Papírhidak az Ipolyon

Késik az Ipolyra tervezett hidak újjáépítése a szlovák-magyar határtérségben. A Petov és Pösténypuszta, illetve a Rárós és Ráróspuszta közötti átkelők kivitelezését már ősszel el kellett volna kezdeni, mégsem történt eddig semmi.

Két híd újjáépítéséről írt alá egyezményt Göncz Kinga magyar és Ján Kubis szlovák külügyminiszter 2007. november 16-án Párkányban. E szerint a pöstényi hidat a magyar állam, a rárósit a szlovák építi. Magyar részről januárban elkészültek a tendertervek, azokat azonban hónapokon át nem sikerült egyeztetni a szlovák partnerrel. Szlovákiában nem az állam, hanem Besztercebánya megye építési hatósága koordinálja a hídépítést. De csak elvileg, mert a gyakorlatban a szlovák közlekedési tárca felel az államközi szerződések megvalósításáért.

A két ország a határ menti együttműködésről szóló program keretében pályázati forrásokhoz is hozzáférhet, a közös pályázat beadásának határideje december 15-e. A durván egymilliárd forintos költség 95 százalékához lehetne így hozzáférni. Magyarországnak és Szlovákiának mindössze 2,5-2,5 százalékos (!) önerőt kell(ene) vállalnia.

Minderről azon a kicsiny és ingatag fahídon szerezhettünk tudomást, amelyen át lehet sétálni Pösténypusztáról Szlovákiába, Petőre (Petov) és Szécsénykovácsiba (Kovácovce). Erre a két EU-tagország közötti turisztikai megállapodás (2006) után nyílt lehetőség. Állunk a meredező régi hídpillérek alatt, s firtatjuk, miért van még mindig kiírva, hogy "Csónakkikötő". Filip József szécsénykovácsi polgármester adja meg a választ. - A megállapodás értelmében csak csónakkal lehetett átmennünk Magyarországra. Úgy oldottuk meg a kérdést, hogy összetákoltuk a faátjárót, s a közepére egy csónakot kötöttünk. Nehogy szó érje a ház elejét. 2007-ben már nem volt szükség a csónakra, amivel különben soha senki nem ment át. Minek is ment volna, amikor mehetett gyalog is.

A gyaloghíd arra jó, hogy a rokonok átmenjenek a temetőbe, a fiúk átruccanjanak lányokhoz. De nem alkalmas arra, hogy valaki átvigyen egy lócát, esetleg egy betonkeverőt a szomszédos faluba. Ahhoz 50 kilométert kell kocsiznia, s Balassagyarmat felé kerülnie. Kell az a híd nagyon, magyarnak, szlováknak egyaránt.

A pöstényi (és a rárósi) híd papíron 2003 óta "épül". Az alapkövet 2005. április 30-án tették le Szili Katalin és Bugár Béla jelenlétében. A két állam ezután számos szakmai megállapodást kötött a hidak létesítéséről. Levelek, parlamenti felszólalások, beadványok, kérelmek, javaslatok születtek. Serfőzőné Fábián Erzsébet, Szécsény polgármestere megemlítette, e-mailben, telefonon próbáltak információhoz jutni, újabb és újabb egyeztetést kezdeményezni, de szlovák partnereiktől sokszor hónapokig választ sem kaptak.

- A Szécsény környéki települések aggódva figyelik a Magyarország és Szlovákia közötti diplomáciai pengeváltásokat - mondta a polgármester. - Nem szeretnénk, ha a város és a kistérség húzná a rövidebbet. Ha kiéleződik valamilyen konfliktus a két ország között, mindig aggódva olvassuk a híreket, és attól félünk, ez tovább hátráltatja a közúti hidak megépítését. Izgulunk, hogy ne legyenek újabb villongások, Besztercebánya megye pedig meg tudjon egyezni hatásköri ügyekben a szlovák minisztériummal. És kezdődjön meg végre az építkezés. A magyar állam már azt is felajánlotta, megelőlegezi az útalapból a költségeket, aztán a felek majd elszámolnak egymással. A szlovák településekkel jó a kapcsolatunk, átjárunk, rendszeresen találkozunk, tudunk a másik gondjairól.

- Közelebb vagyunk a célhoz, mint 2003-ban - mondja a nyugodt vérmérsékletű Filip József, akitől azzal búcsúzunk el, legközelebb a közúti híd avatásán találkozunk. A két polgármester reméli, ez a jövő nyáron megtörténik. Amikor a szécsényieket faggattuk ugyanerről a nógrádi városka szívében, olyan borúlátó választ is kaptunk: beletelik még pár év, mire meglesznek a hidak, mert azokat a szlovák politika nem akarja. Van, aki optimistább ennél. Az egykori pöstényi vízimolnár Kovácsiban él, szlovák oldalon (régi háza a hídtorzó mellett áll, magyar részen, más lakja). Drexler Sándor nemrég azt mondta, ha újra fölépül a híd, örömében táncra perdül. - Nem botval táncolunk - tette hozzá nevetve az idős férfi.

E hét közepén fontos eszmecserét tartottunk magyarországi partnereinkkel Budapesten. Sikerült tisztázni majdnem minden kérdést a Petőt (Petov) és Pösténypusztát, továbbá Szécsényt remélhetően mielőbb összekötő új Ipoly-híd terveivel, finanszírozásával és kivitelezésével kapcsolatban - nyilatkozta pozsonyi tudósítónknak Albert Andrejko, a besztercebányai megyei hivatal közlekedési és beruházási osztályának vezetője.
A szükséges önrészt a megyei hivatal már erre az esztendőre tartalékolta, s jövő évi költségvetésében is jóváhagyja. Szlovák részről még nem sikerült megszerezni minden engedélyt a Rárós-Ráróspuszta-Nógrádszakál közötti új Ipoly-híd uniós pályázatához, holott Gyurcsány Ferenc és Robert Fico másfél évvel ezelőtt ennek a felépítéséről is megegyezett. Molnár Katalin, az Ipoly-hidak Újjáépítéséért szlovákiai civil szerveződés elnöke a késést azzal magyarázta, hogy a szlovákiai jogszabályok szerint az építési engedély nem adható ki, amíg minden tulajdonjogi kérdés nincs rendezve. - Nem volt könnyű azoknak az ingatlanoknak a megvásárlása, amelyeken az út vezet majd a hídhoz, de a problémák rövidesen megoldódnak, s elkészülhet a pályázat. (Szilvássy József)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.