Hoffmann: Óriásit alkottam

Nehéz örökséggel kezdték, nem volt könnyű, de megcsinálták. A hét önfényezése következik.
A köznevelési intézmények állami fenntartásba vételét és a pedagógus-életpályamodell elindítását emelte ki legnagyobb változásként az elmúlt négy év oktatáspolitikai intézkedései közül Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár csütörtökön Budapesten.

Az államtitkár a kormányzati ciklust értékelő csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján kiemelte: korántsem örököltek ideális helyzetet 2010-ben, egy szétaprózott iskolarendszerben óriási különbségek voltak az egyes intézmények között. Elhangzott: olyan helyzetet örököltek, amelyben az állam nem tudott élni felelősségével a köznevelés működtetésében. A tartalmi szabályozás hiányzott, olyan Nat határozta meg a kereteket, amelyben csak a kompetenciákat várták el a tanulóktól. Súlyos pénzhiány és nagyon sok pazarló intézkedés jellemezte a rendszert, a pedagógusok erkölcsi és anyagi megbecsülése rendkívül alacsony volt - sorolta Hoffmann Rózsa, aki utalt arra, hogy 17 ezer pedagógust bocsátottak el az előző kormányok idején, s 2181 közoktatási intézményt zártak be. Ennek hatására az eredmények folyamatosan romlottak - mondta, és emlékeztetett a legutóbbi PISA-felmérés adataira, amely szavai szerint szintén azt igazolta: meg kell újítani az iskolarendszert.

A kormány intézkedéseit sorolva kitért az új köznevelési törvény elfogadására, szólt arról, hogy állami fenntartásba vették az önkormányzati iskolákat, létrejött a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ. Utóbbi működése sokkal takarékosabb oktatásirányítást eredményezett - állapította meg Hoffmann Rózsa, aki szerint a működési döccenőktől eltekintve a Klik beváltotta a hozzá fűzött oktatáspolitikai célokat. Semmi olyan nincs a működése körül, ami aggodalomra adna okot. Arra a kérdésre, hogy valóban 57 milliárdos-e a hiány, azt mondta: szó sincs róla. Egyetlen iskolát sem kellett bezárni, vagy átadni bizonytalan hátterű alapítványoknak - jegyezte meg az államtitkár.

Kitért arra: javult minden térségben az iskolák szakos tanárokkal történő ellátottsága, az átcsoportosításoknak megvan a jogi alapja. Az intézmények tárgyi feltételei is sok helyen jobbá váltak. Tapasztalatai szerint az önkormányzatok megértették, elemi kötelességük és érdekük, hogy az iskolák működését segítsék adott esetben a törvényi kötelezettségen túl is.

Óriási változást hozó intézkedésként említette a pedagógus-életpályamodell bevezetését. Kiemelte: ez azt szolgálja, hogy javuljon a köznevelés színvonala, eredményessége, és ezzel párhuzamosan jobbá váljon a pedagógusok helyzete. Első lépcsőként tavaly szeptemberben volt jelentős béremelés, a továbbiakról jogszabály rendelkezik. 160 ezren kaptak béremelést, több mint 80 százalékuk több mint havi 40 ezer forintos növekménnyel számolhatott - jelezte.

Beszámolt arról is, hogy a pedagógusokat öt kategóriába sorolják, ahhoz, hogy ezen fokozatok közül valaki továbblépjen, meg kell magát méretnie. A minősítési rendszer első eleme a portfólió - mutatott rá Hoffmann Rózsa, emlékeztetve: ez most azoknak lehetőség, akik 14 éve a pályán vannak, és szakvizsgával rendelkeznek. Eddig több mint 17 ezren regisztráltak a 25 ezres körből, és 151-en fejezték be a feltöltést. A határidő április 30-a - hívta fel a figyelmet.

Jövő évben 30 ezren jelentkezhetnek a minősítésre, a folyamat náluk is portfóliófeltöltéssel indul, a határidő esetükben november 30-a lesz - közölte. 2018-ig kell a minősítés első szakaszának lezárulnia, a folyamat a köznevelés rendszerének része lesz a jövőben.

Hoffmann Rózsa beszélt még arról is, hogy a kormányzásuk alatt egyetlen iskolát sem zártak be, sőt nyolc kisiskolát újranyitottak. Új Nat-ot adtak ki, kerettanterveket (ket) dolgoztak ki, s több mint egytucat ket-et hagytak jóvá.

A tanfelügyelet rendszerétől szintén minőségi javulást remélnek - folytatta, hozzátéve: a következő tanévtől indul el, próbaszakaszán vannak túl. Fontos kritériuma lesz a rendszernek, hogy állandóan képzett és továbbképzett szakértők működjenek közre. Tantárgygondozói, szaktanácsadói rendszer kialakítását is tervezik - jelezte.

Újdonság e tanévtől még, hogy a törvény a társadalmi igényekhez igazodva az általános iskoláknak kötelezővé tette a délután négyig, igény esetig 5-ig tartó nyitva tartást, és foglalkozások biztosítását. A felső tagozatosok több mint 30 százaléka részt vesz ezeken - közölte Hoffmann Rózsa, aki elmondta: az iskolák visszajelzései alapján ahol nőtt a részvétel, ott a tanulmányi eredmények is jobbak lettek.

Beszámolt a mindennapos testnevelés bevezetéséről is, és azt mondta: egyértelműen pozitív volt a fogadtatás. Bár komoly létesítményhiányok vannak még sok helyen, nagyon komoly uszoda- és tornaterem-építés valósul meg - jelezte.

2015 szeptemberétől kötelező lesz 3 éves kortól az óvoda. Az érettségi feltétele lesz 50 óra közösségi munka végzése - említett további változásokat Hoffmann Rózsa, aki kitért az erkölcstan, illetve a hit és erkölcstan bevezetésére is. Információi szerint minden konfliktus nélkül zajlik ezek oktatása.

A jövőre nézve kiemelte: intenzív lépések várhatók az érettségi rendszer felülvizsgálatánál, a művészeti nevelést is napirendre tűzték, és a kollégiumok rendszerével szintén kiemelten szeretnének foglalkozni.

Kérdésre az államtitkár azt mondta: elkötelezett az iskolaügy javítása érdekében, ezért bármilyen feladatot szívesen vállal a jövőben, ami ezt lehetővé teszi.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.