Börzén a szürkeállomány
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. standjához például alig lehet odaférkőzni. Dombóvári Edit hr-asszisztens hosszú percek óta beszél Tóth Patrik végzős építőmérnökkel, aki erősen vonzódik a repülés világához, jobban, mint az építőmérnökösködéshez, és feltett szándéka, hogy jelentkezik arra a tesztre, amelyen elválik, lehet-e belőle légi irányító. Ez népszerű szakma, és nem csak a filmekből átvett romantikája miatt, de úgy hírlik, hogy egy kezdő havonta kereshet bruttó csaknem félmillió forintot, amelyre még jön egy sor pótlék, és évente annyi rekreációs pénz, amelyről például egy pedagógus álmodni se merne. E foglalkozás után érdeklődik Gaál Sándor is, aki repülőgépészként az idén diplomázik, és ugyan elmehetne a Molhoz is, ahol a nyomásfokozáshoz gázturbinákat használnak, de aki egyszer ezt a szakmát választotta, az inkább maradna a repülés közelében. Ha és amennyiben... itt ugyanis tíz jelentkezőből legfeljebb egy felel meg, vagyis szinte folyamatos a "humánerőforrás-igény".
A börzén több a fiú, mint a lány. Pedig az érdeklődők alig több mint a fele jár a műszakira. Két lány például a Microsoftnál érdeklődik, pedig bölcsésznek tanul. Lengyel Judit, a világcég toborzó és kiválasztási menedzsere azt mondja, hogy ők nem is annyira állást kínálnak, mint inkább egyfajta szemléletet akarnak közvetíteni a fiatalok felé: ha elég tudatosak és célratörők, tudják, hogy mit akarnak, akkor akár ez is lehet a munkahelyük.
A másik sokakat vonzó standon négy egymásba fonódó karika jelzi, hogy itt sem kispályásokat keresnek. Recesszió ide, válság oda, az Audinak úgy kellenek a fiatal, szerszámtervező-, jól programozó villamos-, közlekedés- és gépészmérnökök, mint egy falat kenyér. Kínálnak például diplomamunka-programot, amivel valaki könnyen megalapozhatja audis jövőjét. Siklósi Ágnes, a cég személyügyi referense szerint nem az a baj, hogy nem tudnak munkát kínálni, inkább az, hogy erős a nyugat-európai konkurencia, és a jó magyar mérnökök a határon túl próbálnak boldogulni, ami többnyire sikerül is nekik. Pedig a hazai Audinak évente legalább 20-30 fiatal szakemberre volna szüksége.
A GM - mondja Osvát Katalin hr-generalista - inkább a támogató funkciókra keres szakembereket, gyakornoki programjaik is az értékesítés, a pénzügy és a marketing területre készítik fel az érdeklődőket. Itt is kiderül, hogy bár a válság éppen a járműipar alapjait erősen megrengette, azért a munkaerőpiacra még nem tették ki az "átmenetileg zárva" táblát.
Kreutzer Richárd, a börzét szervező egyetemi Karrier Iroda vezetője szerint ezt az esemény maga is igazolja, hiszen az elmúlt öt évben megháromszorozódott a börzén részt vevő cégek száma. Most 168 kiállító majd' háromezer állást kínál, a felmérések szerint nemhiába. A villamosmérnökök negyede itt kel el. Ma már ez a fórum legalább annyira segít megtalálni a megfelelő állást, mint a kapcsolati tőke. A börze színvonalát mutatja, hogy vannak cégek a tengerentúlról is, amelyeknek ugyan még képviseletük sincs hazánkban, mégis itt vadásznak a magyar szürkeállományra. Többnyire sikerrel.