A vonatok indulnak, az utasok még nem
A nyíregyházi vasútállomáson feldíszített fenyő mellett tábla hirdeti: Boldog karácsonyt kíván utasainak a MÁV! A váróteremben kedden, a reggeli órákban alig néhányan fogadhatják a jókívánságot. Üres a pályaudvar. Aki tehette, megoldotta az utazását másképpen.
Volt rá ok bőven: Szabolcsban az InterCityk szinte egyáltalán nem közlekedtek az utóbbi kilenc napon. Tegnap már rendeződni látszott a helyzet - Smid Norbert, a MÁV Zrt. területi kommunikációs vezetője szerint szerdán már minden vonat menetrend szerint jár.
- Azzal, hogy felfüggesztettük a sztrájkot, gesztust tettünk az utazóközönségnek, hogy karácsonyra mindenki hazajuthasson - mondja Klupta István nyugdíjas vasutas, a VDSZSZ nyíregyházi vezető ügyvivője. Hozzáteszi: a két ünnep között sem terveznek munkabeszüntetést.
Az egyik vonatra várakozó utas, Kopasz Margaréta nem értett egyet a sztrájkkal. Nem tudja, mennyit keresnek a vasutasok, de szerinte sokan vannak más területeken, akik nagyon keményen dolgoznak a megélhetésért, és nincs apelláta. Vitéz Péter - aki Nyíregyházáról Budapestre utazik a gyerekeihez, onnan pedig Győr-Moson-Sopronba, a szüleihez - pártpolitikát vélt fölfedezni a munkabeszüntetés mögött:
- Senki nem kapott juttatást az eladott gyárakból, állami gazdaságokból, miért járna a MÁV Cargo árából a vasutasoknak? Szerintem tudták, hogy nem érnek el semmit, mégis úgy gondolták, rúghatnak egyet a rendszeren. Mintha nem lennénk így is elég mélyen. Az a baj, hogy vannak, akik úgy gondolják: minél rosszabb, annál jobb.
Egy vasutas - aki neve elhallgatását kéri - azt mondja:
- Elvették tőlünk a bértáblát, a tizenharmadik havit. Nincs kollektív szerződés. Huszonkét éve dolgozom itt, nyolcvanezerért. Se jutalom, se szaloncukor. Karácsonyra háromezer forint "enni kék" utalványt kaptunk. Olyan csinálja a menetrendet, aki csak asztalon lát vasutat, s nem az, akinek a kisujjában van - sorolja egy szuszra, majd lopva körülnéz: - Elég ennyi a sztrájk indoklásaként?
A szegedi vasútállomás mozgalmasabb, mint az elmúlt napokban. Tóth Orsolya forgalmi szolgálattevő szerint időben sikerült helyreállítani a közlekedést, mert már jóval éjfél - a munkabeszüntetés hivatalos felfüggesztése - előtt felvették a munkát azok, akik addig sztrájkoltak. Így minden vonatunk menetrend szerint indul - mondja Tari János állomásfőnök.
Király Tiborral, az IC mozdonyvezetőjével az indulás előtti pillanatokban sikerül beszélnünk.
- Közlekedünk, ahogy tudunk - kiabálja túl a motordübörgést a fülkéjéből, emeletnyi magasságból. - Nem a menetrend szerinti indulás a gond, hanem a kocsihiány, ami pár napig még problémát okozhat. Több szerelvény nem a saját kocsijaival indul, hanem olyannal, amilyet hirtelen találtunk - mondja. Sok kocsit ugyanis műszaki vizsgára kellett volna vinni épp akkortájt, amikor megkezdődött a sztrájk, így nem tudták eljuttatni őket a szegedi műhelybe.
- A vizsgát most pótoljuk, más megfelelő kocsit találni viszont nem könnyű - magyarázza az állomásfőnök. Olyan szerelvény is akadt tegnap reggel, amely hat kocsi helyett hárommal indult el.
- Azért minket is meg lehet érteni - mondta egy, a neve elhallgatását kérő vasúti dolgozó. - A köztudatban az van, hogy a vasutasok százötvenezreket keresnek, s lám, mégis sztrájkolnak. Én, kérem, húsz év óta vagyok a vasútnál, s tudja, mennyit keresek? Kilencvenezret.
Vas megyében még akadozott a vasúti közlekedés tegnap délelőtt, Somogyban, Baranyában, Tolnában és Zalában viszont helyreállt a rend.
A zalaegerszegi vasútállomáson kedd hajnalban az utasok aggodalmán kívül semmi nem emlékeztet a sztrájkra.
- Megy a rédicsi személy? - kérdezi a kalauzt egy férfi.
- Igen, indul - feleli a jegykezelő.
- Indul? És meg is érkezik? - hangzik az újabb kérdés.
Az elmúlt napok vasúti káosza után érthető az utas kétkedése, ám aggodalma feleslegesnek bizonyul: a térségben hamar újraindították a vonatokat. T. Leiner Ildikó, a MÁV Zrt. nyugat-dunántúli területi kommunikációs vezetője szerint ennek az az oka, hogy Zalaegerszegen csak a jegykezelők közül sztrájkoltak néhányan, vagyis a szerelvényeket folyamatosan vizsgálták a sztrájk idején is. Így a munkabeszüntetés után azonnal a megfelelő vágányra állíthatták a kocsikat, amelyek menetrend szerint indultak.