Ismét az Orbán-kormány kezében a 4-es metró sorsa

Alaptalanok a Fidesz politikusainak nyilatkozatai a budapesti „armageddonról", a főváros köszöni szépen, jól van, gazdasága működik - hangsúlyozta Demszky gazdasági helyettese. Ikvai-Szabó Imre szerint a 4-es metró továbbépítése az államon múlik, a második ütem pénzügyi hátteréhez átcsoportosítás szükséges, amelyről őszig kellene döntést hozni.

Alaptalanok a Fidesz politikusainak nyilatkozatai a budapesti „armageddonról", arról, hogy a főváros végletesen eladósodott volna, százmilliárd forint hiányzik a 4-es metró befejezéséhez. Budapest adóssága a nemzetközi hitelminősítő szervezetek szerint kezelhető mértékű, hitelképessége jó, költségvetési politikája átlátható - mondta egy szerdai háttérbeszélgetésen Ikvai-Szabó Imre, gazdasági főpolgármester-helyettes. „A város köszöni szépen, jól van, gazdasága működik" - hangsúlyozta Ikvai.

A főpolgármester-helyettes szerint valótlan Kósa Lajos Fidesz-alelnök korábbi kijelentése, miszerint a török is többet épített a fővárosban, mint annak jelenlegi vezetése, hiszen a több mint 500 milliárd forint főösszegű költségvetés negyven százalékát fordítják felhalmozási és beruházási célokra. A főváros működési eredménye (ez lényegében a bevételek és a működési kiadások különbözetét jelenti) 12 százalékos, 38 milliárd forint. A főváros eladósodottsága elmarad a vidéki nagyvárosokétól; jelenleg több mint 160 milliárd forint, ebből 14 milliárd a korábbi hitelek kamatainak a törlesztése. „Ha ehhez a rendszerhez 2012-ig nem nyúl a következő városvezetés, Budapest működtetése és fejlesztése akkor is finanszírozható marad" - jegyezte meg.

Ikvai kijelentette, a 4-es metróval kapcsolatos nyilatkozatok „a fővárosi ellenzék vezetője részéről" teljesen alaptalanok. A földalatti első (Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti) szakaszára 172 milliárd forint állami és 33 milliárd fővárosi forrást terveznek. A főváros előkészítette a 4-es metró második (Keleti és Bosnyák tér közötti) szakaszának megépítését is, ami 96 milliárd forint állami támogatást és 69 milliárd forint fővárosi forrást igényelne.

Ikvai-Szabó Imre
Ikvai-Szabó Imre

Ikvai lapunk kérdésére azt mondta, a metró második szakasza „egy gyors állami döntéssel", az uniós kohéziós alapbeli támogatás átcsoportosításával finanszírozható volna. „A fúrópajzsok most vannak a Keletinél, célszerű volna mielőbb, lehetőleg őszig dönteni a folytatásról" - tette hozzá. Igazat adott Tarlós István Fidesz-frakcióvezetőnek abban, hogy a metrót most már többe kerülne leállítani, mint megépíteni.

Ikvai freudi elszólásnak minősítette Domokos László frissen megválasztott ÁSZ-elnök minapi nyilatkozatát, miszerint az elmúlt húsz évben a főváros ellen még nem indult átfogó számvevőszéki ellenőrzés. Ezzel kapcsolatban Ikvai azt mondta, jelenleg is folyik egy általános ÁSZ-vizsgálat az önkormányzatnál, 1998 óta pedig több mint 130 vizsgálat zajlott a városházán. Bár szokatlannak nevezte a főpolgármester-helyettes a választási kampányhoz időzített vizsgálatot, mindenben állnak a számvevőszéki revizorok rendelkezésére.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.