Iskolai reformok: etikai kódex az erkölcstan oktatásához?
A szülői egyesület azt is kezdeményezi, hogy ha az állami fenntartású iskolákban kötelező hit- és erkölcstanoktatás folyik, akkor csoportokra bontással biztosítsák a tanulók vallásának megfelelő hit- és erkölcstanoktatást. Ilyen jellegű csoportbontást kell ott is alkalmazni, ha egy adott településen csak egyházi iskola működik – írták.
Álláspontjuk szerint az erkölcstanoktatás alapvető feltétele a pedagógusok példamutató magatartása.
A Nemzeti alaptanterv az iskolai keretek között folyó hit- és erkölcstanoktatás szervezését, tartalmának meghatározását és felügyeletének ellátását minden nevelési-oktatási intézménytípus esetén az adott egyház és az adott egyház nevében eljáró jogi személy hatáskörébe utalja. Tehát az egyháznak kell biztosítania a tanterveket, a tankönyveket és a képzett hittantanárokat – állapították meg.
Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár szerdán este egy rádióműsorban arról beszélt, hogy az erkölcsi nevelésre jobban fel kell készíteni a pedagógusokat. Fontosnak nevezte, hogy alapvető etikai és erkölcsi kérdésekben tájékozottak legyenek a tanárok, tudják, hogy egy-egy életkorban bizonyos erkölcsi kérdésekhez hogyan kell közelíteni. Azt remélik – emelte ki –, hogy az erkölcs- és hittanoktatástól sokkal tudatosabb lesz majd a fiatalság.
Hoffmann Rózsa szerint ugyanakkor az erkölcstan tanítását olyan értelemben nem szabad osztályozni, mint például a történelmet, mert "ez majdnem mérhetetlen". Hangsúlyozta, hogy nagyon óvatosan kell az értékelésnél eljárni, és a szülők, gyermekek világnézeti elkötelezettségét tiszteletben kell tartani.