Hende akár már októberben távozni kényszerülhet
A tárcavezetői posztra - a lap tudomása szerint - esélyes lehet Simicskó István sportügyekért felelős államtitkár, illetve Mengyi Roland, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés fideszes elnöke is. A tervezett váltásnak nincs köze a feszült nemzetközi helyzethez, sőt a T–72-es harckocsik homályos hátterű utaztatása, valamint a majdnem nagykövet Szentmihályi Szabó Péter rasszista költő verseskötetének minapi HM-céges megjelentetése is legfeljebb csak tetézte a sokasodó gondokat, véli a HVG. Sokkal inkább a HM vitatható gazdasági lépései indokolják a várható változást. „Évente egymilliárd dollárba kerül a honvédség. Ehhez képest letolt nadrággal állunk a semmiben, a hadrendből kivont eszközöket pedig széthordták " – mondta a gazdasági újságnak a meg nem nevezett forrás.
Miközben nyilatkozataiban Orbán Viktor sokallja a Moszkva elleni szankciókat, a Magyar Közlöny augusztus 15-ei számában minden visszhang nélkül jelent meg a miniszterelnöki határozat a NATO-műveletek „befogadó nemzeti támogatásáról szóló megállapodás létrehozására adott felhatalmazásról". Vagyis arról, hogy Orbán kiszignálta illetékes minisztereire, dolgozzák ki, miként települhet Magyarországra NATO-egység. Határidő: „haladéktalanul".
Moszkvából Budapest szabad szemmel nem látható – indokolták katonapolitikusok a HVG-nek, hogy szerintük miért állhatott az orosz hírszerzés érdekében hírbe hozni az újabban Putyin-barát hintapolitikát folytató Orbán-rezsimet. A magyarázat szerint nem Magyarországon, hanem az EU-n akartak ütni a T–72-es tankok állítólagos Ukrajnába szállításáról szóló, nem is különösebben cizellált híreszteléssel. Ráadásul az orosz atomhitelre ácsingózó „nemzeti együttműködést" az efféle fegyelmező műveletek még inkább Moszkva-baráttá tehetik, ami egy uniós vétóhelyzetben jól jöhet Putyinnak. Azt egyébként még a HVG ellenzéki forrásai is kizárják, hogy hazánk tényleg harckocsikkal látja el Ukrajnát, a magyarországi tankok ugyanis jelen állapotukban legfeljebb barikádnak használhatók.
A hadrendből kivont úgynevezett inkurrenciakészletet a tárca cége, a HMEI Zrt. bizományosként értékesíti, írja a HVG, minden lényegi döntés a tárcáé: amíg Borbíró Zoltán védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár a nyárig a hivatalában volt, az övé, amióta a poszt üres, a vagyonfelügyeleti főosztályé. Még az egykori békéscsabai önkormányzati fővagyonkezelő – s idén júniusig a HMEI igazgatóságában is tag – Borbíró idejében kelt a szerződés a T–72-es tankok értékesítéséről a cseh hátterű Excalibur Defense Kft.-nek (a hasonló nevű cseh hadiipari vállalkozás magyar testvércégének). A Stefan Turay és Ida Turayová tulajdonában álló, tavaly árbevétel nélkül, 44 ezer forintos veszteséggel gazdálkodó kft gyakorlatilag ócskavasárat, 440 millió forintot fizet a 80 járműért. Az bizonyosnak tűnik, hogy az Excalibur sem tartja meg a tankokat – a HVG hadiipari bennfentes forrásainak hírei szerint valamelyik kelet-európai uniós állam cégének közvetítésével egy másik válságövezetbe, Irakba szánhatják őket. Ezeken kívül mintegy száz T–72-ese maradt a magyar honvédségnek (a pontos szám államtitok), ezekből szállítottak a HM közlése szerint Nyírtelek felé a kalocsai bázis bezárása miatt. Amennyiben mégis igazak lennének az orosz aggályok, ebből a kontingensből léphetett át pár tank az alig 60 kilométerre levő záhony–csapi határon.
Amúgy Borbíró távozása sajtóhírek szerint összefügg a Mi–8-as helikopterek beszerzésével, állítja a HVG. Három nappal az országgyűlési választás előtt, hárommilliárd forint értékben, közbeszerzési eljárás nélkül szerzett a tárca három használt, orosz gyártmányú Mi–8-as szállítóhelikoptert az MSZP-közeliként emlegetett Solar Kft. közvetítésével. Korántsem ez volt az egyetlen aggályos honvédségi üzlet. A HVG tudomása szerint időközben az Országgyűlés honvédelmi bizottságához is eljutott az a levelezés, amelyben a miskolci Borsodi Általános Gépgyár Kft. (Bsgép) folytatott kilátástalannak tűnő küzdelmet, hogy 33 millió dollárért megvásárolhassa a hadrendből kivont 24 darab MiG–29-es harci repülőgépet, amit iraki végfelhasználóknak szánt. A HM hónapokon keresztül lerázta a Bsgépet, az ügylet most megfenekleni látszik – nem függetlenül az orosz termékekre időközben elrendelt uniós embargótól –, és ez nemcsak a hiányzó árbevétel miatt aggályos, hanem azért is, mert így Budapestről olyan kép sejlik föl, hogy nem segíti a NATO-barát iraki rezsimet az ottani polgárháborúban. A Bsgéphez hasonlóan járt a budapesti Milspace Kft. is, amely két éve próbálkozik, hogy ajánlatát befogadják, de hiába.
A jelek szerint a MiG–29-eseket szintén pályázaton kívül sózná el az állam, méghozzá titokzatos közvetítők segítségével. A HVG birtokába került az orosz gyártmányokra reexportengedélyeket kiadó állami hivatalban írott levél, amely szerint vadászgépügyben a magyar HM-mel együttműködő közvetítőcég egy bizonyos Armitech Industries Kft. Az Armitech 2011-ben jött létre repülőgép ügynöki nagykereskedelmére, de tavaly óta a dohányforgalmazás a fő profilja. Egyetlen tulajdonosa a Moszkvában született, 51 éves Kobály László. A 3 millió forint jegyzett tőkéjű cég tavaly 21 milliós veszteséggel gazdálkodott.