Kiakadt a szakszervezet Vitézyre

Egyre gyakrabban merül fel a gyanú, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a közpénzeket, a súlyos adóforintokat nem kellő gondossággal, nem eléggé gazdaságosan használja fel, mi több: elherdálja azokat – olvasható abban a nyílt levélben, amelyet a BKV egyik legnagyobb érdekképviselete, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) írt Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának.

Az érdekvédők a nyilvánosság előtt is szembesítik a vezérigazgatót az elhallgatott problémákkal, s azzal a súlyos szereptévesztéssel, amelybe a szakszervezet szerint Vitézy keveredett, és amivel felbecsülhetetlen kárt okoz a BKV-nak, a járművezetőknek, s a fővárosi utasoknak.

Az EKSZ azt is Vitézy fejére olvassa, hogy a BKK megalakulása óta számtalan alkalommal szerettek volna szakmai kérdésekben egyeztetni vele, de minden próbálkozásunkat visszaverte, teljesen figyelmen kívül hagyta a szakszervezeti kezdeményezéseket. Az érdekképviselet azt várná a vezérigazgatótól, hogy tisztázza a BKV-dolgozók és az utasok számára is a BKK közlekedésszervezői feladatai körül kialakult anomáliákat, lévén ezek hátrányos helyzetbe hozzák és alárendeltségi viszonyban tartják a főváros legrégebbi közösségi közlekedési cégét.

A szakszervezet azt is súlyos problémának tartja, hogy teljesen összekeveredtek a közlekedésszervezői feladatok, a BKV szolgáltatói kötelezettségei és az ezzel összefüggő vállalati döntések. A dolgozókat egyre gyakrabban kötelezik teljesíthetetlen feladatokra, mint például a jegyárusítás vagy az „elsőajtózás", ezek teljesítéséhez ugyanis nincsenek meg a szükséges technikai és egyéb feltételek. De azt is elhibázottnak tartják, hogy a kialakult létszámhiány ellenére a BKK-nak munkavállalókat kell átvezényelnie a Volánbuszhoz több hónapra. Ezzel nemcsak a BKV-nak okoz kárt a BKK, hanem a közpénzek gazdaságos felhasználását is megkérdőjelezi. Miközben a Volánbusznak a tervezettnél jóval több munkabért kell kifizetnie az átvezényelt sofőrök miatt, a BKV jelentős túlórákra kényszeríti az ottmaradtakat, sőt kénytelen sofőröket is felvenni. Az ő kiképzésük jelentős költség, eközben pedig a Volánbusz az átvezényelt dolgozóknak nem tud munkát biztosítani.

A BKK a szolgáltatói teljesítményt sem képes egyenletes mértékben megtervezni, ezért hol létszámleépítés, hol létszámfeltöltés, munkaerőfelvétel van. A szolgáltató-váltások lebonyolítása rendezetlen, a munkavállalók egzisztenciális, és munkakörülményei folyamatosan romlanak.

A szakszervezet nem hisz abban, hogy a szolgáltatás minősége egyedül attól javul, hogy új buszok állnak forgalomba, miközben a dolgozók munkafeltételei és a bérek folyamatosan romlanak. Ráadásul a Budapesten dolgozó három szolgáltatónál más és más munkavégzési feltételek vannak, amelyek miatt egyre nagyobb a feszültség a járművezetők között.

A BKK a Népszabadságnek küldött válaszában visszautasítja az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) nyílt levelében foglalt alaptalan és minden konkrétumot nélkülöző kampánynyilatkozatát. A  BKK megalakulás előtt nem volt egységes közlekedésfejlesztési koncepció. A beruházások sokszor „tűzoltó jelleggel” történtek, az uniós források felhasználása – részben az előkészített projektek hiánya miatt – akadozott. A járműbeszerzések elmaradása miatt a fővárosiak sok évtizedes, elöregedett, az elvárásoknak nem megfelelő járművekkel utazhattak. A megfelelő karbantartás hiánya miatt jelentős volt az üzemeltetési kockázat, gyakoriak voltak a járatkimaradások.

A BKK megalapítása óta több mint 200 közbeszerzési eljárást indított összesen több mint 450 milliárd forint értékben. Az elmúlt négy évben ötszáz alacsonypadlós busz állt forgalomba, több mint 7 milliárd forinttal nőtt a jegyárbevétel, elkészült Budapest Közlekedésfejlesztési Stratégiája, a Balázs Mór-terv. Az uniós forrásokon túl az agglomerációs településeket is bevonták a szolgáltatás finanszírozásába, csökkentették a kiadásokat, visszaszorították a bliccelést és a bérlethamisítást,  tökéletesítették az értékesítési rendszert és új árképzést vezettek be. A közösségi közlekedéssel összefüggő költségek növekedése az inflációs szint alatt marad.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.