Hét év börtön a pécsi buszprivatizációért
A pécsi önkormányzat 2008-ban adta el a város buszközlekedéséért felelős cégének, a PK Zrt.-nek kisebbségi tulajdonrészét. A vevő, a - magánszemélyek által létrehozott - Mecsekbusz Kft. 1,5 milliárd forintért jutott hozzá a részvények 49,98 százalékához és a PK irányítási jogához. Addig az önkormányzat évente 6-700 milliót költött a buszos cégre, s a Mecsekbusz azt ígérte, hogy ezt az összeget felére-harmadára szorítja, ezzel párhuzamosan lecseréli a PK elöregedett járműparkját.
Hogy ez reális ígéret volt-e, az már sosem derül ki, hisz 2009 őszén a város és a kisebbségi tulajdonos összekülönbözött. Ennek oka az volt, hogy a PK vezetése a közgyűlés engedélye nélkül eladta a cég teljes buszparkját egy, a kisebbségi tulajdonoshoz köthető vállalkozásnak, a Busrent Kft.-nek. Az üzletben különösen visszatetsző volt, hogy a Busrent 2,6 milliárdot fizetett a PK 176 buszáért, ugyanakkor a PK visszabérelt a flottából 155 járművet, s azért egy év alatt éppen annyit kellett fizetnie, mint amennyi a vételár volt.
Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere a fura eladás-visszabérlés manőver miatt feljelentést tett, s a büntetőügy kedden jutott el az elsőfokú ítélethez. A Pécsi Törvényszék bűnösnek találta a PK vezérigazgatóját, K. Lászlót. A törvényszék szerint a PK számára kirívóan aránytalan szerződés 2 milliárd 479 millió forint kárt okozott a közlekedési cégnek, ráadásul a szerződés nem adott semmiféle biztosítékot a PK-nak arra az esetre, ha a Busrent nem teljesíti vállalásait. A volt vezérigazgató azzal védekezett, hogy hosszú távon ez a kontraktus előnyt hozott volna cégének és a városnak, mert a Busrent olcsóbban és kedvezőbb banki feltételekkel tudott volna új járműveket vásárolni, mint a PK. Erről azonban nem tudta meggyőzni a bíróságot, s a törvényszék úgy látta, hogy K. László nem a PK, hanem a kisebbségi tulajdonos érdekeit képviselte, s ezzel hátrányt okozott saját cégének, s rajta keresztül a városnak.
Az ügy érdekessége, hogy a vezérigazgató az egyetlen vádlottja volt a pernek. Pécsett sokan azt feltételezték, hogy mivel K. László – nyilvánvalóan - a kisebbségi tulajdonos utasítására cselekedett, a visszaélésért nem egyedül felelős. A nyomozás és a bírósági eljárás során azonban nem merült fel, hogy mást is felelősség terhel a buszok magánításáért.
K. László egyébként súlyos mellékbüntetést is kapott: 5 évre eltiltották őt a közügyektől, szabadulása után pedig tíz évig nem irányíthat gazdasági társaságot, emellett őt terheli a tárgyalás 3 milliós bűnügyi költsége. A volt vezérigazgató fellebbezett a döntés ellen, így a per a táblabíróságon folytatódik. K. László mozgását az eljárás folytatásáig lakhelyelhagyási tilalommal korlátozta a bíróság.
Egyébként a nehezen magyarázható pécsi buszeladást a közelmúltban semmisnek nyilvánította a Zalaegerszegi Törvényszék, így a buszpark visszajutott a PK tulajdonába.