KDNP: csak az urbanizált ember botránkozik meg a családi sírásáson

Az MSZP a temetkezési törvényjavaslat módosításának visszavonására szólította fel a kormányt az előterjesztés keddi, általános vitájában. A parlament lefolytatta a veszélyes áruk vasúti és közúti szállítására vonatkozó előterjesztés általános vitáját is.

Lendvai Ildikó (MSZP) szerint "nem kellően átérzett" a temetkezésről szóló előterjesztés. Bírálta, hogy szociális temetés esetén szabályszerű sírásást várnak el a hozzátartozótól. Úgy vélte: számos hozzátartozó nem képes erre. Kijelentette: "bevégeztetett, eljutottunk a társadalom megosztásának végpontjáig", hozzátéve: poraikban is máshová kerülnek a szegények.

A szociális temetés esetén a kórház nem végzi el a halott rekonstruálását - kritizálta. Vitatta, miért van szükség a külön parcellára. Bírálta a tárca korábbi válaszát, miszerint azért, mert a már használt parcellákban a szakképzetlen sírásók akár emberi maradványokkal is találkozhatnának. Álszentnek nevezte, hogy a közös sírásás erősítené a családi összetartozást. Közölte: ne fegyelmezzék a szegényeket, segítsenek, ezért vonják vissza a javaslatot, amely sérti az emberi méltóságot.

Frakciótársa, Varga Zoltán azt kérdezte, miért célja a kormánynak a köztemetés visszaszorítása. Szerinte az állam az önkormányzatok döntő többségét magára hagyta, a nehezebb helyzetben lévő önkormányzatok pedig szűkebb szolgáltatást tudnak majd nyújtani. Közölte: mivel "ingyenebéd nincs", a szociális temetés ára a normál temetések árát növeli majd.

Varga László (KDNP) arról beszélt, hogy 52 évi lelkészi szolgálata során mintegy 2500 temetésen volt, és szerinte legfeljebb az urbanizált ember botránkozik meg azon, hogy a családnak kell a halottat felöltöztetni, kiásni a sírt, ez természetes dolog a falvakban. A törvényjavaslat rendelkezései közül kiemelte a szociális temetés szabályozását, azt, hogy követhetővé teszik a hamvak útját, illetve a temetkezési vállalkozásokkal kapcsolatos szabályokat. Utóbbi kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy a piacon vadkapitalizmus uralkodik, ott állnak a vállalkozók az egészségügyi intézménynél, és a boncmesterrel lepaktálva keresik a kuncsaftot, próbálják "minél jobban megvágni".

A kormánypárti politikus szerint az előterjesztés jó, de lehetne finomítani, így meg kellene nézni minden szociális temetésnél, hogy milyen örökséget várhat az, aki ezt választja. Jelezte, módosító indítványban kezdeményezi, hogy minden fekvőbeteg-intézményben legyen kötelező létrehozni egy kisebb helyiséget, ahol a hozzátartozók kegyelettel búcsúzhatnak az elhunyttól.

Sneider Tamás (Jobbik) szerint a törvényjavaslat kis része támogatható, vannak benne pozitívumok, de mégis azt javasolta, hogy vonják vissza és újból terjesszék be valódi társadalmi egyeztetés után. A pozitívumok között említette az urnaelhelyezéssel kapcsolatos rendelkezéseket, mivel ez a terület korábban szabályozatlan volt. Felhívta arra a figyelmet, hogy sokan anyagi nehézségek miatt viszik haza az urnát.

Az ellenzéki politikus úgy vélte, nem támogatható a temetkezési szolgáltatókkal szembeni szigorítás, illetve azok ellehetetlenítése. Arra hivatkozni, hogy minden vállalkozó "hiéna", álszent dolog. Miért kell közel 150 vállalkozást vagy csődbe, vagy nehéz helyzetbe juttatni? - kérdezte. Utalt arra, hogy a javaslat szerint a kórház 200 méteres körzetében nem lehet temetkezési iroda, a vállalkozásoknak egy új bemutatóterem kialakítása sokba fog kerülni. Sneider Tamás úgy vélte, felmerül a kérdés, hogy nem a piac újraelosztása zajlik-e, mint a trafikok esetében.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény (COTIF) módosításáról Vilniusban elfogadott egyezmény C függelékének kihirdetéséről szóló javaslatot ismertetve azt mondta, hogy Magyarország 1982-ben csatlakozott az egyezményhez, a függelék a veszélyes áruk szállítását szabályozza.

Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a módosítások megkönnyítik a multimodális szállítást, és figyelembe veszik a vasúti fuvarozás specialitásait is. Célkitűzés az is, hogy a veszélyes áruk feladóját és szállítóit ne terheljék indokolatlan feladatok a különböző közlekedési alágazatok közötti áthelyezése során - mondta.

Az egyetlenként hozzászóló Korondi Miklós (Jobbik) reagálásában azt fejtegette, hogy a XX. században a kemikáliák óriási fejlődésen mentek át, és a veszélyes anyagok egyik legmegbízhatóbb szállítási módja a vasút. Ezt követően Lezsák Sándor levezető elnök az általános vitát lezárta. Miután módosító javaslat nem érkezett, részletes vitát nem tartanak.

A veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló Európai Megállapodás "A" és "B" mellékletének kihirdetéséről szóló törvényjavaslatot ismertető Völner Pál azt mondta, hogy a jogszabály elsősorban a közúti szállítást teszi könnyebbé, de a veszélyes árut szállító magyar hajók közlekedését is megkönnyíti Európa vizein. Emellett elősegíti, hogy az idegen hajók az előírásoknak megfelelően hajózzanak a magyar vizeken - közölte.

Erre reagálva Korondi Miklós (Jobbik) azt mondta, hogy a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállítását ugyanolyan szigorúan szabályozzák, mint a vasútit. A közúton viszont nagyobb a kockázat, mint a kötött pályán - tette hozzá. Ezért minden érintett országnak szigorúan be kell tartatnia a megállapodás előírásait - jelentette ki.

Ezt követően Lezsák Sándor levezető elnök az általános vitát lezárta. Miután módosító javaslat nem érkezett, részletes vitát erről sem tartanak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.