Bringás források - kerülő utakon?
"Túl könnyen mondja a kormány, hogy a csökkentés, az elvonás nem érinti a már elbírált pályázatokat. Épp a kormány állít ki magáról szegénységi bizonyítványt azzal, hogy a 14 milliárd forintos keretből nyolc hónap alatt mindössze kétmilliárd forintra van érvényes szerződés" - mutatott rá Gusztos, arra kérve a kormányt, gondolja újra döntését (amely miatt, ahogy arról már beszámoltunk, a Critical Mass bringás közösség tüntetést tervez).
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) lapunknak azzal indokolta a bringás keret megnyirbálását: az összes olyan területen próbáltak lecsípni, ahova vagy nem érkezett be elegendő pályázat, vagy más forrásból kivitelezhetőek a fejlesztések. "Gazdasági és munkahely-teremtési szempontokat figyelembe véve összehasonlíthatatlanul fontosabb mondjuk két zsákfalu összekötése, és így az esély megteremtése az ott élők számára, mint ugyanott kerékpárút építése." - olvasható az NFÜ lapunkhoz eljuttatott állásfoglalásában.
Az átcsoportosítás, mint írják, nem érinti a már elbírált és támogatott pályázatokat. A 14 milliárd forintos keretre 8 hónap alatt 2 milliárd értékű pályázat érkezett. Hangsúlyozzák továbbá: más forrásokból továbbra is van lehetőség kerékpárút-fejlesztésre pályázni; csak a regionális programok keretében 10,7 milliárd forint áll rendelkezésre.
Amennyiben az ügyben megszólaló civilek és politikusok megnevezik azokat a KÖZOP-forrásokat, ahonnan érdemes forrást elvonni, akkor annak kivitelezhetőségét az NFÜ meg fogja vizsgálni - ígéri a fejlesztési ügynökség.
Gusztos levelére reagálva, Bajnai Gordon azt hangsúlyozta, hogy a bicikliutak fejlesztésére minden korábbinál több pénz jut. "Amikor a kormány a nemzetközi gazdasági válság miatt az uniós pénzek átcsoportosításáról döntött a hazai munkahelyek megmentéséért és a nehéz helyzetbe került vállalkozások megsegítésének érdekében, tudtuk, hogy ezek a döntések minden esetben valamilyen csoportnak érdeksérelmet okoznak majd. Biztosan számos ilyen csoport jelentkezik még emiatt, de most a legfontosabb a munkahelyek megmentése. A kormány továbbra is fontosnak tartja a bicikliúthálózat fejlesztését" - hangoztatta a miniszter. Tájékoztatása szerint a most felfüggesztett pályázaton kívül bicikliutak építésére több mint tízmilliárd forint áll rendelkezésre a regionális programokban. Emellett a Közlekedési Operatív programban már eldöntött, összesen 145 milliárd forint értékű útépítések mindegyikénél, kötelező előírás az autó utak mellett párhuzamos bicikliutak kiépítése.