Kik a görög sztrájktörők?
Az athéni Elefthiros Venizelos nemzetközi repülőtéren dolgoztak eddig azok az utasbiztonsági ellenőrök, akik 38-an (a szakszervezetek szerint 46-an) ma szolgálatba álltak a Budapest Airporton, magyar kollégáikkal vegyes csoportokban.Egyébként ők is a Budapest Airport alkalmazottai, hiszen a cég határozott idejű munkaszerződéssel alkalmazza őket. Ennek semmi akadálya, hiszen az Európai Unión belüli szabad a munkavállalás. Mivel a légiközlekedésben évtizedek óta nemzetközi szabványok vonatkoznak a szakmai képesítések megszerzésére a pilóták szakszolgálati engedélyétől kezdve a légiirányítókon át egészen az utasbiztonsági ellenőrökig, így az alkalmazásuknak nincs ilyen jellegű jogi akadálya sem.
A kulcskérdés az alkalmazás és a határozott idejű szerződés. Abban az esetben, ha a görögöket eseti jellegűen, munkaerőkölcsönzéssel alkalmazzák, az a magyar jog szerint sztrájktörés, és törvénysértő. Ha azonban munkaszerződést kötnek velük, akkor az létszámbővítés. Magyar ellenőrök is dolgoznak határozott idejű szerződéssel, igaz, a sztárjkkövetelések között e szerződések határozatlanná alakítása is szerepel.
A görögöket a jelenleg érvényes bértábla feltételeivel alkalmazza a BA, azaz - nem megerősített információink szerint - alapbérük kicsivel több, mint 140 ezer forint. Felmerül a kérdés, hogy ennyiért miért jön ide dolgozni egy görög állampolgár? Ők is kapnak műszakpótlékokat, így a jövedelmük magasabb. A törvények tiltják, hogy itthon többet kapjanak a magyar munkatársaknál, annak viszont nincs akadálya, hogy a görög cégtől néhány hónap múlva bónuszt kapjanak "az áldozatvállalásukért". Hogy ez szóba került-e, arról nincs információnk, ez csak egy lehetséges teória.
A lépés egyébként várható volt: az elhúzódó sztrájk súlyos károkat okoz nemcsak az utasoknak, a légitársaságoknak és a repülőtér üzemeltetőjének, hanem az egész magyar idegenforgalomnak. A reptér gazdájának üzemeltetési kötelezettsége van, de a legfontosabb érv az eljárás mellett, hogy jön a karácsonyi csúcs, amikor megháromszorozódik az utasforgalom.
A legjobban a Malév könnyebbülhet meg: mivel eddig a tranzitban nem volt ellenőrzés, a légitársaság nem hozhatta el más városokból azon utasait, akik Ferihegyet csak átszálló-repülőtérnek használták, hogy egy harmadik várost elérjenek. (például London-Budapest-Tirana útvonalon utaztak) Mivel a Malév 3 milliós forgalmának jelentős részét ezen utasok teszik ki, ezért kellett az elmúlt napokban tucatnyi járatot törölniük naponta. Ma viszont működik az átszállás, ezért már csak három járat törlése volt szükséges, s várhatóan holnaptól helyreáll a menetrend.