Gödörben a várgarázsprojekt
A Raiffeisen Ingatlan Zrt. és a Wipark Garagen AG által alapított projektcég, a Wipark Budavár Garázsüzemeltető Kft. eredetileg 2008 végére vállalta a beruházás befejezését, ám az a nem várt régészeti akadályok miatt 2009 őszére tolódott, majd 2010 nyarára. A terület állami tulajdonban van, s az lenne a megépítendő garázs is. A beruházó kft. csak az üzemeltetési jogot kapná meg 90 évre az érvényes szerződés alapján.
Az építkezés üzleti okok miatt állt le, főképp azért, mert a válság miatt romlottak a hitelnyújtási feltételek, emellett ártott a projekt hitelmegítélésének a Szent György téri fejlesztések elakadása (pl. a volt Honvéd-főparancsnokságra elrendelt változtatási tilalom, amely blokkolta a tér megújulását is), hisz az itt remélt növekvő forgalomra kalkulálta jövendő bevételeit a befektető. A garázsépítés leállása statikai okokból azonban nem húzódhat fél évnél tovább, a szakértők szerint ugyanis júniusig biztonságos a gödör falait tartó, ideiglenes szerkezet. Ezután vagy vissza kell temetni a tátongó mélyedést, vagy el kell kezdeni a garázs vasbeton szerkezeteinek a megépítését, akárki finanszírozza is azt. A Wiparknak tehát hamarosan döntenie kell: kiszáll, vagy marad, és folytatja. A döntést nehezíti, hogy a parkolócég osztrák finanszírozója, az Immofinanz élén jelenleg csődbiztos áll, aki nyilván racionalizálja a kiadásait.
Molnár Ferenc közölte: elsősorban a projekt folytatására készülnek, módosított tervekkel. De felmerül az a lehetőség is, hogy esetleg átveszi tőlük az állam mint finanszírozó. A jövőről a kft. egy hét múlva esedékes taggyűlése dönt.
Az állam egyik képviselője a várpalota vagyonkezelését ellátó Budavári Kht. igazgatója, Szőke Balázs, kérdésünkre elmondta, ennek a forgatókönyvnek a megvalósulása is lehetséges. Egy biztos: a mélygarázs gödrét, amely eddig egymilliárd forintba került, értelmetlen volna visszatemetni.