Jön a szlovák rendszám alkonya?
Már készülnek azok a jogszabályok, amelyekkel meg akarják akadályozni, hogy magyar állampolgárok korlátlan ideig járhassanak külföldi rendszámú autóval.
Gyakran a Magyarországon vásárolt kocsikat is külföldön helyezik forgalomba, így ezek után nem fizetnek sem regisztrációs díjat, sem áfát. Az állam milliárdos bevételektől esik el, az autók ugyanis jellemzően nagy értékű, luxuskategóriás kocsik.
A legnépszerűbb külföldi rendszám még mindig a dunaszerdahelyi, de egyre gyakrabban látni indonéz, vagy amerikai rendszámot is. Van olyan (jellemzően luxusautókat forgalmazó) kereskedés, amelyiknél nem helyeztek forgalomba Magyarországon egyetlen egy autót sem.
Míg korábban a szomszédos országok (Szlovákia, Románia) zászlaja alatt cirkáltak a sokmilliós limuzinok és terepjárók, de ma akadnak olyan különleges rendszámok is, amelyeket a Cook-szigetek, Indonézia, Texas vagy épp a Hutt River hercegség bocsátott ki.
Ezek az egzotikus rendszámú járművek és belföldi illetőségű használóik komoly fejtörést okoznak a magyar hatóságoknak, hiszen utóbbiaknak azt kellene bizonyítaniuk, hogy a jármű fenntartója életvitelszerűen Magyarországon tartózkodik.
Az osztrák módszer
Ausztriában leegyszerűsítették az ellenőrző hatóságok dolgát. A törvény szerint "azon külföldi rendszámú gépjárművek, melyeket belföldi állandó lakhelyű vagy székhelyű személyek hoznak be, amíg ellenbizonyíték nincs, belföldi tartós telephellyel rendelkező járműnek tekintendők". Azaz a tulajdonosnak kell bizonyítani, hogy életvitelszerűen nem Ausztriában él. Külföldi rendszámmal ausztriai lakos legfeljebb egy - és külön engedéllyel további egy - hónapig közlekedhet. Akinél a szabály megsértését állapítják meg, az ellen adóhatósági vizsgálat indul.
A Magyar Gépjárműimportőrök Szövetsége az osztrákéhoz hasonló rendszer bevezetése melett azt is javasolják a kormánynak, hogy a regisztrációs adó legmagasabb kulcsának összegét korlátozzák 1,2- 1,5 millió forintban. Ma a 3000- 3500 köbcentis motorral szerelt, korszerű autók importőreire akár 3,2 millió forintot is kivethetnek.
A regisztrációs adó megspórolásán kívül azonban még sok előnye van a külföldi rendszámnak. Például Németországban - ahol nincs is regisztrációs adó - az üzleti célra használt személygépkocsik és az üzemanyagok után visszaigényelhető az áfa, nincs súlyadó és bevizsgálási díj, tehát több ezer eurós megtakarítást lehet elérni.