Pénzügyi mentőöv a BKV-nak
Úgy tudjuk, ez ügyben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az elmúlt napokban többször is egyeztetett Hagyó Miklós szocialista városüzemeltetési főpolgármester-helyettessel, aki országgyűlési képviselőként olyan módosító indítványt nyújtott be a 2009-es költségvetés tervezetéhez, hogy a BKV javára csoportosítsanak át több mint harmincmilliárd forintot a helyközi közlekedés, azaz a MÁV rovására.
Segít a BKV helyzetén az is, hogy a budapesti HÉV-vonalak üzemeltetése átkerülne az államvasutakhoz. A HÉV-vonalak sok fejtörést okoznak a városházának, hiszen az agglomeráció utasait szállítják, a vonal menti települések azonban egy fillért sem adnak az üzemeltetésre. További súlyos gond, hogy a járművek elöregedtek, a HÉV-kocsik átlagéletkora harminc év felett jár, egy korábbi, belső szakmai BKV-anyag szerint a járművek teljes cseréje akár 750 milliárd forintba kerülne, ami a 4-es metró teljes építési költségének másfélszerese. A BKV pénzügyi mentőöve miatt vélhetően okafogyottá válik a buszos szakszervezetek december 18-ra hirdetett, félnapos munkabeszüntetése is.
A vállalat jelenleg több mint 80 milliárd forint adósságot görget maga előtt, az idén húszmilliárdos veszteséggel számol. A BKV évente 130 milliárd forintból gazdálkodik, ennek a felét fizetik a jegyek és bérletek megvásárlásával az utasok, az állam tömegközlekedési normatíva címén nagyjából évi 30 milliárdot ad a cégnek. A tulajdonos főváros évek óta csak a nagyobb fejlesztésekre ad pénzt - a tízmilliárd forint körüli amortizációpótláson kívül -, a működésre egyetlen fillért sem.
Lapzártánk idején a pénzügyi tárca cáfolta az állami segítség hírét, ám városházi forrásaink továbbra is biztosak benne.