Kórházítélet: eltérő értelmezések

Miközben az ellenzék az AB ítélete után a kórháztörvény visszavonását követeli, a jogszabály kidolgozásában főszerepet játszó Baraczka Mariann, az egészségügyi tárca volt szakállamtitkára elégedett. Sőt, szerinte az alkotmánybírák minden korábbinál nagyobb lehetőséget biztosítanak az egészségügy centralizált irányításához.

Új alapot adott, mondhatni, markánsabb szerepet osztott a jogalkotóknak az egészségüggyel kapcsolatos szabályozáshoz az Alkotmánybíróság keddi döntése, amellyel megsemmisítette a kórháztörvény néhány paragrafusát - nyilatkozta lapunknak Baraczka Mariann, a Health Capital vezérigazgatója. Az egészségügyi tanácsadó céget vezető szakember, a tárca volt szakállamtitkára az AB-döntés után "alapvetően megfelelőnek" ítéli a kórháztörvényt. Baraczka szerint, ha a jogalkotók élnek az AB által adott felhatalmazással, minden korábbinál nagyobb lehetőséget biztosíthatnak az egészségügy centralizált irányításához. Az AB ugyanis megszüntette a kórházfenntartók és a Regionális Egyeztető Tanácsok közötti kötelező együtt döntést. Ha a jogalkotók részletesebben körülírják a döntés alapjául szolgáló feltételeket, akkor minden eddiginél szabadabban határozhat akár egy személyben a miniszter is a közfinanszírozott ellátórendszer átalakításáról.

Megkérdeztük: nincs-e ennél sokkal nagyobb jelentősége az AB-döntés indoklásában szereplő tételnek, amely szerint az államnak akkor is garantálnia kell a törvényben biztosított egészségügyi szolgáltatásokat, ha az az Egészségbiztosítási Alapból nem finanszírozható. Többek szerint ez az úgynevezett teljesítményvolumen-korlát eltörlését jelentheti, ennek ugyanis épp az a lényege, hogy nem csak az OEP költségvetési korlátain belül lehet gyógyítani. A szakértő szerint nem ez a megfelelő értelmezés. Véleménye szerint ez a kitétel csak azt jelenti: ha az E-Alapban nem lenne pénz a az ellátások finanszírozására, akkor sem állhatnak le az intézmények a gyógyítással.

Az InfoRádióban ugyanakkor Sinkó Eszter egészségügyi közgazdász azt mondta: az AB ezzel megkérdőjelezte a teljesítményvolumen-korlát alkalmazását. Ebből a kitételből ugyanis az következhet, hogy akkor is kell biztosítani az ellátást, és azt ki is kell fizetni a kórháznak, ha az OEP-nek nincs rá pénze.

Ezzel Pordán Endre, a tárca jogi szakállamtitkára sem ért egyet. Határozottan állítja, az AB megállapítása csakis az egészségbiztosító kassza hiányával kapcsolatos állami jótállásra vonatkozhat. Lapunk megkereste Molnár Lajos volt minisztert is, hiszen az ő hivatali ideje alatt hozták a törvényt, amit az AB részben kifogásolt. Ő azonban, mint visszavonulása óta mindig, most sem nyilatkozott.

A törvényt 2006. december 18-án fogadta el az Országgyűlés, a jogszabály április 1-jén lépett életbe. Életbelépésével az aktív kórházi ágyak negyede szűnt meg, hat kórházat bezártak. Az Alkotmánybíróság nem a döntés tartalmát, hanem meghozatalának módját kifogásolta.

Lapunknak Sereg András, az Alkotmánybíróság szóvivője kijelentette: amit e kérdésben az Alkotmánybíróság elmondhatott, az benne van az ítéletben. Hozzátette: érdemes megjegyezni: az AB több határozatában is foglalkozott az állam és a költségvetés teherbíró képességének összefüggéseivel, ám egyetlen esetben sem született olyan ítélet, amely az állami kötelezettségeket elszakította volna az ország teherbíró képességétől.

Előbb-utóbb eljutnak valahova
Előbb-utóbb eljutnak valahova
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.