Ne zárt ülésen döntsenek a közvagyonról!

Az Alkotmánybíróság 1992-es döntését kijátszva módosították 1994-ben a parlamenti pártok az önkormányzati törvénynek azt a paragrafusát, amelynek alapján a helyhatóságok "üzleti titokra" hivatkozva a nyilvánosság teljes kizárása mellett dönthetnek az ingatlanok értékesítéséről.

Az önkormányzati törvény egyik rendelkezésének megsemmisítését kérte decemberben benyújtott indítványában Schiffer András ügyvéd az Alkotmánybíróságtól. Az Ökopolitikai Műhely Alapítványt képviselő jogász szerint alkotmánysértő a törvény azon rendelkezése, amely lehetővé teszi a képviselő-testületeknek, hogy zárt ülést rendeljenek el a vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdések és az általuk kiírt pályázatok tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti titkot sértene. Schiffer úgy véli, a törvény most indokolatlanul tág lehetőséget ad az önkormányzatoknak a közérdekű adatok megismerésének korlátozására.

A törvény szóban forgó rendelkezését 1992-ben egyszer már megsemmisítette az AB. Akkor is azért, mert túlságosan tág határok között (minden "indokolt esetben") tette lehetővé a közérdekű adatok megismerésének korlátozását. Schiffer szerint az alkotmánysértő rendelkezés "javításakor" a pártok kijátszották az AB döntését.

- Ott, ahol a pártok ki akarnak szúrni egymással, látványosan "az összes jegyzőkönyv nyilvánosságra hozása mellett" kardoskodnak azok az erők, amelyek esetleg korábban nem értettek egyet a többségi döntéssel - magyarázza Schiffer. Azonban az ügyvéd számos olyan, különböző civil szervezetek által olykor évek óta vitatott ingatlaneladásról tud, amelyek dokumentumai (a döntést megelőző vita, az előterjesztés, és maga a döntés) azért nem ismerhetők meg a választók számára, mert a helyi erők egyike sem érdekelt benne. - Elfogadhatatlan, hogy alkotmányos alapjogokat pártok (képviselői) pillanatnyi politikai érdekük (kényük-kedvük) szerint korlátozhassanak - szögezte le.

Schiffer az AB-nak benyújtott indítványában rámutatott, hogy az üvegzsebtörvény hatálybalépése óta különösen elfogadhatatlan, hogy közvagyont értintő döntésekről üzleti titokra hivatkozva ne tájékoztassák a választókat, a nyilvánosságot. Kérdésünkre hangsúlyozta: számos bírósági döntés és ombudsmani állásfoglalás kimondta már: a közvagyonnal való gazdálkodással és a közvagyon értékesítésével összefüggésben fel sem vetődhet az üzleti titok mint a döntés nyilvánosságát korlátozó ok.

- Aki félti az üzleti titkait, aki fél (mert esetleg van is félnivalója) a nyilvánosságtól, ne üzleteljen az állammal és az önkormányzatokkal - szögezte le Schiffer, aki abban bízik, hogy az AB esetlegesen számára kedvező döntése lehetőséget teremt majd azoknak a gyanús ingatlanügyeknek a feltárására, amelyek leleplezése nem érdeke a pártoknak.

Bent a Fővárosi Közgyűlés dönt
Bent a Fővárosi Közgyűlés dönt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.