Közvéleménykutatás: a villákban a telefont a takarítónő veszi fel

A közvélemény-kutató cégek eltérő módszertana ellenére a pártok támogatottságában mért trendek, kisebb eltérésekkel ugyan, de megegyeznek - egyebek mellett erről beszélt több magyarországi közvélemény-kutatással foglalkozó szervezet képviselője egy szerdai budapesti konferencián.

Az Ipsos, a Medián, a Nézőpont Intézet és a Tárki képviselőinek részvételével megtartott rendezvényen ismertették adatfelvételi módszereiket, és egyebek mellett arról vitáztak, melyik adhat hitelesebb és pontosabb eredményt: a személyes vagy a telefonos megkeresés, illetve a nyitott vagy a zárt kérdezés. Az utóbbiak közötti különbség lényege, hogy a nyitott esetében a megkérdezett például megkötöttség nélkül említhet pártot, míg a zártnál egy listáról választhatja ki a számára szimpatikus pártot a "kire szavazna, ha most vasárnap lennének a választások?" kérdésre.

Többen is arra hívták fel a figyelmet, hogy az adatfelvételnél már a kérdések sorrendje is befolyásolhatja a megkérdezettet, ezért a közvélemény-kutatók - különböző szakmai indokok alapján - a más témákat is tartalmazó kérdőív közepén, illetve végén helyezik el a pártokra vonatkozó kérdéseiket.

Závecz Tibor, az Ipsos véleménykutatási igazgatója arról beszélt, hogy kutatásaikat maguk finanszírozzák, nincsenek megrendelőik, tevékenységüket gyakorlatilag "hobbiként" végzik. Elmondta, 1991 óta végeznek havonta pártpreferencia-méréseket 1500 ember megkérdezésével, személyes interjúban, laptoppal (illetve korábban papíron, kérdőívvel).

Jelezte, minden felmérésüknél negyedikként kérdeznek rá a pártpreferenciára. Közölte azt is, hogy kutatási eredményeiket mindig elsőként az MTI-ben teszik közzé, és csak utána a saját honlapjukon.

Kitért arra, nyitott és zárt kérdésekkel is végeztek már kutatásokat, továbbá személyesen és telefonon is. Elmondta, azt tapasztalták, hogy telefonon általában aktívabbak az emberek, mint a személyesen, továbbá azt, hogy a nyitott kérdések esetén azok a pártok vannak előnyben, amelyek az adott időszakban gyakrabban szerepelnek a tömegkommunikációban.

Hann Endre, a Medián ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy 1989-ben alakult meg a cég, és már akkor ősszel elvégezték az első pártpreferencia-mérésüket.

Elmondta, a mintavételnél az úgynevezett "véletlen séta" módszert választották. Ekkor egy számítógépes programmal választják ki az úgynevezett kiinduló pontokat - például egy utcasarkot, egy templomot vagy éppen egy kocsmát - ahonnan megkezdik egy adott rend szerint a "sétát".

Közölte, az adatfelvételnél csak a "bemelegítő" kérdések után kérdeznek rá a pártpreferenciára, mert az emberek idegenkednek a politikától. Így előbb a médiafogyasztási szokásokról kérdeznek, aztán arról, mennyire érdekli őket a politika, és csak ez után kerül szóba a választás. Elmondta azt is, hogy 2005 óta egy szavazólappal szimulálják az igazi választást.

Hann Endre úgy látja, befolyásoló lehet nemcsak a kérdések sorrendje, hanem az is, milyen kérdések előzik meg a politikai szimpátiára vonatkozókat. Véleménye szerint telefonon, nyitott kérdéssel nehéz megbízható választ kapni.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy nem mindegy az eredmények publikálásának a módja, az adatok hangsúlyainak ismertetése sem. A sajtó felelősségéről és szerepéről is beszélt, emlékeztetve arra, hogy "voltak csúnya mélypontok" is, például 2002-ben.

Molnár Csaba Gábor, a Nézőpont Intézet kutatásvezetője arról beszélt, hogy vezetékes és mobiltelefonon végzik kutatásaikat, 1000 felnőtt megkérdezésével, nyitott kérdésekkel. Közölte, szerinte azért jobb a telefonos megkeresés, mert csak 10-15 percig tart, és nem befolyásolja a válaszadót a kérdező megjelenése, illetve jelenléte "nem késztet azonosulásra".

Elmondta, a kérdőív végén kérdeznek rá a választási aktivitásra, a pártpreferenciára, mert szavai szerint addigra bizalmi viszony alakulhat ki a kérdező és a kérdezett között, és így őszintébb lehet a válasz. Jelezte azt is, felméréseik során nem találtak jelentős eltérést a zárt és nyitott kérdések módszere között.

A telefonos kérdezésekkel kapcsolatban ugyanakkor jelezte azt is, tapasztalataik szerint a legszegényebbeket és a leggazdagabbakat minden módszerrel nehéz elérni, utóbbiakat például azért, mert a villákban a vezetékes telefont gyakran a "takarítónő veszi fel", a csengetésre pedig nem nyitnak ajtót.

Sík Endre, a Tárki vezető kutatója arról beszélt, hogy kutatásaikat havonta, ezer ember megkérdezésével végzik, a véletlen séta módszerével, és felméréseiket nem finanszírozza senki.
 

A kutatók közül többen arról számoltak be, hogy az utóbbi hónapokban enyhe közérzetjavulás, kedvező közhangulat-változás következett be, és a kormány munkájának a megítélése is javult. Hann Endre ugyanakkor jelezte: még mindig többségben vannak azok, akik negatívan látják mindkettőt.

A rendezvény után az MTI-nek többen is arról beszéltek, hogy a határon túli, kettős állampolgárságú, választójoggal rendelkező magyarokat - adatok hiányában - nem tudják elérni, így az ő pártpreferenciájukat mérni sem tudják.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.