Kisebb a szőnyeg, mint a problémahalmaz, amit alásöpörnének

A kérdés most nem aktuális – hárította el a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV előtt tornyosuló feladatokra vonatkozó kérdéseinket a városvezetés. S valóban. Miről is lehetne most beszélni?

A főváros készfizető kezessége, illetve az önkormányzatért vállalt elvi állami garancia védőernyője alatt Tarlós István főpolgármester júniusra tolta ki a 63,1 milliárd forintos BKV-adósság visszafizetésének határnapját. Addig csak a kamatokat kell fizetni. A fővárosi önkormányzat reményei szerint azután se többet. A BKV napokban meghirdetett pályázatára minden hazai pénzintézetet meghívtak. A főváros reményei szerint sikerül olyan bankot – vagy többet – találni, amely 3-4 évre megújítja a hiteleket, méghozzá úgy, hogy a tőkét nem, csak a kamatokat kelljen fizetni.

A kormány és a Fővárosi Közgyűlés a héten jóváhagyta a hosszú távú finanszírozásról szóló háttérmegállapodást is. Budapest önálló adókivetési jogot kapott a jövő évtől drasztikusan csökkenő állami normatíva ellentételezéseként. S mellé a kormány homályos ígéretet tett a járműállomány megújítását célzó uniós pályázatok támogatására, illetve a kerületek és az agglomerációs települések ösztökélésére a fővárosi közösségi közlekedésben való nagyobb szerepvállalásra.

Budapest ugyanis elment a falig: az idén összesen 35 milliárdot szed össze a BKV működtetésére. Jövőre aligha lesz ennyi. De most legalább újraköthetik az időközben lejárt közszolgáltatási szerződést. A verkli mehet tovább.

De Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója már tavaly decemberben arra figyelmeztetett: a leromlott járműállomány kérdése nem söpörhető többé a szőnyeg alá, merthogy már kisebb a szőnyeg, mint alatta a problémakupac. Közte a BKV-buszágazattal. A jelenleg futó 1400 jármű 90 százaléka ugyanis már elmúlt 17 éves, magas padlós és nem légkondicionált. Rendkívül nagy a meghibásodások száma. Egy nap alatt akár 400 busz is lerobban. Ennek ellenére a járművek kihasználtsága rendkívül jó: a járatok 80 százaléka 90 százalékos telítettséggel fut csúcsidőben. Az évi 40 milliárd forintos bevételt produkáló üzletág további üzemeltetése azonban csak a járműpark megújításával lehetséges. S ehhez új buszok szükségeltetnek, de a járművásárlás igen költséges mulatság.

Olcsóbb a vonalak kiszervezése. Csakhogy a már korábban kiadott járatok szerződéseinek megújítása sem bizonyult egyszerűnek. A Nógrád Volán és a VT-Transman által közlekedtetett 110 busz pótlására vonatkozó tender eredményét eredetileg februárban hirdették volna ki, de végül csak múlt héten került rá sor, akkor is csak részlegesen. A VT-Transman tovább működteti a járatait, a Nógrád Volán kieső vonalaira viszont senki nem adott be érvényes ajánlatot. A BKK a Van Hool buszok átmeneti forgalomba helyezésével töltené be az űrt a nyári iskolakezdésre. De még ez sem biztos, mivel tart a járművek honosítási eljárása.

A félsiker kérdésessé tette a buszágazat – BKK szorgalmazta – nagyobb arányú kiszervezését. A fővárosi közlekedés irányításával megbízott holding tavaly még 150 új alvállalkozói busz menetrendbe állítását tervezte az idei évre, további 1350 jármű lépcsőzetes bevonását 2016-ra. Az új hírek már a jövő évi kezdésről szólnak. A szakszervezetek erősen kétlik, hogy lesz rá jelentkező. Azt meg még kevésbé hiszik, hogy ez megtakarítást hozna a cégnek. Sőt az alvállalkozók bevonása – szerintük – évente tízmilliárddal növelné az üzemeltetési költségeket.

Tarlós István és Vitézy Dávid a városházán - szusszanásnyi időt kaptak
Budapest, 2012. április 25. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója felszólal a Fővárosi Közgyűlés ülésén, a Városházán.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.