Jobbik: busztender csak külföldi gyártóknak
Több szempontból sem ért egyet a buszvonalak külső alvállalkozó általi működtetésével a Jobbik. A Bödecs Barna, a párt országgyűlési képviselője szerint a közpénzek felhasználásának, és a BKV jövőjének tekintetében a vonalak üzemeltetését a BKV-nak kellene megoldania.
A képviselő bírálta a BKK új buszüzemeltetési modelljéhez kapcsolódó pályázat azon részét is, amelyre új járművekkel rendelkező szolgáltatók jelentkezését várják.
Az ellenzéki képviselő szerint ezzel a BKK szembe megy a kormányzati politikával, amely a hazai munkahelyek megőrzését célozza, mivel a pályázati kiírás nem tartalmaz olyan műszaki paramétereket, amelyeknek a magyar gyártók megfelelnének. Így például a győri székhelyű Cravtex sem tudott indulni a pályázaton, mert a gyártó nem tudott megfelelni a műszaki feltételeknek.
Bödecs Barna szerint egyes pályázók "renoméja" is kétséges. Ismertetése szerint a Color Tours érintett a Pécsi Közlekedési Vállalat a bíróság által később semmisnek nyilvánított buszeladási ügyében; az Orangeways cégstruktúrája pedig átláthatatlan, és adófizetési kötelezettségeinek nem minden esetben tesz eleget. A képviselő szerint az egyetlen elfogadható pályázó a VT-Transman.A BKK viszont úgy tesz, mintha nem lenne probléma a pályázó cégek hátterével.
A BKK tegnap közleményben tudatta, hogy a Nógrád Volán és a VT Transman 2012. április 30-án lejáró alvállalkozói szerződéseinek keretében üzemeltetett vonalak egy részére kiírt pályázaton a VT-Transman nyert, így ezzel a céggel szerződést hosszabbítanak. A Nógrád Volán és a Volánbusz - jelenlegi szolgáltatók - nem nyújtottak be pályázatot, míg a tenderen induló Orangeways City Kft.-t pedig formai okokból kizárták.
A BKK alaptalannak nevezte azt a híresztelést, hogy kizárják a magyar gyártókat a tenderből. A műszaki dokumentációnak számos buszgyár terméke megfelel, így nincs akadálya annak, hogy a szolgáltatók magyar gyártmányú buszokkal induljanak.
A BKK igyekszik a rendelkezésre álló eszközökkel a magyar gazdaság fejlődését és a buszgyártás feléledését segíteni, ugyanakkor a közbeszerzési eljárásban nincs jogszerű mód a magyar autóbuszok előnyben részesítésére más uniós gyártmányokhoz képest.
Az alvállalkozók bevonására egyébként azért van szükség, mivel a BKV folyamatosan járműhiánnyal küzd, az elöregedett járművek üzemben tartása egyre nagyobb gondot jelent, jelenleg naponta sajnálatosan 20-25 jármű hiányzik az utcákról, a saját járműparkjából tehát a májustól kieső teljesítmények pótlására nem képes.