Öreg terepjárók helyett tanyabusz

Csaknem 1100 település és kistérségi társulás kap 8-10 millió forint körüli, önrészt nem igénylő támogatást a tanyabuszprogram keretében. A járművek segítségével a tanyavilágban, illetve a kistelepüléseken élők könnyen eljuthatnak a tőlük távol lévő intézményekbe, vagy éppen az orvoshoz. Vagyis: egyenlő esélyekkel vehetik igénybe a közszolgáltatásokat.

Régi gond: a menetrendszerű tömegközlekedés üzemeltetőinek nem éri meg kevés ember kedvéért elegendő járatot üzemeltetni - ezért hátrány éri a nehezen megközelíthető kisközségek, tanyák lakóit. Erre a problémára kínál megoldást az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) keretében meghirdetett tanyabusz-program. A kisbusz beszerzésére 100 százalékos európai uniós támogatást lehet igényelni. Margittai Miklós, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal elnöke elmondta: a múlt év végéig 1198 igénylés érkezett tanyabuszvásárlás támogatására, ebből 1086-ra kaptak pozitív választ a kérelmezők. Különösen a Dél-Alföld három megyéjében voltak aktívak az önkormányzatok - Bács-Kiskun, Békés és Csongrád megye településeire összesen 101 új busz érkezik a közeljövőben. Szintén élénk volt az érdeklődés a Közép-Dunántúlon. A legtöbb nyertes mostanában kezdeményezi a járművek vásárláshoz kötelezően előírt közbeszerzési eljárást.

Sok helyütt kiszolgált autót vált majd le az új kisbusz
Sok helyütt kiszolgált autót vált majd le az új kisbusz

Noha a támogatásról szóló döntések zöme megszületett már a múlt év októberében-novemberében, a legtöbb közbeszerzési eljárás csak ez év elején indul.

A hatalmas külterülettel rendelkező Ásotthalom község önkormányzata is kap támogatást tanyabusz vásárlására. Petró Ferenc polgármester szerint az önkormányzatok zöme azért várta meg a beszerzéssel az új évet, mert a támogatás utófinanszírozású: az önkormányzatoknak meg kell előlegezniük a jármű beszerzési árát. A tavalyi költségvetésükben már nem maradt annyi pénz, amennyiből ez megoldható lett volna. Bankhitelt ugyan felvehetnének, de egyre több önkormányzat válik hitelképtelenné: megmaradt ingatlanaikat jelzálog terheli. Másokat a kamatköltség tart vissza. Ásotthalmon ezért azt tervezik, hogy a többcélú kistérségi társulástól kérnek előleget a nekik amúgy is járó működési kiadásokra, hogy kifizethessék a buszt - majd ezt visszaadják, miután a Magyar Államkincstár a számla ellenében átutalja a támogatás összegét.

Zákányszék önkormányzata szintén a nyertesek között van. Matuszka Antal polgármester elmondta: a tanyagondnoki szolgálat fogja majd használni a nyolc plusz egy fő szállítására alkalmas kisbuszt. A kiírás értelmében a járműnek akadálymentesítettnek kell lennie - így be lehet majd szállni kerekes székkel, amely az utastérben rögzíthető lesz. Zákányszéken három tanyagondnoki körzet van, jelenleg is használnak két terepjárót és egy személygépkocsit - ám ezek a nagy igénybevétel miatt elhasználódnak. A kisbuszt is hasonló célokra használják majd, mint a körzetben jelenleg futó járműveket: a tanyákon lakó gyerekek egy részét szállítják velük iskolába, a külterületi öregeket viszik a nappali klubba és vissza, ebédet hordanak az időseknek. Ünnepségek esetén is használják a járműveket: például a falukarácsonyra ezekkel hozták be a központba azokat, akik másként nem tudtak volna odamenni.

Csányi László, Mórahalom alpolgármestere szerint a Dél-Alföldön hagyományai vannak a tanyagondnoki ellátásnak. Mint mondta: a már meglévő támogatások is szerepet játszottak abban, hogy benyújtották a kérelmüket a tanyabuszra, amelynek üzemeltetése, működtetése költségekkel jár. Az alpolgármester emlékeztetett rá, hogy Nógrádi Zoltán mórahalmi polgármester kezdeményezésére 1997-ben, a Horn-kormány idején külön normatívát vezettek be: a tanyán élők után kiegészítő kvóta jár a településeknek - tanyai lakosonként mintegy ötezer forint évente. A tanyagondnoki járművek üzemeltetésére is átlagosan mintegy kétmillió forintot kapnak az önkormányzatok. E szolgálatok munkahelyeket is fenntartanak, igaz, az önkormányzatoknak a saját bevételeikből is ki kell a költségvetési támogatást egészíteniük.

A tanyabuszra 100 százalékos támogatás igényelhető - az áfát azonban meg kell fizetniük az önkormányzatnak, és nem igényelhetik vissza, mivel ők ebben a folyamatban végfelhasználók. Varga Gábor, Medgyesbodzás polgármestere úgy számol: ha eladják a meglévő, elhasználódott 10 éves kisbuszukat, annak ára fedezheti az áfát, ha az elnyert támogatásból vesznek egy 17 személy szállítására alkalmas autóbuszt. Erre pedig nagy szükség van. Medgyesbodzáson körülbelül 80 iskolás gyerek él, de mivel nem tudták fenntartani az iskolát, az öt kilométerre lévő Medgyesegyházára kell járniuk. Van, akit elvisznek a szüleik kocsival, a nagyobbak a menetrend szerinti busszal közlekednek, de a kicsiket az önkormányzat járművével szállítják. Medgyesbodzáshoz tartozik egy 400 lakosú külterületi kistelepülés, Gáborfalva - onnan az óvodásokat szállítja naponta a kisbusz a bodzási óvodába. Jól jön majd tehát az új busz, különösen, hogy sok szegény család is él e településeken, - személygépkocsi híján, szükség esetén még orvoshoz is az önkormányzat járműve szállítja el a betegeket.

2009-ben újra lehet tanyabusz-támogatást igényelni a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivataltól. Egy járműre átlag 8,5 millió forint támogatás jut. Érdemes a közbeszerzési eljárásoknál több nyertes önkormányzatnak összefogni, és úgy versenyeztetni a kereskedőket. Az egyes ajánlatok között akár milliós nagyságrendű különbségek is lehetnek. A szállítók eltérő áron vállalhatják például az alapmodellek kötelező akadálymentesítését, szervizelését.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.