Energiahatékonysági törvény: kész átverés
A beterjesztett törvényjavaslat csak névleg szolgálja az energiahatékonysági irányelv honosítását. Az uniós jogszabály kulcseleme az energiaszolgáltatók hatékonysági kötelezettsége (EHK), amelynek értelmében a szolgáltatóknak minden évben az általuk eladott energia 1,5%-ának megfelelő új megtakarítást kell elérniük a végső fogyasztóknál. Nagy-Britanniában és Franciaországban, ahol ez a kötelezettség már a gyakorlatban is létezik, az energiaszolgáltatók a saját bevételük terhére támogatják a lakossági energiahatékonysági beruházásokat (például az otthonok hőszigetelését vagy a kazáncserét). Ez a módszer igen eredményes: a Magyar Energiahatékonysági Intézet Kft. számításai szerint idehaza évente 100 ezer lakás energiahatékonysági korszerűsítésére teremthetne forrást, amivel 2020-ra évi 50 petajoule megtakarítást lehetne elérni (ez egy paksi reaktorblokk termelésével egyenlő).
Az irányelvből kiderül, hogy a kötelezettség címzettjei az energiaszolgáltatók. A magyar jogszabályban viszont egyetlen szó sincs az EHK-ról, illetve a szolgáltatók kötelezettségéről. Ehelyett csupán egy általános elvárás szerepel benne: „országos szinten évi 1,5% mértékű új megtakarítást kell elérni a végrehajtási időszakban, amelynek teljesítéséről a Kormány gondoskodik”. Vagyis a törvény címzettje a kormány, a szolgáltatókat pedig senki sem kényszeríti rá, hogy energiahatékonysági beruházásokat támogassanak. Sőt a kormányt sem kötelezi erre semmi, hiszen nincsenek határidők vagy szankciók. Ám van kibúvó: egy rendelettel a 1,5 százalékos mérték még csökkenthető is.
Az uniós irányelv szerint új energiatermelő létesítmények építése esetén költség-haszon elemzést kell készíteni, hogy a lehető legkisebb ráfordítással a legnagyobb hatékonyságnövelést lehessen elérni. A magyar jogszabályba ez az előírás is úgy került át, hogy az energiahivatal rendeletben felmentést adhat alóla. Az Orbán-kormány már 2011-ben megszüntette a kapcsolt energiatermelés támogatását, az ilyesfajta költség-haszon számításokat pedig egyáltalán nem szereti, hiszen azokból kiderülhetne, hogy sokkal jobb üzlet az épületeket hőszigetelni és a nyílászárókat kicserélni, mint új erőművi kapacitásokat létesíteni.
Az is árulkodó, hogy milyen eszközökkel kívánja a kormány elérni az energiafogyasztás csökkentését. Egyrészt új adókat vetne ki az energiára és a szén-dioxid-kibocsátásra, miközben már ma is a magyar energiaszektor viseli a legtöbb adóterhet az EU-ban (energiaszolgáltatók különadója, Robin Hood-adó, vezetékes közműadó, felügyeleti díj, 25 százalékos áfa), ráadásul a túladóztatás sem vezetett érdemi fogyasztáscsökkenéshez. Másrészt bevezetné a nagyvállalatoknál az energetikai auditot – erről szól az egész törvényszöveg kétharmada, míg az audittal az uniós irányelvben mindössze egy bekezdés foglalkozik. Az audittól önmagában egyetlen tizedszázalékkal sem csökken az energiafelhasználás.
Az Európai Unió energiahatékonysági irányelvének célja, hogy 2020-ig 20 százalékkal csökkentse az energiafelhasználást a közösség tagországaiban.