Szmogriadó után tisztul a levegő
Koccanásos baleset hétfő délelőtt a belvárosban: az egyik autó páros, a másik páratlan rendszámú. Utóbbi tulajdonosa talán már megbánta, hogy mégis autóval indult el otthonról. A körúton tízből körülbelül 3-4 autó volt páratlan rendszámú, vagyis ennyien nem tartották be a korlátozást.
Vasárnap 11 óra óta volt érvényben a szmogriadó Budapesten, eszerint páros napokon csak a páros, páratlan napokon csak a páratlan rendszámú autók közlekedhetnek. A riadóra azért volt szükség, mert a szálló por mértéke két egymást követő napon is elérte a rendeletben meghatározott 100 mikrogramm/köbméteres riasztási küszöbértéket. Ez már egészségkárosító hatású. A rendőrség ellenőrizte a rendelet betartását, de nem büntetett.
- Úgy látom, hogy körülbelül minden negyedik autó páratlan rendszámú - mondta egy buszsofőr, aki reggel óta figyelte a rendszámokat. Szerinte határozottan kisebb volt a forgalom, mint egy átlagos hétfőn, viszont az ő járatán nem volt több utas, mint máskor. - Ez csak jóindulat kérdése - hangsúlyozta egy másik buszsofőr. Szerinte csak ennyi kell ahhoz, hogy valaki otthon hagyja az autóját. A lapunk által megkérdezett taxisok másképp látták, ők nem támogatják a szmogriadót. Nem lett több utasuk, de az utakon ők is kevesebb autót érzékeltek. Szerintük irreális elvárni az emberektől, hogy nagy hidegben, hétköznap otthon hagyják az autójukat, inkább hétvégén kellene korlátozni a forgalmat, vagy csak egy-egy területen, például a belvárosban. - Vagy nem kellene gázt eladni külföldre, hanem olaj helyett itthon felhasználni - tette hozzá egyikük indulatosan.
Egy páratlan rendszámú autót vezető férfi azt mondta, hogy a munkája miatt elengedhetetlen, hogy kocsiba üljön. Egy másik sofőr rossz egészségi állapotára hivatkozott, egy nő pedig azt mondta lapunknak, hogy négy helyre viszi a gyerekeit, ez tömegközlekedéssel szerinte lehetetlen. - Hét perc alatt érek be a munkahelyemre, busszal pedig több mint fél óra alatt. Ha a busz egy kicsit sűrűbben járna, otthon hagynám a kocsit - mondta egy lány. Pedig a BKV "csúcsra járatva" dolgozott. Napközben a felszíni járato-
kon tíz, a metrókon húsz, a
HÉV-eknél pedig ötven százalékkal növelték a kapacitást.
Nem volt számottevő különbség a múlt hét hétfői és az e heti forgalom között - tájékoztatott a Fővinform ügyeletese, Vizelyi Márta. Ők forgalomszámlálást nem végeznek, a térfigyelő kamerák felvételeit követik, így pontos számokat nem tudnak mondani. - Elképzelhető, hogy valamelyest csökkent a forgalom a szmogriadó miatt, de számottevően biztosan nem - mondta az ügyeletes.
A főpolgármesteri hivatal megbízásából hétfő reggel a város két pontján forgalomszámlálást végzett a Fővárosi Közterület-felügyelet. Eszerint az érintett budapestiek közel fele nem használta páratlan rendszámú autóját. A Dózsa György úton egy óra alatt 2000 személyautó közlekedett, ebből 1300 páros, 700 páratlan rendszámmal. Az Alkotás utcában ugyanezen idő alatt 1400 autó haladt, közülük 900 páros, 500 pedig páratlan rendszámmal. Ha a Budapesten közlekedők a felmérésben szereplőkhöz hasonlóan reagáltak a szmogriadóra, 200 ezerrel kevesebb autó közlekedett a szokásos 1,1 millióhoz képest.
- A szmogriadót pontosan annyian tartják be, mint bármelyik másik jogszabályt - állítja Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport munkatársa. Szerinte amíg nem bírságolják a szabálysértő autósokat, a szmogriadó sem lehet igazán hatékony. - A rendőrség ugyan nem bírságolhat, de ha jelentik az illetékes önkormányzat jegyzőjének, ő akár 100 ezer forintos bírságot is kiszabhat a sofőrre a levegő védelméről szóló kormányrendelet értelmében - közölte.
Nyugat-Európában a szmogriadó idején megszokott látvány, hogy a gyalogosok maszkban közlekednek. Lenkei Péter szerint ez nagyon hasznos, mert így a szennyező anyagok egy részét kiszűrhetik. Budapesten azonban egyáltalán nem látni maszkos embereket. - Nálunk tájékozatlanok, felelőtlenek az emberek, még saját egészségük sem érdekli őket - mondja Lenkei Péter. Hozzátette: a folyadékfogyasztás még a maszknál is hasznosabb lehet.
Jelentősen csökkent Budapesten a légszennyezettség értéke - mondta Bibók Zsuzsanna, a környezetvédelmi tárca főosztályvezető-helyettese. Vasárnap még hat mérőállomáson haladta meg a riasztási határértéket a szennyezés, a hétfő délutáni adatok már azt mutatták, hogy még a legszennyezettebb állomáson is a riasztási érték alá kerültünk. - Az éjszakai lehűléssel még romolhat a helyzet, de valószínű, hogy így sem lesz kedden a határérték fölött - tette hozzá az osztályvezető. Ez pedig azt jelenti, hogy ma várhatóan feloldják a közlekedési korlátozást. (Ez biztosan csak hajnalban dől el.)
Az Országos Meteorológiai Intézet előrejelzése szerint szerdán érkezik egy front, amely csökkentheti a levegő szennyezettségét. Havazásra és ónos esőre számítanak, csütörtöktől pedig élénkülő szélre, ami javíthat a levegő minőségén.