Ötös a nemzetközi iskolateszten
Kiváló eredményeket hozott Magyarország számára a TIMSS 2007-es vizsgálata, amely a matematika- és a természettudományos oktatást mérte - jelentették be az oktatási tárca képviselői. A négyévente ismételt nemzetközi felmérés 2007-es fordulójában immár 59 ország 425 ezer diákja vett részt. A matematikai és természettudományos képességeket külön-külön mérték az általános iskola 4. és 8. osztályaiban.
Negyedik évfolyamon matematikából a 16. helyen végeztünk a 37 tagú mezőnyben, 510 átlagponttal, ami egy erős átlagos szintet jelent. Bár megelőznek bennünket, ám nagyságrendileg hasonló eredményeik miatt a hazánkkal egy kategóriába sorolható országok: Ausztrália, Dánia, Németország, az Egyesült Államok, Hollandia, Anglia, Lettország, Oroszország és Kazahsztán. Magas szintet - 550 pont felettit - jellemzően a távol-keleti "tigrisek" hoztak: Japán, Tajvan, Szingapúr és az élen végzett Hongkong. A nyolcadikosok esetében szintén a keletiek vezetnek, ám itt Magyarország meglepően jó, hatodik helyezést ért el.
A természettudományok (fizika-, kémia-, biológia- és földrajzi ismeretek) területén is előkelő helyezést értünk el. A kilencedikek vagyunk a távol-keletiek, USA, Oroszország, Lettország és Anglia után. A nyolcadikosok esetében még jobb a helyzet, itt is alulról súroljuk a magas szintet (550 pont) jelző határt 539 ponttal, és magunk mögé utasítjuk a vizsgálatban részt vett mindegyik közép-európai szomszédunkat.
Hazánk ráadásul mind a négy csoportban (a két terület a 4. és 8. osztályosok esetében) azok közé az államok közé tartozik, amelynek eredményei szignifikánsan javultak az 1995-ös mérés 500 pontos átlagához képest.
Matematikából a tartalmi ismereteknél számok, a geometriai alakzatok és mérések, valamint adatábrázolás (leolvasás és értelmezés) körben kellett feladatokat megoldaniuk a negyedikeseknek. Nyolcadikban számok, algebra, geometria, adat- és valószínűség volt a "menü". A kognitív műveleteknél az ismereteket (felidézés, felismerés, számítás, mérés, besorolás), az alkalmazást (kiválasztás, ábrázolás, modellezés, végrehajtás) és az értelmezést (elemzés, általánosítás, összekapcsolás, bizonyítás, nem rutinfeladatok megoldása) vizsgálták. Brassói Sándor, az oktatási tárca közoktatási főosztályának helyettes vezetője a Népszabadságnak elmondta: a 2007-es mérés egyik legfőbb tanulsága, hogy a kiváló eredményt produkáló országok egy része külön tantárgyként, mások integráltan oktatják a természettudományos tárgyakat.
- Csínján kell tehát bánni az e témában itthon is elhangzó, olykor sarkos megfogalmazásokkal és lobbiharcokkal - tette hozzá. Megtudtuk: az Országos Köznevelési Tanács a napokban fogalmazza meg ajánlását ebben a kérdésben, a további lépések pedig Hiller István tárcavezetőn múlnak majd.
Míg a széles körben ismert - és Magyarország számára mostanában nem sok dícsőséget hozó PISA-tesztekben főként a gyakorlati tudást mérik fel, a TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study - A matematika és természettudomány nemzetközi összehasonlító teljesítménymérése) vizsgálat viszont ún. tantárgyalapú vizsgálat, ahol a feladatok erősen emlékeztetnek a magyar matekórákon előforduló feladványokra. A szóban forgó felmérésben matematikából algebrai és geometriai feladatok, a természettudományok terén pedig biológiai, földrajzi, kémiai és fizikai kérdések szerepeltek.