Fékezett kommunikáció

Több mint félmilliárd forintot faragnak le a kormányzati kommunikációs kiadásokból, továbbá másfél milliárd körüli a leállított Új tulajdonosi program kommunikációs büdzséjének megtakarítása - tudta meg lapunk. A miniszterelnöki kabinet olyan középtávú kommunikációs terven dolgozik, amely a lakosság és a vállalkozások folyamatos tájékoztatását biztosítaná a válsággal kapcsolatos tudnivalókról.

Kizárólag a válsággal kapcsolatos tájékoztatásra költ a kormány, minden más kommunikációs költséget visszanyesnek - ezt Gyurcsány Ferenc pártelnök-miniszterelnök jelentette be október végén. A stábok meg is kezdték a lefaragásokat, ki ahogy tudta. A kormányfő bejelentése elsősorban a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) kommunikációs kabinetjét és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget (NFÜ) érintette. A Népszabadság információi szerint a MeH-nél leállították az őszre tervezett kampányt a szociális ellátórendszerekről, és leállították az Új Magyarország kiadvány legújabb számának előkészületeit is. A szociális kampány és a lap visszamondása háromszázmilliós megtakarítást jelent.

A MeH szintén lefaragott a Kossuth térre tervezett karácsonyi rendezvény költségeiből, a tervezett hetvenöt helyett húsz-harmincmillióval költenek kevesebbet rá. Szintén úgy hatvan-hetvenmillió forinttal kevesebb jut a fogyatékkal élők társadalmi beilleszkedéséről szóló tájékoztatókampányra is. A spórolások közé tartozik a leállított Új tulajdonosi program kommunikációs büdzséjének visszautalása is az állami kincstárba, amiből eddig "csak" 122 milliót költöttek el - ez 1,4 milliárd pluszt jelent. Lapunk úgy tudja, hogy a MeH-ben most egy középtávra szóló kommunikációs terven dolgoznak, amely a pénzügyi válsággal kapcsolatos lehetőségekről, teendőkről szól majd - elsősorban a vállalkozóknak, az alkalmazottaknak és a közszférában dolgozóknak. Nem tömegkommunikációról (óriásplakátokról, tévéreklámokról) lesz szó, hanem az ügyfélszolgálati irodákat készítik fel a várható kérdésekre, és a kormányzati honlapokon helyeznek el ilyen tartalmakat. A költség minimális.

Az NFÜ kommunikációs főosztálya több mint 200 millió forintot kell hogy kötelezően spóroljon a tervezett, de végül végre nem hajtott, esetleg csökkentett intenzitású kampányokon. Az uniós forrásokra épülő nemzeti fejlesztési tervek kommunikációja nyolcvanöt százalékban uniós forrásból és nem hazai költségvetési pénzből valósul meg. Így az uniós források felhasználásával kapcsolatos tájékoztatási tevékenységüket nagyobbrészt a Brüsszel felé vállalt kötelezettségeink határozzák meg, nem a hazai szándékok. Fokozottan igaz ez most, amikor az ország szempontjából első fejlesztési terv pénzügyi zárása van folyamatban. Az EU intenzív és összetett eszközhasználatú tájékoztató tevékenységet vár el, amikor a közel 700 milliárd forintnyi forrás eredményeiről tájékoztatjuk az unió - azon belül Magyarország - lakosságát. A Nemzeti fejlesztési terv (NFT) első forrásadagját december 31-ig kell felhasználni, azt a következő időszakra átvinni nem lehet. Vagyis az NFT kommunikációját Magyarországnak kötelező az év végéig elvégeznie.

Az NFÜ ugyanakkor - a MeH határozott utasítására - a tervezett kommunikációjának csak egy részét hajtja végre. Egyáltalán nem valósul meg például az NFT nagy zárókampánya: nem lesznek a fejlesztési terv eredményeit népszerűsítő tévéreklámok, óriásplakátok, nyomtatott hirdetések. Ez több mint 200 millió forint átcsoportosítását jelenti. Ugyanakkor vissza kell nyesni az eredménykampány már futó PR-hadjáratait is. Mindössze két, alacsonyabb költségvetésű megoldás maradt csak: a "Tudta-e, hogy..."-kampány és a Fejlesztési fotópályázat. Előbbit annyiban módosították, hogy az NFÜ "Célegyenes" névre hallgató alhonlapján - az eredményeket mutató hirdetések mellett és helyett - az uniós források minél teljesebb körű "leszívásához" adnak tanácsokat. A fotópályázat pedig már túl volt az első szakaszon, amikor a kormányfő a kommunikációs források visszafogását jelentette be, így a nyertes művek végül nem mennek vándorkiállításra, de a budapesti Gödörben láthatók lesznek. A pályázat tervezett költségeit harmadolták.

Hasonlóan "szerencsétlenül" alakult a környezetvédelmi és természetvédelmi fejlesztések uniós forrásból finanszírozott kampánya. Az óriásplakátokat ugyanis szinte napra pontosan akkor kezdték el kitenni, amikor Gyurcsány Ferenc a kommunikációs megszorításokról beszélt; a plakátok viszont egy hónapig még kötelezően kinn maradnak. Az NFÜ illetékesei ezért már csak az online kampányt tudták leállítani és visszavonni.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kommunikációs kampányai

Kampány neve Célja Összege

1. "Tudta-, hogy..."
Az NFT eredményeinek megismertetése bruttó 100 millió forint
2. Fotópályázat A megvalósult fejlesztések népszerűsítése bruttó 55 millió forint
3. Új Magyarország Mikrohitel


Kampány neve
CéljaÖsszege

1. "Tudta-, hogy..."
Az NFT eredményeinek megismertetésebruttó 100 millió forint
2. FotópályázatA megvalósult fejlesztések népszerűsítésebruttó 55 millió forint
3. Új MagyarországMikrohitel népszerűsítése
Mikrohitel
a KKV-szektornakbruttó 90 millió forint
4. EgészségkaravánEgészségügyi roadshowbruttó 40 millió (+3,5 millió
a zárókonferenciára)
5. KVVM FIKörnyezetvédelmi programok eredményeibruttó 25 millió forint

Mikrohitel népszerűsítése a KKV-szektornak

bruttó 90 millió forint
4. Egészségkaraván Egészségügyi roadshow


Kampány
Tervezett költségSpórolás

1. Szociális ellátórendszer
200 millió forint 200 millió forint
2. Új Magyarország kiadvány120 millió forint120 millió forint
3. Kossuth téri karácsony75 millió forint20-30 millió forint
4. Fogyatékosok beilleszkedésekb. 100 millió forint60-70 millió forint
+1 Új tulajdonosi program kommunikációja (MNV Zrt.) 1,5 milliárd forint1,4 milliárd forint

bruttó 40 millió (+3,5 millió
a zárókonferenciára)


5. KVVM FI Környezetvédelmi programok eredményei bruttó 25 millió forint

MeH-kampányok és szigorítások

Kampány Tervezett költség Spórolás

1. Szociális ellátórendszer
200 millió forint 200 millió forint
2. Új Magyarország kiadvány 120 millió forint 120 millió forint
3. Kossuth téri karácsony 75 millió forint 20-30 millió forint
4. Fogyatékosok beilleszkedése kb. 100 millió forint 60-70 millió forint
+1 Új tulajdonosi program kommunikációja (MNV Zrt.) 1,5 milliárd forint 1,4 milliárd forint

Megnövelték a 4-es metró PR-kasszáját

Színes brosúrákra, szakmai konferenciákra, vándorkiállításokra költik azt a 80 millió forintot, amellyel megemelték a 4-es metró PR-feladataira szánt keretet. A pénzből az európai képviselőket igyekszik megpuhítani Budapest, Brüsszel ugyanis hamarosan, még az idén dönthet a beruházás támogatásáról. A földalatti Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti, első szakasza 380 milliárd forintba kerül, ebből nagyjából 250 milliárd forint uniós támogatást vár Magyarország. A DBR Metró Projekt Igazgatóság tájékoztatása szerint mindez nem növeli a metró költségvetését, a szükséges 80 milliót ugyanis átcsoportosítással teremtik elő. A 4-es metró PR-feladatait 2005 és 2010 között egyébként a Sawyer-Miller Group látja el - amelynek szakemberei Demszky Gábor több főpolgármesteri kampányában is közreműködtek - 214 millió forintos keretösszegért, amelyből eddig 183 milliót fizettek ki. (S. G.)

t
t
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.