A TV 2 nem adja föl

A TV2 az idei kudarcok ellenére sem tett le arról, hogy "letaszítsa a trónról" az RTL Klubot. A küzdelmet azonban nem csak a hazai körülmények alakítják.

A TV2 nem tett le arról, hogy 2010-re piacvezető legyen Magyarországon - közölte lapunkkal Várdy Zoltán, a TV2 vezérigazgatója. Ez nem csak ő kívánsága. Az adót 2007 júliusa óta birtokló ProsiebenSat1-csoport - az EU második legnagyobb televíziós hálózata, amely 200 millió nézőt ér el - a nemzetközi versenyben is szeretné legyőzni az RTL-csoportot (utóbbi tizenegy országban több mint harminc tévécsatornát és rádióadót működtet). Az elrugaszkodáshoz szükséges fejlesztéseket azonban a gazdasági válság keresztülhúzza - a TV2 idehaza, akár csak a nemzetközi porondon, spórolni kényszerül.

A gyors növekedésre tett ígéreteket elemzők és a sajtó egy része már korábban is kritikusan fogadta, mondván: a ProsiebenSat1-csoport mögött tulajdonosként álló londoni és New York-i alapkezelők - pénzügyi befektetőként - nem fejleszteni, hanem pár év távlatában eladni kívánják a "felhizlalt" médiabirodalmat.

A pénzügyi válság - épp a tulajdonosi háttér miatt - különösen érzékenyen érintette a médiabirodalmat. Ugyanakkor a reklámbevételek is csökkenni fognak - ahogy másutt is. A szerkesztőségeket mindenütt spórolásra szólították fel, a ProsiebenSat1 Németországban már bejelentette: elküldi 225 munkatársát.

A TV2-csoport itthon novemberben már megvált 35 munkatárstól. Az "átszervezés" is megtörtént: a távozó Pánczél Andrea hírigazgató posztját nem töltötték be, a Bárdos András vezette hírfőszerkesztőséget a programigazgatóság alá rendelték. Várdy Zoltán vezérigazgató az elbocsátásokat így indokolta: "fel kell készülni egy olyan jövőre, amit valójában nem igazán ismerünk, hiszen senki sem tudja a válság mértékét és azt, hogy meddig fog tartani". Többször is hangsúlyozta viszont: a médiacsoport anyagi háttere stabil. Információink szerint a közelmúltban a vezérigazgató szűk körben arról beszélt: jövőre újabb elbocsátások lesznek a csatornánál, mértékéről azonban még nem szivárogott ki információ. A válságon túl a várt siker elmaradása is okozta a novemberi elbocsátásokat - mondják forrásaink.

Nem csak pénzügyi gondok nyomják ugyanis a TV2-t. A Tények 2007-ben még fej fej mellett haladt az RTL híradójával. Ez év januárjától "húzott el" az AGB mérései szerint az RTL hírműsora - és egész fő- műsoridős sávja - a TV2 hasonló programjai mellett. A januártól májusig tartó időszakban a Tények közönségaránya a 18-49 éves közönség körében átlagosan 6,4 százalékkal maradt le az RTL Klub hírműsora mögött. A magazinműsorok esetében a különbség átlagosan tízszázalékos az RTL javára a 18-49 évesek között. A Tények pozícióját az is rontotta, hogy az adást megelőző, viszonylag alacsony nézettségű műsorok "nem marasztalták" a képernyők előtt a nézőket a hírműsor idejére.

Bajomi Lázár Péter médiakutató szerint a TV2 hírműsora nem köt le annyi nézőt, mint az RTL bulvárosabb híradója. Az a néző, aki a híradó végéig nem kapcsol el a csatornáról, nagy valószínűséggel marad az utána következő, főműsoridős produkciókra is; a híradó tehát "viszi magával" a köré szerkesztett műsorokat - ez lehet az RTL sikerének másik titka.

A TV2-höz közeli forrásaink vitatják, hogy a "túlzottan közszolgálati" híradó lenne a bajok forrása. Szakértők is kiemelik: az RTL tartósan vezető szerepét többek között a kiszámítható, jól összerakott műsorstruktúrájának köszönheti; ez segít megkötni a nézőket. A TV2 túl sokszor és túl gyorsan akart változtatni. És mostanában akkor sem sikeresen.

Várdy és csapata a műsorok megújításával akart piacvezetőt csinálni a TV2-ből. Az RTL-alapító Gyöngyössy Bencének azonban a TV2 új programigazgatójaként első nekifutásra nem sikerült áttörést elérnie. Az őszi műsorstruktúra új produkciói nem hozták a remélt hasznot; sem nézettségben, sem bevételekben. Annak ellenére sem, hogy a német anyacég állítólag milliárdos nagyságrendű forrást biztosított gyártásukra a TV2-nek.

A kisebbik kereskedelmi tévé szerint azzal, hogy véget ért a Celeb vagyok sorozat az RTL-en, elmúlik a vetélytárs csatorna nyomasztó fölénye a nézettségi versenyben. A TV2-nek néhány idősávban - például a Megasztár-döntővel november 29-én, illetve az 51. hét késő esti műsoraival is - valóban sikerült is erősítenie és nyernie is a 18-49 éves korosztály körében, a celebek "lelépése" óta. Vetélytársa azonban összességében megőrizte többszázalékos átlagos előnyét.

Bajomi Lázár Péter a piac átalakulásával is magyarázza a két kereskedelmi csatorna közti ádáz harcot és az egyik törvényszerű meggyengülését. A két földi sugárzású kereskedelmi tévé átlagos nézettsége pár év alatt húsz százalékkal csökkent, ennyivel nőtt a kábelesek, ezen belül is a tematikus csatornák nézettsége. Nem csak egymással kell már küzdeniük, ezért a kicsit gyengébb nagyon sokat tud veszíteni.

Stábra várva
Stábra várva
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.