Illés Zoltánt nem zavarják a tények: neki gyanúja van az iszapkatasztrófáról
– Semmi újat nem állít a szakértő – jelentette ki Illés Zoltán környezetügyekért felelős államtitkár arra a szakértői jelentésre reagálva, amely szerint nem a Magyar Alumínium (MAL) Zrt. mulasztása miatt robbant szét az Ajkai Timföldgyár vörösiszap-tározója 2010 októberében. Szerinte a talajtörés a cég tevékenysége miatt következett be. Mint mondja: "ezek a tározók nincsenek szigetelve, a technológiákat pedig a tulajdonosnak kellett felügyelni, az ő feladata megtenni a szükséges lépéseket".
Illés Zoltán úgy fogalmazott: ma is fenntartja azt a gyanúját, miszerint a kiszakadt tízes tározót feltételezések szerint túltöltötték, ami miatt sokkal nagyobb nyomás nehezedett a falakra. A vegyészmérnök, egyben biológus államtitkár szerint a több millió köbméter vörösiszap nagy valószínűséggel nem oszlott el egyenletesen a tízes tározótérben, a kiszakadt sarokba több folyadék, mint szilárd anyag kerülhetett. Nagyobb nyomás keletkezhetett, ami lefelé nyomta a tározó tartalmát a talajba.
Kissé összeesküvés-elméletekre emlékeztető véleménye szerint a MAL tulajdonosai nagy valószínűséggel nem akarták folytatni a cég tevékenységét 2011. február 28-a után, amikor is lejárt a környezetvédelmi engedélyük, hiszen 2010. október 4-ig – a katasztrófa időpontjáig – nem kértek újabb engedélyt a cég tevékenységének majdani folytatására. "Márpedig egy ilyen engedély kiadása a hatóságok részéről minimum fél-egy év. Az addig keletkező vörösiszapot pedig az egyetlen lehetséges helyre, a tízes kazettába helyezték el. Ugyanakkor egy újabb tározótér megépítése legalább másfél-két évet vesz igénybe, márpedig 2010. október 4-ig ezt nem kezdték el".
Gyanújának életszerűségét megkérdőjelezi, hogy 2010-ben a MAL piaci helyzete nem indokolta tevékenységének leállítását. Sőt, a katasztrófát megelőző híradások javuló üzleti eredményeket valószínűsítettek, és a cég készült az orosz piacon való markáns megjelenésre is.
Akárhogy is, Illés Zoltán álláspontja köszönő viszonyban sincs dr. Kertai István, a belügyi és a vidékfejlesztési tárcának dolgozó szakember megállapításaival. A 42 éve dolgozó mérnök szakvéleménye szerint az iszapkatasztrófa elsősorban a hatóságok és a gátépítők hibájára vezethető vissza. A megsérült ajkai tározó építésére 1996-ban kiadott hatósági engedély olyan terveket hagyott jová, amelyek megvalósítása esetén nem az volt a kérdés: terhelés alatt szétszakad-e a gát, hanem csupán, hogy mikor.
Vitatkozni így legfeljebb arról lehet, hogy a beruházás másfél évtizeddel ezelőtti engedélyezése után színre lépő befektetőknek, a MAL jelenlegi tulajdonosainak szóltak-e a létesítmény ellenőrzését folyamatosan ellátó hatóságok a lehetséges problémákról. Vagy az Illés Zoltán felügyelete alatt dolgozó, a létesítményt a katasztrófa előtt is ellenőrző hatósági szakembereknek nem tűnt fel az, amit a környezeti ügyekért felelős államtitkár minden vizsgálat nélkül fejből is tud.