Hír TV és Echo TV: közös stratégia?

Verseny helyett "munkamegosztás" van a két jobboldali televízió között? - ez a kérdés is adódik az Országos Rádió és Televízió Testület legújabb hírműsorelemzéséből. Emellett továbbra is kérdéses, miért "szupertitkosak" a két csatorna nézettségi adatai.

Több hónapra visszamenően megfigyelhető - tehát tendenciának is mondható -, hogy a két jobboldali tévécsatorna jól meghatározott stratégiát követve tálalja az ellenzéki pártok ügyeit, illetve az ellenzék és a kormányoldal viszonyát. A Hír Televízió este kilenckor kezdődő fő híradója 30-40 százalék arányban a kormány ügyeivel foglalkozik, a Fidesz-KDNP-szövetségről szóló hírek 20-30 százalékot tesznek ki. Mivel a csatorna jellemzően bírálja a kormányzat tevékenységét, miközben meszszemenően kedvezően állítja be a Fidesz-KDNP-t és politikusait, elmondhatjuk: legfőképpen e csatornának feladata a baloldali kormány "botrányainak leleplezése".

Az Echo TV híradójában mindez éppen fordítva van: a mérések szerint erősen felülreprezentált az ellenzék (30-50 százalék közti arányt képvisel a Fidesz és a KDNP együttese), míg a kormányzati hírek és információk aránya 20-35 százalék közötti. Mindebből az következik, hogy a Széles Gábor-féle televízió a leleplezések és botrányok helyett inkább azok hátterét elemzi.

A tendenciák felvetik annak a lehetőségét, hogy ez talán tudatos munkamegosztás a két médium és holding között. Ezt támasztják alá azok a nyilatkozatok, amelyeket korábban adtak lapunknak a tévécsatornák vezetői: ők nem tekintik egymást vetélytársaknak.

Egy további "rejtély" a két csatorna nézettségi adatainak hiánya. Ezeket sem a tévécsatornáktól nem kaptuk meg, sem az ORTT elemzéseiből nem derülnek ki. Mádl András, az ORTT műsorfigyelő igazgatóságának igazgatója szerint a két hírcsatorna adatai azért nem szerepelnek az elemzéseikben, mert azokat nem kapják meg a mérést végző AGB Hungary-től. Az AGB szerkesztőségünknek küldött válaszaiból kiderül: az ORTT által is használt sztenderd piaci adatbázisban valóban nem szerepel sem a Hír TV, sem az Echo Televízió, de a csatornák maguk döntik el, szeretné-
nek-e bekerülni ebbe az adatbázisba.

Érdekes kérdéseket vet fel mindez a reklámidők értékesítésével kapcsolatban. Mechler János, az OMD Hungary reklámügynökség kutatási igazgatója megjegyezte: természetesen nem az AGB-n múlik, kiad-e adatokat az általa mért csatornákról, hiszen a társaságnak sokrétű és pontos mérési adatai vannak minden adóról, amelyet paneljein mér. Erdélyi Balázs, az OMD munkatársa ugyanakkor azt mondta: pénzügyi okai lehetnek annak, ha egy kisebb tévécsatorna úgy dönt: nézettségi adatait nem szerepelteti a nyilvános ügynökségi adatbázisban. - Ha a bevételeinek egy nagyobb részét az adatbázisra kell kifizetni, lehet, hogy nem teszi meg a csatorna (az AGB ezzel kapcsolatban megjegyzi: amennyiben egy adott csatorna előfizet a percenkénti adatbázisban való szereplésre, az ügynökségi adatbázisba kerülésért már nem kell külön fizetnie).

Megkérdeztünk néhány hirdetőt, milyen feltételek mellett közlik reklámjaikat a nézettségi adatokkal nem rendelkező Hír Televízióban. A Citibank közönségkapcsolatokért felelős ügyvezető igazgatója, Hencz Éva annyit közölt lapunkkal: a médiatervükbe időnként belevesznek olyan tévéket is, amelyek nem rendelkeznek AGB nézettségi adatokkal. És egy másik válasz: "A Pannon nem jelenik meg kereskedelmi kampányaihoz csatlakozó hirdetéseivel a Hír TV-ben." Megjegyzésünkre, hogy a társaság szerepel a Hír TV weboldalán azon cégek közt, amelyek már "megtisztelték a csatornát" hirdetésükkel, a Pannon úgy reagált: korábban hirdettek a tévében, így kerülhettek fel a weboldalra. E beszélgetés után pár nappal a Hír Televízió kivette a korábbi hirdetői sorából a Pannon Zrt.-t.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.