A hang dolgozik tovább
- Tőlük kérdezze meg!
Kiderül: az emberek a Záhonyból érkező, s Budapest felé induló InterCity-szerelvényre várnak. S bizony, nem hiába: a vonat időben megérkezik, majd hét óra után pár perccel rendben indul tovább.
- Miért közlekedik az InterCity? Nem eredményes a sztrájk? - kérdezem Barna Istvántól, a VDSZSZ Szolidaritás debreceni területi ügyvivőjétől, aki felvilágosít: - Az nem InterCity-szerelvény, hanem InterCity-kocsikból összeállított személyvonat. Azaz: Budapestig minden állomáson megáll. Az ötlet valószínűleg a közvélemény befolyásolása céljából született a MÁV-nál, hadd higgyék az emberek és a média, hogy járnak a vonatok.
De nem járnak. Barna István adatai szerint a debreceni területi igazgatóságon a dolgozók többsége csatlakozott a munkabeszüntetéshez.
- A vasárnapi ötven-ötvenöt vonatból csak öt-hat indult el - mondja a szakszervezeti vezető -, köztük több BZ-vonat, vagyis olyan mellékvonalakon közlekedő dízelvontatású szerelvény, amelyet elég huszonnégy óránként átvizsgálni. A BZ-mozdonyokat még a sztrájk megkezdése előtt megvizsgálták, vagyis ha a huszonnégy óra lejár, s a sztrájk még tart, akkor a BZ-k sem járnak majd.
A debreceni vasútállomáson a jegykiadó pénztárak és az információs pultok dolgoznak. De Barna Istvántól megtudom: a dízeljavító műhely tizenöt dolgozója közül tizenhárman léptek sztrájkba, a nyíregyházi villanymozdony-javítóban pedig mind a harminc munkás sztrájkol. A vezető szerint nem vette fel a munkát a kulcsfontosságú pozíciót betöltő kalauzok és kocsivizsgálók többsége sem, így "a sztrájk beállt", a mostani munkabeszüntetés eredményesebb, mint a júliusi.
Ebben a pillanatban csörög a mobilja. Egy kollégája keresi Miskolcról, s közli: Borsodban is eredményes a munkabeszüntetés, a vonatok jelentős része nem jár.
- Bármit mond is a MÁV vezetése, a sztrájk szempontjából Borsod, Hajdú és Szabolcs megye igenis jól teljesít - summázza Barna István.
A debreceni pályaudvaron az InterCity-szerelvénynek látszó vonat továbbindulása után jóval kevesebb az utas, de azért akadnak várakozók. Egy negyven körüli asszony azt mondja: évente egyszer akar vonattal utazni, de akkor sem sikerül.
- Püspökladányba mennék az anyukámhoz - mondja -, de nem tudom, elindul-e a vonat. Várok egy órát, aztán felhívom a rokonságot, jöjjenek értem autóval.
Amúgy többé-kevésbé egyetért a vasutasokkal, de azt felháborítónak tartja, hogy éppen karácsony előtt "tolnak ki az emberekkel".
Szóba elegyedem egy fiatalemberrel is, akinek szerencséje van: Balmazújvárosba utazik, s a Füzesabonyba induló szerelvénnyel hamarosan elindulhat, az a vonat ugyanis közlekedik. A fiatalembert Suba Istvánnak hívják, tanár.
- Nem értem, hogy a vasutasok miért tartanak igényt egy állami cég eladásából származó bevételre, ráadásul kétszázötvenezer forintra fejenként - mondja. - Ilyen alapon mindenkinek járna pénz minden állami cég eladásából. Nem? Hozzáteszi: ha a vasutasok ki akarják venni a részüket a bevételből, akkor vegyék ki a részüket a deficitből is. - A hiányt is szétoszthatnák maguk között - érvel.
Itt tartunk, amikor a hangosbemondó közli: hamarosan indul a Füzesabonyba tartó szerelvény. Vagyis a hang nem sztrájkol.
Tegnap reggel egy vonat kimaradt a dél-dunántúli régióban is, tudtuk meg Imre Lászlónétól, a MÁV pécsi igazgatóságának szóvivőjétől. A Barcsról hajnali négykor Nagykanizsára induló személyvonat jegykezelője munkára jelentkezett, ám mindjárt jelezte, hogy sztrájkol, s kollégái nem tudták meggyőzni őt arról, hogy a szakszervezet délelőtt csak a keleti országrészben hirdetett munkabeszüntetést. Mivel a kalauz pótlására nem volt ember a barcsi állomáson, így a vonat a pályaudvaron maradt.
(U. T.)