Ezüstvasárnapi vasutassztrájk

Teljesen nem bénította meg, de kiszámíthatatlanná tette a szombat éjféltől újraindított vasutassztrájk a forgalmat. Az első 18 órában a Dunától keletre volt káosz, estétől azonban már az ország más területeire is kiterjedt a sztrájk. A MÁV szerint nincs jogi alapja a VDSZSZ követelésének.

Sokaknak átalakította ezüstvasárnapi programját a szombat éjfélkor kezdődött vasutassztrájk. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a február óta többször felfüggesztett gördülő sztrájkkal azt akarja elérni, hogy minden vasutas részesedjen 250 ezer forint erejéig a MÁV Cargo privatizálásából befolyt 102,5 milliárd forintból. Azt is követelik, hogy a MÁV-tól kiszervezett társaságoknál dolgozók fizetését tíz százalék pótlékkal egészítsék ki. Az immár hatodszor újrakezdett munkabeszüntetéssel a tegnap életbe léptetett új menetrend ellen is tiltakoznak. Arról, hogy mekkora a támogatottsága a sztrájknak, vagyis hány vasutas nem vette fel a munkát, folyik a számháború a vasúttársaság és a szakszervezet között.

Tegnap délután hatig ugyan csak az ország keleti felén uralkodott el a káosz a pályaudvarokon, kora estétől azonban az egész országra kiterjesztették a sztrájkot. A fővárosi Keleti és Nyugati pályaudvaron a műszakváltás után teljessé vált a bizonytalanság. Zalaegerszegi tudósítónk, Boda András azt jelentette, hogy a megyeszékhelyen nincs fennakadás, de Szombathely és Tapolca környékén a vonatok 80-90 százaléka nem jár. Értesülésünk szerint megbénult a vasút a pécsi, a kaposvári és a több dunántúli várost összekötő rétszilasi vonalon is. Teljes a káosz Győr térségében, Bécsből este nem is indítottak vonatot Magyarországra.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke lapunknak megerősítette, hogy a keleti régióban elsősorban Miskolc, Debrecen és Záhony térségében gyakorlatilag megbénult a vasút, Szegeden késő délelőtt viszont viszszaesett a sztrájkhevület. Ma ismét tárgyalóasztalhoz ülnek a MÁV illetékeseivel, s azt remélik, a nyomásgyakorlás kimozdítja elutasító álláspontjáról a társaság vezetését.

Azt, hogy meddig tart a vasutassztrájk, nem lehet megtippelni. Az viszont biztos, hogy a MÁV nem enged. A távirati iroda tudósítása szerint Heinczinger István vezérigazgató leszögezte: nem változott a társaság álláspontja, a VDSZSZ követelései irreálisak. A privatizációs törvénynek megfelelően a MÁV Cargo értékesítéséből csak a privatizált társaság 3200 dolgozója részesülhet. A kiszervezési pótlékra pedig nincs pénze a MÁV-nak, s a kifizetésére nincs is kötelezettsége a munkáltatónak. A sztrájkról a vezérigazgató azt mondta: a vonatok jelentős része közlekedett, bár a vidéki nagyvárosok főpályaudvaraira nem mentek be a szerelvények. A MÁV-Start vezérigazgatója, Kozák Tamás az új menetrendet ért bírálattal kapcsolatban úgy fogalmazott: elvi szinten mindenki egyetért a változtatás szükségességével, de amikor konkrét intézkedések történnek, akkor helyi érdekek sérülnek, a szakmai kérdés pedig politikai szintre kerül.

A Fidesz ugyan nyíltan nem áll ki a sztrájkoló vasutasok mellett, a párt szakpolitikusa útján azonban fontosnak tartotta tudatni, hogy a kormány még mindig nem kötötte meg a közszolgáltatási szerződést a MÁV-val. (2008-ra van érvényes megállapodás, a 2009-es kontraktus a Pénzügyminisztérium jóváhagyásársa vár - a szerk.) Fónagy János tegnap arra a kérdésre, hogy a Fidesz egyetért-e a sztrájkkal, azt mondta: meggyőződése, hogy a vasútnak normális esetben mennie kell, a mostani helyzet azonban nem normális, így a vasút sem az. A politikus a sztrájkot demokratikus, ám kényszermegoldásnak tartja.

Nyugati pályaudvar, vasárnap este
Nyugati pályaudvar, vasárnap este
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.