Kiakadtak a munka törvénykönyvén a szakszervezetek
A Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete a Volán cégcsoportot érintő aktuális kérdésekről tartott fórumot a zalai megyeszékhelyen. A MOSZ alelnöke elmondta; a megszorítások miatt, amelyeket a kormány kénytelen a továbbiakban is végrehajtani, a MOSZ-nak fontos szerepe lesz a helyi bértárgyalásokon. A munkavállalók többsége az elmúlt egy-két évben reálbér-veszteséget szenvedett el, ezért a munkástanácsok szövetségének komoly törekvése a bérek korrigálása. Hozzátette: háttérbe szorultak az elmúlt időkben hangoztatott "uniós béreket követelünk" szlogenek, most inkább arra kell törekedni, hogy egyetlen munkavállalónak se csökkenjen a reálbére.
Beszélt arról is, hogy a Munkástanácsok Országos Szövetsége útmutatót dolgozott ki, amelyben a szakszervezeti jogok gyakorlásához nyújtanak segítséget a tagszervezeteknek. Fontosnak tartják a szakszervezetek és az üzemi tanácsok közötti munkamegosztást is, ugyanis az új munka törvénykönyve több jogosítványt az üzemi tanácsok jogkörébe utal át.
Nagy Imre kiemelte, a munkástanácsok szövetsége részt vesz a "Jogpont+" hálózat kiépítésében is, amely ingyenes jogi segítséget nyújt a munkavállalóknak és mindazoknak, akiknek akár családjogi, vagy éppen az induló vállalkozásukkal kapcsolatos problémáik vannak.
Horváth László, a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete (ZVDDSZ) elnöke közölte: "a Volán-társaságok bénultsági, jövőkép nélküli helyzetben vannak". A tervezett régiós átszervezés egyaránt érinti a társaság 19 ezer munkavállalóját és az utasokat.
Az érdekvédők információi szerint Nyugat-Dunántúlon hat különböző kultúrájú, eltérő anyagi kondíciókkal rendelkező volános cég összevonását tervezik, ami számos kérdést vet fel. Minden cégnél más-más bérrendszer működik, de nehéz összehangolni az informatikai rendszereket is - fejtette ki a ZVDDSZ elnöke.
A szakszervezet álláspontja szerint a megyére épülő Volán-társaság gazdálkodása áttekinthető, de a nagyobb szervezetnél ez komoly aggályokat vet fel, és sérülhetnek a helyi érdekek is. Horváth László ugyanakkor kijelentette: ha az átszervezéstől jobb minőségű lesz a közösségi közlekedés, nem gátolják a folyamatot, a törvényhozókkal érdemi párbeszédet folytatva készek részt venni a közös munkában.