Népakarat
Mindez természetesen nem ment volna a média hathatós közreműködése nélkül, amely kiderítette, hogy a 82 milliárdos adósságot felhalmozó közlekedési vállalat luxuslimuzinnal kényezteti nemrégiben kinevezett vezérigazgatóját. Ebből percek alatt vezető hír lett. Tájékoztatót tartott a BKV, aktivizálták magukat a pártok, Demszky Gábor főpolgármester pedig levélben kérte a vezérigazgatót, mondjon le a luxusjárgányról. "Nehéz lenne elmagyarázni a BKV utasainak, miért jár drága, új autóval a BKV első számú vezetője" - írta a főpolgármester.
Ha valaki, akkor ő igazán tudja, hogy milyen nehéz az ilyet elmagyarázni. Konkrétan nem említette ugyan, de neki valószínűleg elsősorban az Audi márka csíphette a szemét az ügyben. Hiszen annak idején horvátországi magánútjaira Volkswagen Tuareget lízingelt számára a hivatal. (Bár az autót a Főkefétől bérelték, még így is elég hosszú ideig tartott, mire sikerült elsikálni az ügyet.) Hogy van az, hogy amíg a főpolgármesternek
a Volkswagen is jó, addig a BKV-s vezér Audiban pöffeszkedik?
Végül is a dolog jól sült el. Kocsis István engedett a nyomásnak, bejelentette, hogy ezentúl saját autóját használja hivatalos célra is egészen addig, amíg a BKV nyereséges nem lesz. (Azaz az örökkévalóságig.) Érvényesült a népakarat, az emberek megnyugodtak. Az elnéptelenedett agorán ma már csak pár Audi-prospektust, lejárt BKV-jegyet, és néhány megválaszolatlan kérdést görget a csípős decemberi szél.
Ne menjünk most bele olyan mellékes dilemmákba, hogy mi lesz büszkeségünkkel, a győri Audival, ha a népakarat szisztematikusan elkezdi kiutálni a luxusatókat a fontos emberek segge alól. Foglalkozzunk inkább ennél fontosabb kérdésekkel!
Például: a média szokásos pongyolasága miatt nem értesültünk az eset néhány lényeges körülményéről. Milyen felszerelése volt az ominózus Audinak? Mert hát az alapáron 14 milliós autó extrákkal együtt akár a dupláját is kóstálhatja ám! Volt-e benne GPS, ülésfűtés, fékasszisztens? Erről jut eszembe, a héten a hatóság 20 darab véletlenszerűen kiválasztott BKV-s busz műszaki állapotát vizsgálta meg. Kiderült, hogy a buszok fele fékhibás. Ez a hír nem ért fel ugyan a népakarat ingerküszöbéig, de jó lesz megjegyezni, hogy legyen mire emlékezni majd a következő buszcsattanáskor. Ez utóbbiról ugyanis csak annyit tudunk, hogy be van kódolva a rendszerbe, és csupán a helye és az időpontja kérdéses.
Miközben az Audi-lízing valószínűleg növelte egy-két milliócskával a BKV veszteségét, azért megérne az is egy misét, hogy miből jött össze a többi nyolcvanegymilliárd-kilencszázkilencvenkilencmilliós hiány? Ki fogja ezt majd kifizetni, és miből? Javít-e a helyzeten, hogy Kocsis ezentúl a saját autójával jár, vagy esetleg ront? Mert luxusautó- mániáját ismerve elképzelhető, hogy az A6-osnál is puccosabb kocsija van neki, aminek hivatali használatáért a törvények szerint a BKV-nak fizetnie kell. Ez akár több is lehet, mint a korábbi licencdíj.
És különben is, mit keres egy BKV-vezér? Pontosabban: mit keres Kocsis István a BKV élén? Hogy csinálja ez az ember, hogy túlél mindent? 1996-ban az APV-től még a portást is kirúgták a Tocsik-ügy kapcsán, egy ember úszta meg. A vezérigazgató, Kocsis István. A Paksi Atomerőmű majdnem katasztrófával végződő balesetébe a fél atomenergia-ágazat belebukott, de egyvalaki megúszta. Kocsis István, a vezérigazgató. Aztán amikor a villamos művek vezéreként keresztezte a miniszterelnök útját, és menesztették, akkor végleg leírták sokan... Most éppen ezt ússza meg a BKV élén.
Kiváló menedzser vagy a politika bábja? Ki tudja? Miért van az, hogy ez momentán senkit sem érdekel?
Még az is lehet, hogy ez az egész audis purparlé is csak azért volt, hogy a kocsiról szóljon a közbeszéd, s ne a Kocsisról.