Hét év börtön a pécsi buszprivatizációért

A Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) volt vezérigazgatóját, K. Lászlót hűtlen kezelés miatt hét év szabadságvesztésre ítélte az elsőfokú bíróság, mivel az 57 esztendős közlekedési mérnök milliárdos kárt okozott, amikor úgy rendelkezett, hogy cége értékesíti a teljes buszparkját, majd visszabérli ugyanazt a flottát. Az ügyben egyedül a volt cégvezért vonták felelőségre.

A pécsi önkormányzat 2008-ban adta el a város buszközlekedéséért felelős cégének, a PK Zrt.-nek kisebbségi tulajdonrészét. A vevő, a - magánszemélyek által létrehozott - Mecsekbusz Kft. 1,5 milliárd forintért jutott hozzá a részvények 49,98 százalékához és a PK irányítási jogához. Addig az önkormányzat évente 6-700 milliót költött a buszos cégre, s a Mecsekbusz azt ígérte, hogy ezt az összeget felére-harmadára szorítja, ezzel párhuzamosan lecseréli a PK elöregedett járműparkját.

Hogy ez reális ígéret volt-e, az már sosem derül ki, hisz 2009 őszén a város és a kisebbségi tulajdonos összekülönbözött. Ennek oka az volt, hogy a PK vezetése a közgyűlés engedélye nélkül eladta a cég teljes buszparkját egy, a kisebbségi tulajdonoshoz köthető vállalkozásnak, a Busrent Kft.-nek. Az üzletben különösen visszatetsző volt, hogy a Busrent 2,6 milliárdot fizetett a PK 176 buszáért, ugyanakkor a PK visszabérelt a flottából 155 járművet, s azért egy év alatt éppen annyit kellett fizetnie, mint amennyi a vételár volt.

Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere a fura eladás-visszabérlés manőver miatt feljelentést tett, s a büntetőügy kedden jutott el az elsőfokú ítélethez. A Pécsi Törvényszék bűnösnek találta a PK vezérigazgatóját, K. Lászlót. A törvényszék szerint a PK számára kirívóan aránytalan szerződés 2 milliárd 479 millió forint kárt okozott a közlekedési cégnek, ráadásul a szerződés nem adott semmiféle biztosítékot a PK-nak arra az esetre, ha a Busrent nem teljesíti vállalásait. A volt vezérigazgató azzal védekezett, hogy hosszú távon ez a kontraktus előnyt hozott volna cégének és a városnak, mert a Busrent olcsóbban és kedvezőbb banki feltételekkel tudott volna új járműveket vásárolni, mint a PK. Erről azonban nem tudta meggyőzni a bíróságot, s a törvényszék úgy látta, hogy K. László nem a PK, hanem a kisebbségi tulajdonos érdekeit képviselte, s ezzel hátrányt okozott saját cégének, s rajta keresztül a városnak.

Az ügy érdekessége, hogy a vezérigazgató az egyetlen vádlottja volt a pernek. Pécsett sokan azt feltételezték, hogy mivel K. László – nyilvánvalóan - a kisebbségi tulajdonos utasítására cselekedett, a visszaélésért nem egyedül felelős. A nyomozás és a bírósági eljárás során azonban nem merült fel, hogy mást is felelősség terhel a buszok magánításáért.

K. László egyébként súlyos mellékbüntetést is kapott: 5 évre eltiltották őt a közügyektől, szabadulása után pedig tíz évig nem irányíthat gazdasági társaságot, emellett őt terheli a tárgyalás 3 milliós bűnügyi költsége. A volt vezérigazgató fellebbezett a döntés ellen, így a per a táblabíróságon folytatódik. K. László mozgását az eljárás folytatásáig lakhelyelhagyási tilalommal korlátozta a bíróság.

Egyébként a nehezen magyarázható pécsi buszeladást a közelmúltban semmisnek nyilvánította a Zalaegerszegi Törvényszék, így a buszpark visszajutott a PK tulajdonába.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.