4-es metró: megint fúrnak egy kicsit
A Bamco a héten ismét elindította a 4-es metró fúrópajzsát - az északi alig kétszáz, a déli száz méterre sincs a megállótól -, amely a Gellért téri állomás peronalagútjáig fog fúrni, aztán ismét leáll. A pihenő alatt kell megépíteni a Gellért téri állomás és a peronalagút belső falazatát, hogy az vízzáró legyen, és megóvja az építkezés miatt megsüllyedt Műegyetem kémiai tanszékének épületét. A jelenlegi kalkulációk szerint mindezzel februárra végeznek, a szokásos karbantartás után március közepétől áprilisig fúrhatja tovább az alagutat az északi pajzs a Duna alatt. A déli szerkezet április elején indul, és május elején érhet át Pestre.
A szomszédos pesti állomáson, a Fővám térnél a hatóság már korábban engedélyezte a folyó alá benyúló peronalagutak megépítését bányászati módszerrel - erről hónapokig egyeztetett a kivitelező és a beruházó -, az állomás egészére vonatkozó tervek jóváhagyására azonban még várni kell. A szakemberek arra számítanak, hogy a Fővám tér március-áprilisra lesz olyan állapotban, hogy fogadni tudja a fúrópajzsokat.
A BKV-nak és az alagutat fúró konzorciumnak sem mindegy, hogy a szerkezet mikor és meddig jut el. Ha ugyanis a fúrópajzs előbb érne a Fővám térhez, mintsem az fogadni tudná a szerkezeteket, azokat átmenetileg ismét le kellene állítani, erre az időre pedig több százmillió forintot is követelhet a Bamco, álláspénz címén. Ezzel kapcsolatban a DBR Metró Projekt Igazgatóság lapunkat úgy tájékoztatta: számos okból fordulhat elő kényszerpihenő, amit az alagútépítés vagy a Fővám tér csúszása is okozhat, ezért ezek nem jósolhatók meg előre.
A pajzsokat tavaly augusztusban küldték hosszabb kényszerpihenőre; az alagutat fúró Bamco ugyanis nem engedélyeztette és építette meg időre a Gellért tér alatt a két alagút közti átkötést, a hatóság pedig a papírok beszerzéséig leállíttatta a munkát. A Bamco ennek ellenére feketén fúrt tovább, amiért egymillió forint büntetést szabott ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság.
Szeptemberben ismét leállt a munka, a kivitelező ugyanis a szerinte pluszmunkáknak minősülő feladatokért összesen 35 milliárd forint pluszpénzt követelt. Mivel a DBR Metró Projekt Igazgatóság vitatta ezek megalapozottságát, nem fizetett, a kivitelező pedig leállt a munkákkal. Egyheti alkudozás után a DBR végül fizetett hárommilliárdot, a Bamco pedig tovább halad.
Budapest karácsonyi ajándéka lehetett volna, Brüsszel azonban egyelőre nem döntött a 4-es metró uniós támogatásáról, az arról szóló támogatási kérelmet tavaly nyár végén nyújtotta be a magyar fél. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szerint időben vagyunk. - A kérelmekről az Európai Bizottság negyed-fél éven belül szokott dönteni, a 4-es metrónál még ennél is tovább tarthat a procedúra a beruházás bonyolultsága és hordereje miatt - mondta lapunknak Kundra Anna, az NFÜ sajtófőnöke. A Fővárosi Közgyűlés tavaly decemberben hagyta jóvá a beruházás támogatási szerződését. E szerint a metró első - Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti - szakaszának 2011 végére tervezett megépítése 354 milliárd forintra becsülhető, ebből 224 milliárd forintot vár Budapest Brüsszeltől. (S. G.)