Új felvételi nem középiskolás fokon
Ma még jelentkezhetnek a központi írásbeli vizsgákra a jövőre középiskolába készülő általános iskolás gyerekek. Nem minden tanulót érint a határidő. - Október végéig 1091 középiskola hirdetett meg osztályokat, csoportokat, de az intézmények ötvenöt százaléka semmiféle vizsgát nem rendez - nyilatkozta lapunknak Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal közoktatási elnökhelyettese. Csak ahol túljelentkezésre számítanak, ott tartanak felvételit, tehát 492 intézményben. A négy évfolyamos gimnáziumok szóbeliztethetnek is, de csak ha kérik a központi írásbeli eredményét is.
A központi írásbelit matematikából és magyarból tartják. A meglehetősen sok kijelölt iskola bármelyikében megírhatja a tesztet a diák, és azt minden középiskola köteles elfogadni. A tehetséggondozó (vagyis a kiemelkedő képességű gyerekeket oktató) középiskola címet elnyert 18 intézmény számára külön feladatlapok készültek.
A felvételik január 23-án kezdődnek. A diákok az írásbeli eredmények ismeretében dönthetik el, hová jelentkeznek, és a jelentkezésüket márciusban még módosíthatják.
A legfontosabb változás: a hat- és nyolcosztályos gimnáziumi osztályokban már tilos szóbeli felvételit tartani, vagyis mazsolázni. Azt Pósfai is megerősítette: az intézményeknek joguk van egy beszélgetéshez a leendő diákkal, de ez nem befolyásolhatja a felvételt. Ezek az iskolák írásbelit is csak akkor kérhetnek, ha ahhoz a fenntartó hozzájárult és az elmúlt három év átlagában másfélszeres volt a túljelentkezés.
A hatosztályos gimnáziumokba jelentkezőktől 61, a nyolcosztályosokba iratkozóktól 44 intézmény kéri a központi írásbelit; az ilyen típusú intézményeknek a fele - tudtuk meg az Oktatási Hivataltól. Tavaly e kör átlagosan harmada kérte a központi írásbelit. Kérdésünkre, hogy a hivatal találkozott-e olyan esettel, amikor ezek a középiskolák megpróbálták "kikerülni" a szóbeliztetés részleges tilalmát, Pósfai azt mondta: több iskola tájékoztatója nem felel meg a szabályoknak, de "jellemzően nem szándékos törvénysértésekkel, hanem tájékozatlansággal találkozunk".
Hámori Veronika, a tehetséggondozó budapesti Fazekas Mihály Gimnázium igazgatónője elmondta: kihasználják a törvény adta lehetőségeket, és "elbeszélgetnek" a diákokkal, de "ennek nem lesz semmiféle pontkövetkezménye". A Fazekasban számít majd a központi írásbeli eredménye és a hozott jegyek is. Emellett kérik, hogy a gyermekek hozzák magukkal a központi írásbelijük másolatát. - Erre azért van szükség, hogy láthassuk: milyen ok állhat egy-egy sikeresen vagy sikertelenül megoldott feladat mögött - mondta az igazgatónő. E beszélgetésnek akkor lehet jelentősége a hatosztályos tagozatnál, ha az azonos pontszámot elért gyerekek között kell választani. - Erre a törvény ugyan nem ad kifejezetten lehetőséget, de nem is tiltja - mondta az igazgatónő, aki a fő veszélynek azt tartja, hogy a gyerekeknek kevés előzetes lehetőségük lesz felmérni, képességeik alapján érdemes-e tehetséggondozó iskolába jelentkezniük.
Az ugyancsak tehetséggondozó címet elnyert Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium igazgatója, Munkácsy László elmondta: a hat évfolyamos gimnáziumukban írásbeliztetnek, utána "minden megy a maga útján, a számítógép dolgozik". Nem fognak "elbeszélgetni" a leendő diákjaikkal. - Van bennünk némi félelem, hogy a képességeik szerint nem hozzánk való gyerekek is bekerülnek. Ám eddig is a központi tesztet íratták a jelentkezőkkel, és azt tapasztalták: a szóbeli alapján is azok kerültek be zömmel, akik az írásbelin jól teljesítettek. A személyes beszélgetés azonban a gyerekeknek is visszajelzés: szimpatikus-e az iskola, érdemes-e egyáltalán ide jönniük.
A Fasori Evangélikus Gimnázium igazgatója, Ódor László azt mondta: megmérettetés számukra, hogyan írják meg a hozzájuk jelentkezők a központi írásbelit. Ezen túl elbeszélgetnek a gyerekekkel, és már nem kérnek lelkészi ajánlást, mert az sokszor "hamis" volt, nem tükrözte a diák szellemiségét.
A jelentkezések elbírálása során a négyosztályos gimnáziumukban a pontszámok 70 százalékát a központi írásbeli és a hozott eredmények együtteséből számítják, harminc százalékot pedig "az iskola tesz hozzá" a beszélgetés alapján.