Félelem zajtól és portól
- Tiltakozzunk, tiltakozzunk, tiltakozzunk! - zárta rövidre az elmúlt napokban megrendezett, kétórás lakossági fórumot egy középkorú hölgy a balatonalmádi kulturális központban. A zsúfolásig megtelt nagyteremben hatalmas tapsviharral fogadták a buzdítást. Néhány perccel később az érdeklődők valósággal megrohamozták az aláírásgyűjtő íveket, hogy demonstrálhassák: nem akarnak a fejük felett le- és felszálló repülőket látni.
Jelenleg az a helyzet, hogy a veszprém-szentkirályszabadjai új polgári repülőtér 2010-re tervezett megnyitása után a gépek egyetlen irányból közelíthetnék meg, illetve hagyhatnák el a légikikötőt: a fel- és leszállópályák Balatonalmádi fölött húzódnának. Mivel a tóparti város határa alig három kilométerre, de a központja is csupán 4-5 kilométerre van a kifutópályától, így a leszálló gépek alig 200-500 méter magasan haladnának el a házak fölött.
- Balatonalmádi önkormányzata 2006-tól több alkalommal is jelezte a veszprémi és a szentkirályszabadjai önkormányzatoknak, valamint a repteret építő beruházó cégnek: nem fogunk hozzájárulni ahhoz, hogy a gépek fel- és leszálláskor Balatonalmádi légterét használhassák - mondja Keszey János, a tóparti város polgármestere. Arra a kérdésre, hogy miért nem, a legutóbbi lakossági fórumon részt vevők is egyértelműen megfogalmazták. - Félünk a zajtól, a portól, a rezgésektől - jelentette ki az egyik hozzászóló.
Mások azt hangsúlyozták, hogy a fel- és leszálló gépek zaja súlyos csapást jelenthet a helyi idegenforgalomra, hiszen a turisták inkább olyan célpontokat választanak majd, ahol csendet és nyugalmat találnak. Sokan felvetették, mennyire igazságtalan helyzet alakult ki, hiszen a majdani reptér előnyeit a régió összes települése - de különösen Veszprém és Szentkirályszabadja - élvezheti, míg a hátrányok Balatonalmádit érintik.
Ez utóbbi felvetést nehéz lenne cáfolni. A 440 hektáros egykori katonai repteret Veszprém és Szentkirályszabadja 2006-ban kapta tulajdonba térítésmentesen az államtól, majd a légikikötőt még abban az évben értékesítették egy szakmai-pénzügyi befektetőnek, az angol-amerikai-magyar tulajdonban lévő Budawest Zrt.-nek. A két település 500-500 millió forintot kasszírozott az üzleten.
A Budawest a fejlesztések első ütemében három és fél milliárd forintból - elsősorban a fapados légitársaságok igényei szerint - átépíti a légikikötőt, majd a tervezett 2010-es nyitást követően további nagyszabású ingatlanfejlesztéseket kíván végrehajtani a területen. A következő években keletkező ipartűzési adó is a veszprémi és a szentkirályszabadjai önkormányzatot gazdagítja majd, miközben Balatonalmádinak egy fillér sem jut. Ráadásul a közelmúltban készült el Veszprém és Szentkirályszabadja rendezési tervének módosítása, amely egyértelművé tette, hogy a fel- és leszállások kizárólag Balatonalmádi fölött történhetnek.
Ciráki Csaba, a Budawest Zrt. képviselője kérdésünkre válaszolva azt mondta: az almádiaknak nincs miért aggódniuk. Bár Ciráki részletesen a helyiek egyetlen felvetésére sem reagált, álláspontja szerint olyan szigorúak a hazai környezetvédelmi előírások - amelyeket ráadásul a Balaton-törvény még tovább is szigorít -, hogy csak akkor kaphatják meg az összes szükséges engedélyt a beruházáshoz, ha a reptér nem jelent veszélyt a környezetre.
A helyieknek arra az ötletére, hogy "fordítsák el" a kifutópályát, és így a fel- és leszállópályák elkerülhetnék Almádit, Ciráki közölte: erre nincs lehetőség, hiszen a kifutópályákat nem tetszőlegesen helyezik el, hanem például az uralkodó szélirány és a domborzati viszonyok figyelembevételével.
Arra a felvetésünkre, hogy a befektető cégnek az álláspontjáról az almádiakat is meg kellene győznie, Ciráki Csaba azt mondta: a jövőben kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy eloszlassák az információhiányból származó alaptalan aggodalmakat.
Minderre szüksége is lesz a Budawestnek, hiszen a balatonalmádiak egy része - ez a lakossági fórumon is nyilvánvalóvá vált - magát a reptérberuházást is ellenzi. Keszey János szerint az önkormányzat álláspontja világos: a város támogatja a légikikötő megnyitását, de minden eszközt be fognak vetni, hogy megváltoztassák a le- és felszállópályák tervezett irányát. A polgármester biztatásra egyébként eddig több mint 160 magánszemély jelentkezett be ügyfélként a regionális zöldhatóságnál, amely a Budawest által benyújtott tervdokumentáció alapján megkezdte az előzetes vizsgálati eljárást.
A lakossági fórumon elhangzott: ha a helyi polgárok úgy ítélik meg, hogy a hatósági eljárás során nem veszik figyelembe a város érdekeit, akkor a tiltakozás keményebb formáit is bevethetik - a demonstrációktól kezdve egészen a polgári engedetlenségig.