4-es metró: számlafizetés félmegoldás alapján
Kulcsfontosságú pozíció a 4-es metró építésénél a független ellenőrző mérnöké - az ő pecsétjén múlik az is, hogy kifizetik-e a benyújtott számlákon szereplő összeget. Bár több mint másfél éve fúrják a metróalagutat, jelenleg a poszt nincs betöltve. Annak ellenére sincs, hogy azt a főváros és a BKV között korábban köttetett metrószerződés és a beruházáshoz hitelt nyújtó Európai Beruházási Bank (EIB) is előírja. Jelenleg - egyfajta ideiglenes megoldásként - az Eurometro nevű cég végzi a független ellenőrző mérnöki feladatokat. A céggel 5,7 milliárd forintos keretszerződést kötött a BKV, a metró projektigazgatóságának tájékoztatása szerint "ennek csak nagyon elenyésző százaléka a számlák kifizetésének jóváhagyása", ezt a gyakorlatot pedig az EIB megfelelőnek találta. (Az Eurometro emellett véleményezi a vállalkozói terveket, felülvizsgálja az alvállalkozói szerződéseket és ellenőrzi a kivitelezői szerződések betartását.)
Az Eurometro mellett a BKV felügyelőbizottsága is megbízott nagyjából hasonló feladatkörrel egy szakembert, Jávor Pétert. A szakembernek több kifogása is volt, szerinte ugyanis a Szent Gellért téri összekötő alagút befejezésénél olyan műszaki megoldásra adta áldását a DBR Metró Projektigazgatóság, amelyet korábban maga minősített életveszélyesnek. Az öszszekötő alagutat a fúrást végző Bamco-konzorcium nem engedélyeztette és építette meg időben, emiatt vesztegelnek a fúrópajzsok a Gellért tér előtt.
A Bamco az összekötést az állomás megépítése utánra halasztaná, ez azonban veszélyes lehet, és a környező épületek süllyedését okozhatja. Jávor javaslatát - előbb készüljön el az összekötés, a pajzsok csak ezután haladhassanak tovább - a DBR nem fogadta el, az ugyanis egy évvel kitolná a beruházás 2011 végére tervezett befejezését. A metró projektigazgatóság leszögezte, hogy az összekötést ugyan a Bamco elképzelései szerint fejezik be, de már "a szükséges biztonsági garanciákkal". Jávor azt is nehezményezte, hogy az alagutat "elfúrták", vagyis nem a tervek szerint építették meg, a DBR szerint viszont csak néhány centiméter az eltérés. Mivel Jávor javaslatait a metró projektigazgatóság nem fogadta meg, a szakember - azzal, hogy nem akarja az udvari bolond szerepét játszani - a napokban felmondott.
Mindettől függetlenül elkerülhetetlen, hogy legyen egy valódi, független ellenőrző mérnöke a 4-es metrónak. Brüsszel ugyanis a támogatásért cserébe ezt is előírja. Azt, hogy a mérnöknek pontosan mi lesz a feladata, kap-e vétójogot, vagy ugyanúgy mellőzhető lesz a véleménye, mint Jávoré, még nem tudni. A metró projektigazgatóság tájékoztatása szerint ugyanis a mérnök kiválasztása, feladatainak pontos meghatározása még folyik.