Vonatszerencsétlenség: keresik a választ
A tragédia után a közlekedésbiztonsági szakemberek független szakmai vizsgálatot indítottak a körülmények tisztázására. A szakértők mindkét vonat fekete dobozának adatait elemzik, értékelik. A vizsgálatokkal azt szeretnék kideríteni, hogy a hátul közlekedő sebesvonat miért ment az ilyen helyzetekben kötelezően előírtnál jóval gyorsabban. Nem végleges adatok szerint a személyvonat száz kilométer körüli sebességről fékezett le, de csaknem nyolcvan kilométeres sebességgel csapódott bele az előtte szabályos ütemben haladó expresszbe. A szakértők megállapították, hogy a vasúti pálya rendben volt, mindkét vonat - beleértve a fékberendezéseket - műszaki szempontból hibátlanul működött.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet szakemberei a rendőrségi vizsgálattal párhuzamosan elvégezték a helyszíni szemlét, s megállapították: a balesetet megelőző egy órában sem működő biztosítóberendezés működésképtelenségét műszaki meghibásodás, egy föld alatt futó kábel zárlata okozta. Egy ilyen véletlen műszaki meghibásodás azonban önmagában még nem vezethet szükségszerűen balesethez, ha a személyzet követi az ilyen esetekre érvényes speciális szabályokat. A szakemberek nem találtak olyan műszaki meghibásodásra utaló jelet egyik vonaton sem, amely megmagyarázná a balesetet - derült ki.
A vonatok a tegnap hajnali üzemkezdettől újra a menetrendnek megfelelően közlekednek.
A miniszterelnök tegnap azért fogadta el Szabó Pál közlekedési miniszter lemondását, mert úgy ítélte meg, a Monorierdőnél történt vasúti baleset miatt a következő időszakban olyan nagy nyomás nehezedne a tárcavezetőre, amelyet nem tudna elviselni. (MTI)