Pezseg a vallási piac
Az adófizetők egyszázalékos felajánlásaiból összegyűlt öszszeget egyházak esetében a költségvetés automatikusan kiegészíti. A vallási közösségként nyilvántartásba vett szervezetek összességében a dupláját kapják annak, amit az adófizetők átutalnak. Tavaly 155 egyház szerzett jogot arra, hogy egyszázalékos felajánlásokat gyűjtsön. Tíz évvel ezelőtt még csak 73 egyház szerepelt az egyszázalékos listán.
Bárkiből válhat egyházalapító, feltéve, hogy sikerül összeszednie száz támogatót. A vallásszabadság biztosítására hozott törvényi szabályozás fölött némileg eljárt az idő, a módosításhoz azonban kétharmados parlamenti egyetértésre lenne szükség. Úgy fest, a konszenzus megteremtéséhez egyik pártnak sincs elegendő muníciója.
Természetesen nem lehet azt állítani, hogy az újdonsült vallási közösségek kizárólag anyagi megfontolásokból - az adófelajánlások és más, egyházakat megillető kedvezmények miatt - alakulnak. Ugyanakkor érdemes felidézni az oktatási tárca egyházi kapcsolatok titkársága vezetőjének egyik korábbi, visszhang nélkül maradt nyilatkozatát: Csepregi András szerint több tucat olyan egyház működik, amely nyilvánvalóan nem hitbéli célokkal, hanem a gazdasági lehetőségek kiaknázására jött létre.
A kevésbé ismert egyházak jelentős része (az állami kiegészítést nem számítva) néhány százezer vagy pár millió forintot kap az egy százalékból, de például a Közösség a Születés Méltóságáért nevű szervezet - a maga több mint 30 milliójával - olyan neves vetélytársakat is jócskán megelőzött, mint Jehova tanúi és az unitáriusok.
Az egyszázalékos listán új szereplőként jelentkezett a Magyar Jövőbelátók Egyháza, a Holisztikus Egy-Ház vagy például a Boldog Évek Közösség. Utóbbi legfőbb funkciója mintha az lenne, hogy Isten szolgálata jegyében fenntartson egy luxusellátást nyújtó dél-dunántúli idősotthont. Az ATMA - A Szeretet Egyháza szintén egy intézmény, jelesül egy fővárosi "alternatív pszichológiai intézet" köré szerveződött.
A "szeretet" amúgy kedvelt hívó szó, több vallási közösség is fontosnak tartotta bevenni a nevébe: Boldog Özséb Szeretet Egyháza, Egyetemes Szeretet Egyháza, Kozmosz Univerzális Szeretet Egyház, Krisztus Szeretete Egyház. A "forrás" szintén divatos kifejezés: Forrás Keresztyén Gyülekezet, Teljesség Forrásának Egyháza vagy egyszerűen csak Forrás Egyháza.
Akadnak furcsaságok. Az óegyiptomi dizájnnal operáló ANKH, Az Örök Élet Egyháza egy XIV. kerületi üzletközpont jégpályájának támogatására érzett elhivatottságot. Néha annak eldöntése okoz komoly fejtörést, hogy az adott közösség melyik vallási irányzathoz tartozik. A monori Strázsahegyen székelő, puritán elnevezésű Tiszta Lelkű Emberek Egyháza úgy mutatkozik be, mint egy hagyományos keresztény elveket valló szervezet. Kétségeket legfeljebb az ébreszthet, hogy az egyház olyan "különleges képességekkel rendelkező" emberek oktatására vállalkozik, akik akár "kézrátétellel, energiaátadással, csakrák nyitásával", akár az "Úr vagy valamelyik isteni inkarnáció segítségével" elmulasztják a fájdalmat, továbbá látják, érzik a "föld alatti káros sugárzásokat".
Némely szerveződés nyíltan kötődik a politikához. A "sok száz éves szunnyadás után" 1972-ben, Los Angelesben alakult, majd 1999-ben idehaza is bejegyzett Ősmagyar Egyház honlapján Nagy-Magyarország térképe fogadja a látogatót. Ehhez kapcsolódik az egyház hitvallása: "Hiszek egy Istenben, hiszek egy hazában; Hiszek egy isteni örök igazságban; Hiszek Magyarország feltámadásában."
Más egyházak képviselői kifejezetten a szélsőjobb, a náci-nyilas eszmekör táján mozognak. A Metafizikai Hagyomány Egyháza vezetője szerint a második világháború idején nem volt "elgázosítás és módszeres genocídium". A Magyarországi Pantholokatholikus Tradicionális Egyház alapítója Szálasi Ferencet méltatta, egyik interjújában pedig kijelentette, hogy "aki baloldali, az degenerált".