Áll a turul, romlik a Vár
Ellehetetlenült a budai Várban a Dísz téri egykori Honvéd Főparancsnokság romos épületének felújítása. A kormány a Dísz tér rendezését kiemelt fejlesztésnek minősítette ugyan, és elkülönített rá 11 milliárd forintot, de a pénz most elvész. Az I. kerületi képviselő-testület ugyanis november 11-én változtatási tilalmat rendelt el a Dísz térre, vagyis a következő három évben sem bontani, sem átépíteni, sem felújítani nem lehet ott semmit. Suchman Tamás, a kiemelt fejlesztésekért felelős tárcaközi bizottság alelnöke szerdai, a helyszínen tartott tájékoztatóján úgy fogalmazott: "Budavár megint elesett", a tilalom miatt a Honvéd Főparancsnokságot nem tudják felújítani. Az erre szánt 11 milliárd forintból a szocialista politikus szerint a gazdasági válság következményeit enyhítik kis- és középvállalkozások támogatásával. Suchman bírálta az I. kerületet, amely szerinte nem tanúsít konstruktív magatartást.
A változtatási tilalom miatt nemcsak a Honvéd Főparancsnokság épületének felújítása szenved halasztást, hanem a tér nyugati oldalának beépítése is veszélybe kerülhet. Ott jelenleg régészeti feltárások folynak, a három ütemből az elsőnél tartanak. A tervek szerint háromszintes, "exkluzív célú" épület - akár a köztársasági elnöki rezidencia - kerülhetne oda, Suchman reméli, hogy legalább ez ügyben sikerül kompromiszszumra jutni a kerülettel. A Dísz téri fejlesztések összértéke - a magántőke bevonásával együtt - elérné a húszmilliárd forintot, és óriási lehetőséget jelentene a Várnak, ezért is nevezte sajnálatosnak Suchman a kerület magatartását.
Budavár nem esett el. A budavári önkormányzat megvédte a kormányt attól, hogy átgondolatlan projektekkel kockáztassa Magyarország érdekeit - reagált a kerületi polgármesteri kabinet. Mint írják, a kormány bűnbakot keres, amiért saját beruházásának tervezése kapkodva, ötletszerűen zajlik. Nagy Gábor Tamás fideszes polgármester többször is konzultációra kérte a kormányt az ügyben. Emlékeztetnek arra, hogy a kerületi jegyzőt - mint építési hatóságot - kizárták az engedélyeztetésből, amikor áprilisban kiemelt nemzetgazdasági ügygyé nyilvánították a Vár fejlesztését. "Ezek után az önkormányzaton számon kérni a fiaskót több mint méltánytalanság" fogalmaznak.
Az éles hangvételű nyilatkozatpárbajból is látszik, hogy a változtatási tilalom - bár a törvényalkotó nem erre találta ki - olykor politikai fegyver is lehet az önkormányzat kezében. A jogszabály szerint a tilalom valódi funkciója az volna, hogy amíg egy-egy területre nem készíttet az önkormányzat újabb szabályozási tervet, az átmeneti állapotban meg tudja akadályozni a nem kívánt vagy túlzott beépítéseket. Az elmúlt évek példáiból azonban az látszik, hogy egy-egy önkormányzat nem habozik akár zsarolásra vagy politikai nyomásgyakorlásra bevetni a változtatási tilalom elrendelését.
A 2005-ben a XII. kerületben engedély nélkül emelt turulszoborra tavaly rendelt el változtatási tilalmat a fideszes vezetésű Hegyvidék, arra hivatkozva, hogy csak így tud megfelelő védelmet biztosítani a műalkotásoknak. (Ekkor már a közigazgatási hivatal kimondta, hogy az engedély nélküli szobrot le kell bontani, de a döntést a kerület bíróság előtt támadta meg.)
A fideszes vezetésű III. kerület ugyancsak változtatási tilalmat rendelt el az óbudai gázgyár területére. Óbuda ugyanis addig nem járul hozzá a főváros fejlesztési terveihez, amíg meg nem épül az aquincumi híd. A tilalom miatt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség törölni kényszerült a projekt kiemelt státuszát, a főváros pedig azzal vádolta a kerületet, hogy "zsarol és politizál" a gázgyárral.
Az egészségügyi reform keretében végrehajtott kórházbezárásokat is úgy igyekeztek megakadályozni a jellemzően ellenzéki irányítású városrészek, hogy a bezárásra vagy összevonásra ítélt intézmény területére változtatási tilal-mat rendeltek el. A XII. kerület a sváb-hegyi gyermekklinika tömbjére rendelt el tilalmat, a II. kerület pedig az OPNI területére. E döntéseket azonban az önkormányzatok törvényessége felett őrködő közigazgatási hivatal jogellenesnek minősítette, kimondva, hogy a tilalom településrendezési célokat szolgál, és nem arra való, hogy a tulajdonjogot korlátozzák vele.