Hende elégedett az FTC-Gripenekkel
– А Gripenek mеgjelenése az új ferencvárosi stadionavatóhoz kapcsolódóan а várakozásokat felülmúlóan irányította а társadalom, а média és politikusok figyelmét а Magyar Honvédség XXI. századi légtérvédelmi képességére, hiszen az eseményt megelőzően és azt követően is soha nem látott érdeklődés kísérte vadászgépeinket, ez pedig kivételes alkalmat biztosított а tárcának, hogy а szélesebb közvéleménynek is bemutassa ezt а modern, negyedik generációs technikát – ezt válaszolta Hende Csaba honvédelmi miniszter Demeter Márta szocialista parlamenti képviselő írásban benyújtott kérdésére.
A szocialista politikus már az augusztus 10-i stadionavatás másnapján tiltakozott amiatt, hogy a honvédséget pártpolitikai propagandára használták, amikor a minisztérium megszervezte, hogy a Ferencváros stadionjának ünnepélyes átadójakor Gripenek húzzanak át a pálya felett. Demeter Márta számításai szerint ez legalább 30 millió forintjába került az adófizetőknek.
A Honvédelmi Minisztérium akkori reagálása szerint nem jelentett többletköltséget a Gripen vadászrepülőgépek gyakorlórepülése, amelyet „térben és időben” összehangoltak a Ferencváros új stadionjának vasárnapi avatásával. A szaktárca szerint a gyakorlórepülést a pilóták és a gépek éves tervezett repülési órák keretein belül hajtották végre, így többletköltség sem jelentkezett.
Hende Csaba a napokban csak nagy általánosságokban válaszolt Demeter Márta írásban feltett kérdéseire. Konkrétan nem jelölte meg, hogy mennyibe került a Gripen vadászgépek jelenléte a Ferencváros stadionátadási ünnepségén, valamint azt sem, hogy a pilótáknak milyen kiképzési gyakorlatot jelentett ez a repülés.
A miniszter szerint a Gripen vadászgépek gyakorlatairól – а hosszabb távon, előre rögzített feladatokon és légtérrendészeti alkalmazásukon túl – eseti jelleggel а Honvédelmi Minisztérium vezetése és а Honvéd Vezérkar dönt, mérlegelve az adott esemény és а kiképzési feladatok jellegét.
A miniszter állítása szerint a stadionavatás alatt а pilóták többek között légtér-biztosítási, irányítási, légi támogatási és ellenőrző berepülési gyakorlatokat hajtottak végre, amelyet még 2014. július 16-án rendeltek el, a gyakorlatra vonatkozó egyéb információ pedig a jogszabályok alapján nem nyilvános adatnak minősül.