Jön a sztrájk, de ezt az utazók alig veszik észre

Írásban hivatalosan is bejelentették pénteken a sztrájkot, és az érdekképviseletek várják, mit reagál erre a munkáltató – közölte érdeklődésünkre Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke, a Volán Szakszervezetek Együttműködési Fórumának szóvivője.

A 18 ezer főt foglalkoztató hét régiós Volán-társaságnál a hat érdekképviselet egységesen lép fel a béremelés érdekében.

Mindenkinek plusz három százalékot követelnek, emellett a béren kívüli juttatások ötezer forinttal történő emelését is szeretnék elérni. A hetek óta tartó tárgyalások azonban nem vezettek eredményre, mert az ajánlat ezzel szemben mindössze 2,66 százalék. Ez pedig összességében alig több mint fele, annak, amit a szakszervezetek szeretnének elérni.

Fotó: M. Schmidt János / Népszabadság/archív

A munkabeszüntetés húsvét hétfőn kezdődik, és öt napig tart. Ha azonban addig a menedzsment elfogadható javaslattal áll elő, nem sztrájkolnak, illetve az akciót később is bármikor hajlandók azonnal lefújni, amennyiben a társaságok készséget mutatnak a megegyezésre – jelentette ki Baranyai. A még elégséges szolgáltatást egyébként mindenütt biztosítani fogják, tehát a járatok átlagosan csaknem nyolcvan százaléka közlekedik.

A személyszállításról szóló törvény szerint a távolsági közlekedésben a buszok felét, a helyi és az elővárosi forgalomban pedig a 66 százalékát útba kell indítani. Ennek a feltételnek a délelőtti és a délutáni csúcs idején is meg kell felelni, ami azt jelenti – hangsúlyozta az érdekvédő –, hogy ahol csupán napi két-három járat van, ott a sztrájkot az utasok gyakorlatilag észre sem veszik majd. Nagyobb fennakadásokra tehát elsősorban ott kell számítani, ahol a Volán biztosítja a helyi, illetve az elővárosi közösségi közlekedést.

Baranyai ezzel kapcsolatban elmondta: a sztrájktörvény 2010-es módosításával, valamint a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény elfogadásával nagyjából megfosztották a munkavállalókat az érdekérvényesítés egyetlen hatékony lehetőségétől. Korábban a még elégséges szolgáltatást nem szabályozták, és ezért néhány alkalommal tartottak is kétórás figyelmeztető sztrájkot, amikor egyetlen busz sem indult.

A ma hatályos törvény szerint erre nincs lehetőség, és a közszolgáltatásokra általában is igaz, hogy a munkabeszüntetést, mint végső fegyvert alig vethetik be – fogalmazott az elnök. Valódi nyomásgyakorlásra tehát a szakszervezeteknek szerinte nincs módjuk, így be kell érniük látszatakciókkal, amelyek hatása legalábbis kétséges. Kockáztatni pedig senki nem mer – tette hozzá –, mert egy utóbb jogellenesnek minősített sztrájk esetén az érdekképviseletek ellen a munkáltató kártérítése pert indíthat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
NOL Piactér