Kemény pénzek, puha szabályok

Az osztrák Profil című hetilap újra tárgyalja azt a két évvel ezelőtt több fórumon is tagadott - illetve részben cáfolt - vádat, hogy a Strabag építőipari konszern állami megbízásokért cserébe pénzt adott magyarországi pártoknak.

Valamennyi magyar parlamenti párt a leghatározottabban tagadta a vádakat, és kivétel nélkül azt állítják, hogy az osztrák választások motiválják az ügy fölmelegítését, hiszen a Strabag-vezér által is fémjelzett Liberális Fórumnak reális esélye van az osztrák parlamentbe jutásra.

Akár így van, akár nem, a Strabag nagy összegű beruházásokban érdekelt Magyarországon. Az osztrák társaság és magyar vállalkozása, a Strabag Zrt. a hazai közlekedési infrastruktúra-fejlesztés szinte minden területén megvetette a lábát. Építési szerződései alapján a Strabag nem lenne a piac legfajsúlyosabb cége. A NIF honlapján kutakodók a társaságénál nagyobb szerződésállományú építőkre is bukkanhatnak. Ám a társaság az úr hazánk két koncessziós autópályáján is. Az M6-os Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs összesen mintegy 79 kilométerének építésére és üzemeltetésére szóló tendert a Strabag 266,8 milliárd forintos ajánlatával 2007 végén nyerte meg. Ezt hozzászámolva a cég 170 milliárd forintos építési szerződéseihez, munkája már 436 milliárd forintjába kerül az állami költségvetésnek. A fővárost a déli országhatárral összekötő M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. kizárólagos irányítását az osztrák útépítő az idén szerezte meg. Ez a hírek szerint úgy harmincmilliárd forintjába került. Vagyis nem sokkal többe annál a rendelkezésre állási díjnál, amit a magyar költségvetés az M5-ösért még éppen húsz évig évente kifizet a koncessziós társaságnak.

A Profil vádjai a hírbe hozott pártok büdzséjét vizsgálva nehezen igazolhatók vagy cáfolhatók, a magyarországi pártok bevételeinek átláthatóságát ugyanis meglehetősen "puha" szabályok biztosítják. Erre többek közt az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet is fölhívta a figyelmet 2006 nyarán. A vizsgálódásra az adott okot, hogy a választási kampány során a pártok - egyébként nem akkor először - a sokszorosát költötték el a törvényben meghatározott 386 milliónak, és a nyilvánosságra hozott pénzügyi beszámolók alapján ilyen költekezésre sehol nem is volt fedezet.

A rendszer az intézet és az Európai Választási Szakértők Egyesületének hasonló tartalmú elemzése alapján is több ponton lyukas. A pártoknak nevesíteniük kell a kapott támogatást, ha az belföldi jogi, illetve magánszemélyek esetében meghaladja az ötszázezer, külföldieknél a százezer forintot. A jogi személynek nem minősülő gazdasági társaságtól származó hozzájárulásnál viszont csak akkor kell a nevet is feltüntetni, ha a százezer forintnál több pénz külföldről érkezik, más esetben a pénz az egyéb kategóriába kerül.

Az egyik kiskaput a pártok által létrehozott alapítványok jelenthetik. A pártközeli "civil" szerveződések esetében ugyanis még ilyen szabályok sem léteznek, azok bárkitől elfogadhatnak támogatást, és a pénz forrását sem kell nyilvánosságra hozniuk. Ha pedig az ilyen hozzájárulást saját pártjuknak utalják át, az összeg a beszámolókban szintén csak az egyéb bevételek között jelenik meg.

Amennyiben a Strabag valóban támogatott magyarországi pártokat, azt csak ilyen kerülővel tehette, mert ellenkező esetben az éves pénzügyi beszámolókban a céget nevesíteni kellett volna, ám ennek nyoma sincs. Az efféle hozzájárulás egyébként a hatályos szabályok szerint nem törvénysértő, hiszen a hazai politikai szervezetek külföldi cégtől bármekkora összeget elfogadhatnak. Az egyetlen feltétel, hogy ezt nyilvánosságra kell hozni.

A rendszer azonban másutt is alkalmat ad a visszaélésre. Bár a pártoknak a nem pénzbeli adományokat is könyvelniük kellene, bevett gyakorlatnak tűnik, hogy a természetben adott juttatásokról megfeledkeznek. Igen valószínű, hogy a rendezvényekkel és az utazásokkal kapcsolatos költségeket, illetve a pártok működésével összefüggő más kiadásokat, például a hirdetéseket is részben mások finanszírozzák, ám a politikai szervezetek könyvelésében vélhetően ezek a tételek sem mindig jelennek meg.

A helyzetet jellemzi, hogy a pártok gazdálkodásáról szóló törvény módosítására a kormány által 2006-ban benyújtott tervezetről a parlament érdemben nem is tárgyalt. Ebben szerepelt, hogy a pártalapítványoktól - és a magánszemélyektől - származó, 50 ezer forintot meghaladó összegű juttatásokat az interneten nyilvánosságra kellene hozni. Ugyanakkor az adományozók köréből kizárták volna a jogi személyeket és az önkormányzatokat is - az egyik ellenzéki párt saját beszámolója szerint több fővárosi helyhatóságtól kap némi készpénzt -, ám a tervezet elbukott.

Az osztrák államügyészség egy ügyben nyomozást folytat a Strabag ellen, de ennél többet nem mondhatok - válaszolta az Index kérdésére az államügyészség szóvivője. A hírportál a magyarországi vádhatóságot is megkérdezte. Fazekas Géza, a Központi Nyomozó Főügyészség szóvivője csak annyit mondott: egy feljelentés nyomán áprilisban indult eljárás vesztegetés gyanújával egy olyan ügyben, amely érinti a Strabag társaság egyes ügyleteit. Az ügyben egyelőre nincs gyanúsított, jelenleg a tényállás tisztázása folyik. Fazekas Géza a nyomozás érdekeire való tekintettel ennél többet nem kívánt mondani, így arra a kérdésre sem válaszolt, hogy az osztrák Strabag AG
vagy az annak tulajdonában lévő Strabag Építő Zrt. ügyében
indult-e a vizsgálat.

Strabag-beruházások 2002-2008


Forrás: NIF, Népszabadság-gyűjtés
Beruházás Szerződéses érték Szerződés
(forint) időpontja

M7-es Becsehely-Letenye, M70-es

M6-os autópálya Szekszárd-Bóly, M60-as autópálya

Letenye-Tornyiszentmiklós48 832 794 1172003. 01. 06
M0-s autópálya keleti szektor35 001 382 6642004. 05. 10
M70-es autóút Tornyiszentmiklós-határátkelő2 088 520 8212004. 06. 02
M35-ös Görbeháza-Debrecen73 560 650 0002004. 10. 20
Épületbontás2 150 0002005. 02. 01
67. számú főút új nyomvonala2 588 604 9432006. 05. 18
M35-ös autópálya mérnökségi telep1 299 150 0002006. 07. 13
56. számú főút szekszárdi tehermentesítő340 455 0522006. 09. 20
84. számú főút körforgalmú csomópont179 964 5452006. 09. 28
3. számú főút jelzőlámpás csomópont62 000 0002006. 10. 05
Veszprémi körforgalmú csomópont97 561 1782006. 10. 13
Vasúti híd alatti útpályasüllyesztés37 470 0002006. 11. 14
Csepregi körforgalmú csomópont96 380 6952007. 05. 31
6. számú főút útrehabilitáció400 513 0252007. 03. 01
6. számú főút út- és hídrehabilitáció622 978 3542007. 03. 01
Szajol-Tiszatenyő vonalszakasz átépítése, pályaépítés3 296 881 0462007. 09. 04
Bóly-Pécs 266 800 000 0002007. 11. 11
6. számú főút régészeti felügyelete9 196 3002007. 11. 20
Szajol-Tiszatenyő vonalszakasz átépítése426 530 0002007. 12. 21
Összesen:435 743 182 740
Építkezés a bal oldali és a jobb oldali pálya között
Építkezés a bal oldali és a jobb oldali pálya között
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.