Kiakadtak a munka törvénykönyvén a szakszervezetek

Munkavállaló-ellenes a július elsejétől hatályos új munka törvénykönyve (Mt.) – jelentette ki Nagy Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének (MOSZ) alelnöke.

A Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete a Volán cégcsoportot érintő aktuális kérdésekről tartott fórumot a zalai megyeszékhelyen. A MOSZ alelnöke elmondta; a megszorítások miatt, amelyeket a kormány kénytelen a továbbiakban is végrehajtani, a MOSZ-nak fontos szerepe lesz a helyi bértárgyalásokon. A munkavállalók többsége az elmúlt egy-két évben reálbér-veszteséget szenvedett el, ezért a munkástanácsok szövetségének komoly törekvése a bérek korrigálása. Hozzátette: háttérbe szorultak az elmúlt időkben hangoztatott "uniós béreket követelünk" szlogenek, most inkább arra kell törekedni, hogy egyetlen munkavállalónak se csökkenjen a reálbére.

Beszélt arról is, hogy a Munkástanácsok Országos Szövetsége útmutatót dolgozott ki, amelyben a szakszervezeti jogok gyakorlásához nyújtanak segítséget a tagszervezeteknek. Fontosnak tartják a szakszervezetek és az üzemi tanácsok közötti munkamegosztást is, ugyanis az új munka törvénykönyve több jogosítványt az üzemi tanácsok jogkörébe utal át.

Nagy Imre kiemelte, a munkástanácsok szövetsége részt vesz a "Jogpont+" hálózat kiépítésében is, amely ingyenes jogi segítséget nyújt a munkavállalóknak és mindazoknak, akiknek akár családjogi, vagy éppen az induló vállalkozásukkal kapcsolatos problémáik vannak.

Horváth László, a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete (ZVDDSZ) elnöke közölte: "a Volán-társaságok bénultsági, jövőkép nélküli helyzetben vannak". A tervezett régiós átszervezés egyaránt érinti a társaság 19 ezer munkavállalóját és az utasokat.

Az érdekvédők információi szerint Nyugat-Dunántúlon hat különböző kultúrájú, eltérő anyagi kondíciókkal rendelkező volános cég összevonását tervezik, ami számos kérdést vet fel. Minden cégnél más-más bérrendszer működik, de nehéz összehangolni az informatikai rendszereket is - fejtette ki a ZVDDSZ elnöke.

A szakszervezet álláspontja szerint a megyére épülő Volán-társaság gazdálkodása áttekinthető, de a nagyobb szervezetnél ez komoly aggályokat vet fel, és sérülhetnek a helyi érdekek is. Horváth László ugyanakkor kijelentette: ha az átszervezéstől jobb minőségű lesz a közösségi közlekedés, nem gátolják a folyamatot, a törvényhozókkal érdemi párbeszédet folytatva készek részt venni a közös munkában.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.