Idén csábítanak, jövőre rémisztenek a tévé lekapcsolásával

Nyakunkon a digitális átállás. Az Európai Unióhoz alkalmazkodva 2011 végén megszűnnek mai formájukban az országos földfelszíni tévéadások. Helyükbe a digitális műsorszórás lép, amit azonban jelenlegi eszközeinkkel nem tudunk majd fogni. Az átállást itthon levezénylő cég, az Antenna Hungária sikeresnek tartja eddigi eredményeiket.

- Népszerű platform lett a MindDig TV, az ellenkező célú spekulációk ellenére is - jelentette ki keddi budapesti sajtótájékoztatóján a francia tulajdonú Antenna Hungária (AH) vezérigazgatója. 2008-ban ez a társaság nyerte az új típusú műsorszórásra kiírt pályázatot.

De miért és kiknek fontos a digitális átállás? Mindenkinek, aki nem kábeltévé-előfizető, vagy nem műholdról veszi a televízióadásokat. Az átállás után ők már nem lesznek képesek a ma használt tető- és szobaantennákkal, és főként nem a ma használt hagyományos tévékkel befogni például az MTV, az RTL Klub vagy a TV2 műsorait. Ennek oka az, hogy az analóg sugárzási technikát felváltja a modernebb, jelentősen jobb képminőséget adó, több csatornát továbbítani képes digitális műsorszórás. De ennek vételéhez új eszközökre lesz szükség.

Leginkább egy dekóderre (digidobozra), ami úgy alakítja át a digitálisan sugárzott jelet, hogy azt a mai, analóg (régi típusú) tévénk is „megértse". Még jobb, ha valaki integrált tévét vásárol, mert ez már értelemzni tudja a digitális tévéjelet, nincs szükség külön átalakítóra. És adott esetben az antenna cseréjére is szükség lehet - ezt legjobb egyénileg, egy „vételi próbával" eldönteni.

Hogy a földfelszíni adásokat néző mintegy nyolcszázezer háztartás valóban „átállhasson" 2011 év végén, ahhoz országos lefedettségre lesz szükség az új típusú adásból. Ebben - úgy tűnik - jó eredményeket ért el az AH. A tavaly bekapcsolt tizenegy új digitális adóval (telephellyel) már a lakosság 88 százalékát elérik.

A vezérigazgató megjegyezte: ez magasabb, mint a két országos kereskedelmi televízió, az RTL Klub vagy a TV2 lefedettsége. Idén további négy telephelyről kezdik meg a sugárzást, év végére a lakosság 95 százalékát tudják majd kiszolgálni digitális jellel. 2011 végéig pedig a 97 százalékot célozták meg.

Lényeges, hogy az „alapcsatornák" - az MTV, az RTL Klub, a TV2 és a Duna TV - adásaira nem kell előfizetni, azok szabadon foghatók. Vannak azonban kódolt (fizetős) csatornái is az Antenna Hungária MinDig TV-re keresztelet digitális platformájának. Ezekből jelenleg kettő van, a Hír TV és az ATV. Idén újabb fizetős adásokat tervez piacra dobni az Antenna Hungária.

Az átállás azonban korántsem olyan egyszerű, mint ahogy első látásra tűnik. Mert hol keressük hozzá az eszközöket? Hol vegyünk például új antennát? Hol vegyünk digidobozt, új típusú tévét? Mennyibe kerülnek ezek a termékek? Mi a garancia arra, hogy a megvásárolt eszközzel jó minőségben fogni is tudjuk az új típusú tévééadást?

Ezekre a kérdésekre leginkább az átállást végző cégnek, az Antenna Hungáriának kell megadnia a választ, a lakosság felvilágosítása az állammal kötött szerződés szerint az ő feladatuk. Tegyük hozzá: üzleti érdekük is. Hiszen nem lenne reális, hogy csak az ingyenesen fogható tévékből - ezek után ugyan az állam fizet sugárzási díjat - megtérülne a cégnek az a cirka 25 milliárd forint, amit a digitális rendszer kiépítésére fordít 2012-ig.

Felvilágosító kampány eddig is folytattak, és a jövőben tovább erősítik a kommunikációt. Egyelőre a szolgáltatás előnyeit ecsetelik - nyilván jól megfontolt üzleti érdekek szerint. Majd csak jövőre kezdik el a „figyelmeztető kampányt". Azaz: ekkor kezdik elmondani a csak földfelszíni adásokat néző mintegy húsz százaléknyi lakosságnak, milyen veszélyekkel is jár, ha nem váltanak a digitális platformra. Például nem jutnak hozzá kedvenc tévéhíradójukhoz, avagy kedvenc sorozatukhoz, szappanoperájukhoz 2012 január elsejétől.

Persze, ezek az emberek, a mintegy nyolcászezer háztartás válthatna akár kábeltévére is. Ám addigra már tudni fogják, hogy a MinDig TV „jobban megéri", mert jó minőségben, előfizetési díj nélkül kínálja az ingyenes csatornákat - az MTV-t, az RTL Klubot, a TV2-t és a Duna Televízió adásait.

Mindenesetre az eddigi kampányok jól sikerültek. A MinDig TV márka ismertsége jelentősen nőtt, tavaly decemberben a népesség 25-40 százaléka hallott már a szolgáltatásról. A karácsonyi kampány is sokat lendített az ügyön: a cégvezetők szerint izzottak az ingyenes call center vonalai, és pörögtek a tájékoztató weboldalak. A digitális adás vételére alkalmas eszközök száma is növekedett tavaly. Az összes háztartás 4,4 százalékában volt már ilyen berendezés, a földfelszíni televíziózást használó háztartásoknál - az átállás szempontjából ez a releváns adat - még jobb az arány, 19,7 százalék.

De természetesen akad még tennivaló bőven. Népszerűsítik az ún „egy százalékos" akciót. Ennek keretében az AH partnere által biztosított, bruttó harmincezer forintba kerülő átalakító eszközt (digidobozt) vásárolhat meg részletre a lakosság úgy, hogy a havi törlesztőrészlet nem lehet több a minimálbér egy százalékánál.

A szükséges hitelt az egyik ismert, főként áruhitelezésre szakosodott bank nyújtja, a megszokottnál csaknam ötven százalékkal alacsonyabb kamatra (ez persze nem jótétemény a bank részéről, az állami előírásoknak megfelelés miatt volt kénytelen leszállítani a kamatot). Így ez az eszköz idén havi 735 forintos részletre, tizenhat százalék körüli kamattal, önerő nélkül, hatvan hónapnál valamivel kevesebb futamidőre megvásárolható.

Vannak azonban ennél olcsóbb termékek is a piacon, de ezek nem vásárolhatók meg ebben az akciós kínálatban. Az AH vezérigazgatója azt reméli: idén tovább csökken a digitális vételre alkalmas eszközök ára. Tavaly egy év alatt átlagban 47 százalékkal lettek olcsóbbak az integrált televíziók, 53 százalékkal pedig a dekóderek (digidobozok). Jean-Francois Fenech azt reméli, az év végére a tízezer forintos „lélektani határ" alá mehet a legolcsóbb dekóder ára.

Az eszközökhöz már most is több boltban hozzájuthat az, aki az átállásra adja a fejét. Száztizenegy üzletben kapható az „egy százalékos akcióban" érétkesített, meghatározott típusú dekóder. További ötszázhúsz boltban vásárolhatók meg a MinDig TV matricával ellátott eszközök. Ezek a cég állítása szerint bevizsgáltak, s így alkalmasnak kell lenniük a digitális adás vételére, persze megfelelő jelerősség és megfelelő vevőantenna mellett.

Egy további, úgynevezett MinDig TV-matricás bolthálózat kiépítésébe is belefogott az Antenna Hungária. A szükséges feltételeket az AH dolgozná ki, ehhez csatlakozhatnának az igényeknek megfelelni képes áruházak, boltok, szaküzletek. A cél: aki digitális tévézéshez szükséges eszközt akar venni, vagy meglévő eszközét javíttatni szeretné, egyszerűen és biztosan juthasson hozzá, tudja, hol keresse azt.

Tegyük hozzá: a lakosság jobb kiszolgálása mellett a digitális sugárzási technológiában tizenkét évre, 2020-ig egyeduralkodó státuszt elnyert cég márka- és piacépítése szempontjából sem utolsó szempont a stabil bolt- és szervizhálózat megléte. A digitális tévézés kellékeit forgalmazó boltok és üzletek jegyzékét az érdeklődők elérhetik a www.mindigtv.hu weboldalon, avagy tájékozódhatnak az Antenna Hungária call centerében.

A keddi sajtótájékoztatón szóba került: február elejével az Antenna Hungária eladta a Hello HD Kft.-nek az Antenna Digital (AD) szolgáltatást, amelyen keresztül eddig Budapestre és környékére sugároztak mikrohullámú rendszerben adásokat. A cég közlése szerint azért szabadulnak meg ettől az ágazattól, mert az számukra túlhaladott technológia, minden energiájukkal az országos digitális átállsára koncentrálnak.

Az eladási folyamat várhatóan február végén zárul le teljes egészében. Az AH közlése szerint a vevő vállalta a szolgáltatás továbbvitelét, ezért azoknak, akik jelenleg is előfizetői az AD-nak, nem kell változásra számítaniuk. - Minden megy tovább a régiben - válaszolta a NOL kérdésére Jean-Francois Fenech.

Digitális televíziós választék
Digitális kábeltelevíziós választék
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.