Kiszorítják a magánparkolókat

A pécsi közgyűlés arra készül, hogy szigorítja a belváros beépítetlen területein kialakított magánparkolók működését. Nagy Csaba, Pécs fideszes alpolgármestere – mint a jogszabályváltozás előterjesztője – elmondta, hogy ezek a parkolók nem felelnek meg a városképi követelményeknek, és működésük környezetvédelmi szempontból aggályos. E parkolók ugyanis nem burkoltak, s ha gazdájuk meg is szórja a területet kaviccsal, esős időben az onnan kihajtó autók gyakran sarat hordanak az utakra. A parkolókat működtető dolgozóknak nincs mosdójuk, ami köztisztasági gondokat okoz. Hogy az új rendelet mit ír majd elő a parkolók gazdáinak, azt az alpolgármester nem közölte arra hivatkozva, hogy a jogszabálytervezet átesik még egy szakmai vitán.

A városvezetés kocsik helyett épülő házak látványára vágyik
A városvezetés kocsik helyett épülő házak látványára vágyik
Csortos Szabolcs

A városközpont üresen álló telkei közül tíz üzemel parkolóként, s azokban úgy 500–600 jármű fér el. Az autótulajdonosok számára ezek lényegesen olcsóbb várakozóhelyek, mint a közeli utcák önkormányzati parkolói. Utóbbiakban egy óra várakozás 300, a havi bérlet 14 ezer forint. A magánparkolók óradíja 200 forint, havi bérlete pedig 5–6 ezer. Ezért a magánparkolók tulajdonosai úgy vélik, a város azért akarja szigorítani vagy ellehetetleníteni működésüket, mert több tízmillió forintot kivesznek az önkormányzat zsebéből, amikor elvonzzák az autósokat a területéről. Nagy Csaba ezt tagadja. Az alpolgármester elmondta: a városközpont önkormányzati parkolóinak kihasználtsága 90 százalékos, nem a konkurenciát akarják megfojtani, hanem az áldatlan állapotokat megszüntetni.

Az általunk megkeresett parkolók gazdái nem akartak nyilatkozni, ám egyiküktől megtudtuk, hogy a telkét hat éve vette, s ha nem lenne válság, már rég beépítette volna, így viszont várni kényszerül, és csak addig akarja parkolóként működtetni a területet, amíg hozzá nem fog a beruházáshoz. A parkoló hoz ugyan némi bevételt, ám közel sem annyit, mint az ide tervezett épület, ezért méltánytalan lenne az ilyenfajta működés tiltása. Azt, hogy a parkoló néha sáros, nem vitatta, a telekre három éve hoztak zúzalékot, ám idén, a tél beállta előtt újra megszórják a területet. Szerinte, ha a város korlátozza az ilyen parkolók működését, azzal a vállalkozói szabadság szenved csorbát.

Ezt viszont több belvárosi vállalkozó kétli. Utóbbiak azzal érvelnek, hogy inkább az ő vállalkozói szabadságuk és érdekük sérül az évek óta beépítetlen telkek miatt, hisz ezek a területek taszítják a belvárosba érkező vásárlókat. Ezen a véleményen vannak a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara szakemberei is. Szerintük helyes, ha a város arra szorítja a parkolóként működő telkek gazdáit, hogy építsék be ingatlanjukat, vagy ha nem képesek rá, akkor adják el annak, aki ezt megteszi. A város gazdaságának és esztétikájának az a jó, ha az üres telkeken minél gyorsabban lakó- vagy üzletházak emelkednek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.