Kampányköltésben már nagyok a kicsik

Sok tízmilliót biztosít az állam a legkisebb választásokon induló pártoknak is. Megkérdeztük, mire költik a pénzt.

– Hogy mire költjük a pénzt!? Például kényszerűségből a bankok nyereségének hizlalására – fakadt ki megkeresésünkre a hitelek és a pénzintézetek harcos bírálója, a Haza Nem Eladó Mozgalom vezetője, Kásler Árpád. Szerinte ugyanis abból a 298 millió forintból, amit az államtól kaptak a kampányra, a bankok 1 287 000 forint átutalási díjat „nyúltak le”.

A párt vezetője ezután rátért a valódi kampánykiadásaikra. Mint mondta, eddig három alkalommal indítottak olyan akciót, amely során összesen mintegy négymillió postaládába juttattak el reklámanyagot: volt, hogy matricát, máskor kiszínezhető, kivágható papírhuszárt. „Csak kihordási díjra 60 milliót fizettünk ki a postának” – közölte Kásler Árpád. Emellett – mint mondta – újsághirdetésekre költöttek jelentősebb összeget: „Kilenc megyei napilapban és hat magazinban jelent meg féloldalas hirdetésünk, amiért 37 millió forintot fizettünk.”

A Haza Nem Eladó Mozgalom egyébként nemcsak hagyományos módszereket vet be a kampány során, hanem újfajta kommunikációs eszközöket is. Ezt jelzi, hogy a párt vezetője azt mondta, legszívesebben adna egy fülest, amiért kis pártnak neveztük pártjukat. Addig pedig nem volt hajlandó nyilatkozni, amíg a telefonos interjú során nem neveztük egyszerűen pártnak kis pártjukat.

Az Új Magyarország Párt elnöke, Táncsics Péter érdeklődésünkre nem részletezte a kiadásaikat, annyit közölt csupán: a 149 milliós állami támogatásuk felét már elköltötték egyebek mellett szórólapokra, plakátokra, kifestőkre, lufikra, rendezvényekre, és a megyei lapokban most induló kampányra.

A 149 milliós támogatás felhasználásáról nem adott részletes összegzést az Új Dimenzió Párt sem, a pontos összegek említése nélkül lapunk megkeresésére azt viszont elmondták, mire költöttek eddig. Mint megtudtuk, 117 olyan aktivistájuk van, aki költségtérítést kap, készíttetnek 25 000 pártpólót, körzetenként 200–500 plakátot és hárommillió szórólapot. Emellett – tették hozzá –„készült egy kampányfilm és egy rádióreklám, amit az MTVA fog leadni adásban.”

Ács László, a 33 egyéni jelöltet indító, országos listát állító Zöldek Pártja elnöke közölte: „149 millió forintot kaptak, ennek nagyobb részét már elköltötték egyebek mellett reklámra, marketingre, szórólapokra.”

A konkurensekhez képest kicsit lassabban költ a szintén 149 millió forinthoz jutó Sportos és Egészséges Magyarországért Párt (SEM), amely külön felhívta a figyelmet arra: megbíztak egy pénzügyi szakembert, egy könyvelőcéget és egy könyvvizsgálót is, hogy folyamatosan ellenőrizzék a költéseik szabályszerűségét.

Mint megtudtuk, a SEM eddig az állami támogatás 40 százalékát használta fel kampánycélokra. A felhasznált összeg 48 százalékát hirdetésekre költötték. Összegzésükből kiderül, hogy az eddig elköltött 59,6 millió forint 32 százalékát, azaz mintegy 19 milliót utaltak el működési költségekre, irodai eszközökre, ügyvédi, könyvelői, könyvvizsgálói kiadásokra, piackutatásra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.