Ne zárt ülésen döntsenek a közvagyonról!
Az önkormányzati törvény egyik rendelkezésének megsemmisítését kérte decemberben benyújtott indítványában Schiffer András ügyvéd az Alkotmánybíróságtól. Az Ökopolitikai Műhely Alapítványt képviselő jogász szerint alkotmánysértő a törvény azon rendelkezése, amely lehetővé teszi a képviselő-testületeknek, hogy zárt ülést rendeljenek el a vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdések és az általuk kiírt pályázatok tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti titkot sértene. Schiffer úgy véli, a törvény most indokolatlanul tág lehetőséget ad az önkormányzatoknak a közérdekű adatok megismerésének korlátozására.
A törvény szóban forgó rendelkezését 1992-ben egyszer már megsemmisítette az AB. Akkor is azért, mert túlságosan tág határok között (minden "indokolt esetben") tette lehetővé a közérdekű adatok megismerésének korlátozását. Schiffer szerint az alkotmánysértő rendelkezés "javításakor" a pártok kijátszották az AB döntését.
- Ott, ahol a pártok ki akarnak szúrni egymással, látványosan "az összes jegyzőkönyv nyilvánosságra hozása mellett" kardoskodnak azok az erők, amelyek esetleg korábban nem értettek egyet a többségi döntéssel - magyarázza Schiffer. Azonban az ügyvéd számos olyan, különböző civil szervezetek által olykor évek óta vitatott ingatlaneladásról tud, amelyek dokumentumai (a döntést megelőző vita, az előterjesztés, és maga a döntés) azért nem ismerhetők meg a választók számára, mert a helyi erők egyike sem érdekelt benne. - Elfogadhatatlan, hogy alkotmányos alapjogokat pártok (képviselői) pillanatnyi politikai érdekük (kényük-kedvük) szerint korlátozhassanak - szögezte le.
Schiffer az AB-nak benyújtott indítványában rámutatott, hogy az üvegzsebtörvény hatálybalépése óta különösen elfogadhatatlan, hogy közvagyont értintő döntésekről üzleti titokra hivatkozva ne tájékoztassák a választókat, a nyilvánosságot. Kérdésünkre hangsúlyozta: számos bírósági döntés és ombudsmani állásfoglalás kimondta már: a közvagyonnal való gazdálkodással és a közvagyon értékesítésével összefüggésben fel sem vetődhet az üzleti titok mint a döntés nyilvánosságát korlátozó ok.
- Aki félti az üzleti titkait, aki fél (mert esetleg van is félnivalója) a nyilvánosságtól, ne üzleteljen az állammal és az önkormányzatokkal - szögezte le Schiffer, aki abban bízik, hogy az AB esetlegesen számára kedvező döntése lehetőséget teremt majd azoknak a gyanús ingatlanügyeknek a feltárására, amelyek leleplezése nem érdeke a pártoknak.