Alkotmányellenes szupertitkos listák?

Az ügynökakták rendezését és levéltárba helyezését előíró jogszabály, az átvilágítási törvények - mind-mind szemfényvesztésnek bizonyultak az állambiztonsági iratok után nyomozó testület szerint, miután az utódszolgálatok egy része már rég kimentette az érzékeny iratok nagy részét.

Amit nem semmisítettek meg, azt ellopták. Amit nem loptak el, azt évtizedekre titkosították. Amit már nem titkosíthattak tovább, azt pedig alaposan összekeverték - valahogy így "jártak" az egykori állambiztonsági iratok a rendszerváltás óta: kézről kézre, hivatalból hivatalba - vagy a kazánba. Kis túlzással, erre jutott egyéves feltáró munkája után az a kormány által felkért szakértői testület, amely több mint négyszáz oldalas jelentésben foglalta össze, miért nem lehet már feltárni a magyar állambiztonság tényleges működését. A Kenedi János kutató vezette testület jelentése egyenesen úgy fogalmaz: alapvetően szemfényvesztés valamennyi eddigi átvilágítási törvény, illetve az egykori (pártállami) állambiztonsági iratok levéltári irategyesítését elrendelő 2003-as jogszabály is, miután a titkosszolgálatok egy része, a Nemzetbiztonsági Hivatallal (NBH) az élen, már korábban kivonta iratai nagy részét a törvény hatálya alól. Kenediék az iratok 1990-es "jogtalan eltulajdonítását" említik hangsúlylyal mint a feltárás egyik fő akadályát, igaz, azt is megemlítik, hogy az NBH ezt felismerte, és "alapvetően külső kényszer nélkül" megvált jogtalanul birtokolt iratainak egy-egy részétől a kilencvenes években - de korántsem az egésztől.

Fedett akták - egy polc a történeti levéltárban
Fedett akták - egy polc a történeti levéltárban

A jelentés összegzése szerint egyre kevesebb, de továbbra is számottevő állambiztonsági (1990. február 14. előtt keletkezett) iratot őriznek az utódszervek: az öt titkosszolgálat, elsősorban az NBH és az Információs Hivatal, azaz a kémelhárítás és a polgári hírszerzés.

A szolgálatok évente adnak át iratokat a 2003-as irategyesítési törvénnyel létrehozott állambiztonsági szaklevéltárnak, amely az első, 1995-ös iratfeltárás idején létesült Történeti Hivatal utódja. A szolgálatok azonban ma is összességében 32618 minősített irattételt őriznek, többségüket a bizottság szerint fölöslegesen vagy jogellenesen. A visszatartott iratok közül alighanem az az 1551 irat a legérdekesebb, amely a "szupertitkos" főigazgatói, illetve bírói külön jegyzékeken szerepel (egyedül a Nemzetbiztonsági Hivatal külön listáján 757 irat van; egy-egy "irat" takarhat egy- vagy akár többkötetes dossziét is). Ezek egy részét Kenedi János végül is megnézhette, megállapítása szerint a listák megengedhetetlenül elnagyoltak, gyakran pontatlanok, követhetetlenek, az iratkezelés és nyilvántartás követelményeinek minimálisan sem felelnek meg.

A Népszabadság már a Kenedi-bizottság megalakulása előtt megírta, hogy a testület tagjai nem tekinthetnek bele a "szupertitkos" listákon szereplő iratokba, csak magukat a jegyzékeket nézhetik meg. A bizottság alkotmányellenesnek tartja a jogszabály ezen passzusát, amely "a vonatkozó törvényekkel ellentétben" létrehozta a minősített iratok újabb kategóriáját, mivel ezekre az iratokra nem vonatkozik az általános szabály, ezt a többi minősített (visszatartott) iratok jegyzékével ellentétben az állambiztonsági levéltár főigazgatója nem ismerhette meg - így a bírói felülvizsgálat lehetőségéből is kizárták -, miként az iratok átadását felülvizsgáló korábbi bizottság tagjai sem.

A szupertitkos jegyzékek komplett nyilvántartásokat takarnak, köztük például azoknak a külföldieknek a dossziéit is, akik a rendszerváltást követően is itthon "dolgoztak". Végül a bizottság elnöke betekinthetett az iratokba is, nemcsak a jegyzékekbe, de a legérdekesebb dokumentumokat Kenedinek sem volt módja tanulmányozni - csak ránézni. Arról a tizennyolc mágnesszalagról van szó, amely az NBH főigazgatói külön jegyzékén szerepel, s amely a rendszerből 1990-ben törölt adatbázisok másolatait tartalmazza. Ezek alapján rekonstruálhatnák a kutatók, hogy pontosan milyen iratokat semmisítettek meg a rendszerváltáskor. A szalagokon rögzítették ugyanis az állambiztonsági szervek operatív nyilvántartását, azaz a célszemélyek adatait, valamint az 56 ezer fős hálózati nyilvántartást, közkeletű nevén: az ügynöklistákat, továbbá az előzetes nyomozások adattárát, a Központi Kémelhárítási Adattárat, valamint az úgynevezett bizalmas nyomozások adatbázisát. Ezek a szalagok egységesen 2060. december 31-ig titkosak, holott az azokon szereplő adatok többségének a bizottság szerint már rég lejárt a titkossága. A szalagokkal Kenedi János sem ment sokra, mivel azokat csak speciális eszközökkel lehet lejátszani, amely eszközök ma már "nem állnak rendelkezésre". Beszerzésük a bizottság szerint aránylag kis ráfordítással járna. A bizottság szerint az NBH-nak nincs jogalapja a szalagok visszatartására, miként számos más iratéra sincs, ezeket mielőbb át kellene adni a szaklevéltárnak.

Kenediék alkotmányos aggályait csak növelte, amikor azt tapasztalták, hogy eltérő szabályok vonatkoztak az állambiztonsági levéltárra, mint például a Magyar Országos Levéltárra. Utóbbinál nagyobb a kutatói szabadság, arról nem beszélve, hogy a szolgálatok az állambiztonsági levéltárban őrzött, még titkos iratok felülvizsgálatát elvégezték, a levéltárnál nem. Így abszurd helyzet állt elő, mivel számos esetben a "tükröződő" (azonos, több levéltárban másolatban tárolt) iratok minősítése nem egyezik, azaz az egyik példánya titkos, a másik nem.

A jelentés másik érdekessége, hogy - ha nem is pontosan - következtetni enged arra, végül is mekkora arányban foglalkoztattak tovább egykori állambiztonsági ügynököket a rendszerváltás után megalakult utódszervek. A titkosszolgálatok ugyanis egyebek mellett arra hivatkozva is visszatarthattak iratokat a törvény szerint (a bizottság szerint javarészt fölöslegesen), hogy az iratban szereplő személy 1990-2002 között is az állományba tartozott vagy együttműködött. Összességében a Nemzetbiztonsági Hivatal minden második, az Információs Hivatal minden harmadik (a beszervezési dossziéknál csak minden tizedik), a Katonai Felderítő Hivatal minden ötödik (a hetvenes években keletkezett iratoknál viszont már minden második) tétel visszatartásánál erre hivatkozott. Kenediék moratóriumot ajánlanak a tovább szolgálók esetében: a védelmi idő lejárta után nyilvánosságra hoznának szinte minden adatot.

Kenediék szerint a kilencvenes évek tömeges, törvénytelen iratmegsemmisítései mellett az állambiztonsági iratok ide-oda tologatása jelenti a feltárás egyik fő akadályát, amivel az iratok eredeti rendje teljesen felborult, és az irategyesítési törvény "merőben önkényes" szempontjai következtében már feltehetően sohasem állítható helyre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.