Jobbik: aki három tárgyból bukik, ismételjen évet
A közoktatás rendszerét a nevelés eszközének is kell tekinteni. Le kell számolni azzal az "álliberális" szemlélettel, amely egyszerűen szolgáltatásnak tekintette az oktatást. Az iskolák nem üzletközpontok – jelentette ki Lezsák Sándor (Fidesz). A köznevelési törvény javaslata szerinte rendet tesz abban, amit a szocialista-liberális oktatáspolitika szemléleti szinten is lezüllesztett. Az indítvány törekszik a pedagógusok "megtépázott" tekintélyének helyreállítására. Ugyanakkor azt mondja, hogy ahol utaztatásra van szükség, ott inkább a tanárnak kellene utaznia, nem a gyermeknek.
Nekünk már volt dolgunk világnézeti rétegpárttal. Annyit mondhatok, hogy jobb ma egy kiadós összeveszést megélni, mint holnap egy rossz kompromisszum következményeit túlélni – utalt felszólalásában Pokorni Zoltán és az oktatási államtitkár, Hoffmann Rózsa közötti vitára Nyakó István (MSZP), az oktatási bizottság fideszes elnöke.
A KDNP-s Földi László azt mondta, mindenképpen át kell szervezni a magyar közoktatást, mert az jelenlegi formájában nem tudja kiszolgálni a munkaerőpiacot, nem képes biztosítani a pedagógusok erkölcsi-anyagi megbecsülését. A pedagógusi hivatás tekintélyvesztése jelentős. A kormánypárti képviselő arra is felhívta a figyelmet, hogy a tanári teljesítmény és a bérezés között egyértelmű az összefüggés. A természettudományi képzés területén komoly munkaerőhiány is felléphet.
A Jobbik azt vetette az előterjesztő szemére, hogy nem elég szigorú. Ferenczi Gábor (Jobbik) kiemelte, hogy a tervezet meghagyja azt a rendszert, amely szerint a diákok akárhány tárgyból pótvizsgázhatnak. Javaslatuk alapján aki háromnál több tárgyból megbukik, az automatikusan évet ismételne. A képviselő azt mondta, hogy a liberális oktatáspolitika azt erőltette, hogy a "deviáns" diákokat integrálják a többi tanuló közé. Nem értett egyet azzal a rendelkezéssel sem, hogy az intézmények nem mutathatnak ki semmilyen vallási vagy világnézeti elkötelezettséget.
Szabó Tímea (LMP) viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy a jövő évi költségvetésben GDP-arányosan jelentősen csökken az oktatásra szánt összeg. Véleménye szerint a köznevelési törvény értelme vész el, ha nincs pénz a kistelepülési iskolák feltőkésítésére. A kormány negyven százalékkal akarja csökkenteni a gimnáziumi férőhelyeket, amivel elérik, hogy megforduljon az a tendencia, hogy a középiskolába egyre nagyobb számban jutnak be a romák és a fogyatékosok.