Az önkormányzatok kétszer kérik a pénzt - még sincs elég parkoló

Ha a jogszabályban előírt számban épültek volna garázsok az elmúlt években, akkor ma alig lenne szükség köztéri parkolókra. Az építtetők inkább megváltást fizettek, a százmilliókat beszedő önkormányzatok meg parkolási társaságokat szerveztek és pénzt kérnek a lakosságtól, ahelyett, hogy beszednék az építőktől, ami jár.

Az elmúlt három évben átadott lakások harmadához nem épült garázs. Ha eltekintünk a magánerős és családi házas építkezésektől, a KSH adatai alapján akkor is hiányzik 13 ezer parkolóhely az új otthonok mellől. Minden új lakáshoz legalább egy parkolóhelyet kellene biztosítani, az ötlakásosnál nagyobb épületek esetében a felszín alatt. Elvileg.

A szabályozás azonban hagyott kiskaput. Ha a garázs létesítése az adott telken/épületben nem lehetséges, akkor az építtető megállapodhat az önkormányzattal a parkolóhely más helyen való biztosításáról. Ezt hívják parkolóhely-megváltásnak. A pénzt az önkormányzatoknak különszámlán kell gyűjteniük és csak parkolóépítésre fordíthatják.

A "megváltás" ötvenezertől kétmillió forintig terjedhet. Egymillió forintos átlagárral számítva az elmúlt három évben 13 milliárd forintnak kellett volna befolynia ilyen címen. De nem folyt. Debrecenben például alig 69,2 millió forintot fizettek be a vállalkozók 244 parkolóhely megváltása fejében, bár a helyi rendelet szerinti legolcsóbb tarifa - közösségi célú épületekben - 400 ezer forint, a parkolóházban kialakítandó helyek ára viszont kétmillió. Pécsett jóval olcsóbb tarifákból - zónától függően 50, illetve százezer forint - 81,1 millió forintot fizettek be, 968 hely után. Budapesten ennél is kevesebb került a parkolóhelyszámlákra. A lakásépítkezésben élen járó XIII. kerületben a közelmúltig nem is volt erre vonatkozó helyi rendelet. A kerület tájékoztatása szerint az önkormányzat csak akkor adott ki építési engedélyt, ha az építési tervekben szerepelt a megfelelő számú parkolóhely. Az idén szeptemberben megalkotott rendelet azonban lehetőséget ad a parkolás épületen kívüli biztosítására. Az önkormányzat ebben az esetben sem megváltást kér, hanem igazolást, hogy melyik közeli parkolóház/mélygarázs vagy társasház ad helyett legalább húsz évre az újonnan létesülő lakásokban élők autóinak.

Az építési engedélyekben szereplő férőhelyek jó része azonban sohasem valósul meg.

- Ferencváros önkormányzata például indokolt esetben elfogadja, hogy az előírt gépkocsi-beállóhelyek 30 százaléka épüljön meg az épület használatbavételének idejére, ha a mélygarázsokban utólag ki lehet alakítani a kellő számú beállót. A nagy belmagasságú teremgarázsokban egy új szint kialakításával növelhető a beállók száma - magyarázza Varjasné Székely Éva, az elsősorban a IX. kerületben építkező Quadrat Kft. igazgatója. A Magyar Lakásépítők Országos Szövetségének elnökeként a többi ingatlanfejlesztésre is rálátó cégvezető szerint az önkormányzatok többsége belátja: képtelenség teljesíteni az előírásokat, az OTÉK-ban foglaltakat. A megépült mélygarázsok harmada is üresen áll. De miért is vennék meg a parkolóhelyet, amikor az utcán ingyen tárolhatják az autót? A fővárosi kerületek többsége az ingatlanfejlesztők érveit elfogadva nem vagy csak részben kér megváltást.

A Nemzeti Gazdasági és Fejlesztési Minisztérium jónak tartja a szabályozást. Csak a szóhasználatot tartják hibásnak: megváltásról ugyanis nincs szó. Az OTÉK nem ad módot arra, hogy a parkolóépítés alól felmentést adjon az önkormányzat, legfeljebb magára vállalhatja a teljesítést.

Az általunk megkérdezett önkormányzatok közül a debreceni 123 férőhelyet létesített csaknem 40 millió forintból, Pécs 132 férőhelyes parkolóházat épített 311 millióból. Utóbbiak a "megváltásból" befolyt pénznek csaknem a négyszeresét költötték el. Ha a kötelezettek teljesítették volna vállalásaikat, akkor például a fővárosban nem lenne szükség "közszolgáltató" parkolóhelyekre - hívja fel a figyelmet dr. Misek János Péter egy tanulmányában. - Az önkormányzatok azonban a parkolóhely-létesítési feladatot jobbára közterületek parkolóvá minősítésével tudják le, ahol parkolási díjat szednek. Tehát előbb beszedik a pénzt az ingatlanfejlesztőtől, majd az autósoktól.

Egy társasház saját garázsa. Sok az eladatlan férőhely
Egy társasház saját garázsa. Sok az eladatlan férőhely
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.