Budapesti parkolás: új rend, díjemelés és szigor
Új parkolási rendszer kidolgozásáról döntött kedden Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes javaslatára a főpolgármesteri kabinet. A stratégia célja, hogy versenyképessé tegyék a tömegközlekedést, bővítsék a P+R parkolók és a mélygarázsok számát, visszaszorítsák a mozgáskorlátozott-engedéllyel elkövetett csalásokat.
Az új rendszer lényeges eleme, hogy a parkolási díjat hozzákötik a BKV-tarifákhoz. Míg előbbiek 2001 óta nem emelkedtek (vagyis reálértékben csökkentek, több mint húsz százalékkal), a tömegközlekedés 2002 óta negyven-ötven százalékkal drágult. (Reméljük, ennek a logikának a kidolgozására nem költött milliókat a főváros. Ennyi erővel az aszfalt vagy a fényképezőgép árához is köthetnék a díjat - A szerk.) A Fővárosi Közgyűlés a jövő tavaszszal dönthet a stratégiáról, amelynek egyik első eleme a díjak emelése lesz, várhatóan átlagosan ötven százalékkal.
Gyarmati Zoltán, a stratégia kialakításával megbízott Parking Kft. vezetője lapunknak azt mondta: a fizetős rendszert bővítik, zónákra osztják, és a ma még ingyenes főutakon (így az Alkotás úton vagy a Bartók Béla úton) is pénzt kérnek majd. Bevezetik az online parkolási rendszert, amelyben az autós az interneten percre pontosan megnézheti, hol, mikor és miért büntették meg, és a pótdíjat is rendezheti a világhálón.
A jövőben a tervek szerint a helyi lakosok csak az első autóhoz kapnának ingyenes parkolási engedélyt, ha második kocsi is van a családban, arra 90 százalékos kedvezményű engedély jár, a további autókra viszont semmilyen. Jelenleg van olyan belvárosi kerület, ahol hatezer közterületi parkolóhely van, miközben több mint hétezer ingyenes lakossági engedélyt adtak ki.
A főváros fellép a mozgáskorlátozott-igazolványokkal elkövetett csalások ellen. Felmérések szerint minden ötödik autós parkol ilyen igazolvánnyal, de csak a budapestiek hat-hét százaléka korlátozott a mozgásában. A városháza a szaktárcáknál olyan szigorítást kezdeményezett, hogy az igazolványt ne a háziorvos, hanem orvosokból álló bizottság adja ki.
A főváros a parkolásból befolyó bevételt egy alapban különítené el, amelyből a tömegközlekedést és a parkolást fejlesztenék, és azt szeretné, ha a kerületi parkolási bevételek egy része is ebbe az alapba jutna. Gyarmati arra, hogy miként veszik rá erre a fővárossal egyenrangú kerületeket, úgy válaszolt: a városháza akár ultimátumra is kész a kerületekkel szemben. Ez azt jelenti, hogy a kerületek által kért zónabővítésre és díjemelésre csak akkor bólint rá a főváros, ha a kerület partner a bevételek megosztásában.