Térségi milliárdok útfelújításra

Most először, ráadásul nem keveset, három és félmilliárd forintot pályázhatnak meg útfelújításra a budapesti kerületek és a Pest megyei települések abból az európai uniós keretből, melyet eredendően új út építésére lehetett fordítani. Mivel ez utóbbira egyre kevesebb a jelentkező, a több milliárdos maradványt az új kiírással szeretné hasznosítani a regionális fejlesztési tanács.

Talán meglepő, de egyre kevesebb település pályázik szilárdút-építési támogatásra, így a erre szánt pénzügyi keretből mostanra három és félmilliárd forint megmaradt. Mivel az európai uniós támogatást legkésőbb április végéig fel kell használni, ezért a hónap végétől a budapesti és a Pest megyei önkormányzatok útjavításra is pályázhatnak az unió úgynevezett kiemelt útépítési projektjének forrásából, településenként legfeljebb négyszázmillió forintot. Erről a Közép-magyarországi Régió Fejlesztési Tanácsa (KMRFT) legutóbbi ülésén, kisebb reformlépésnek számító döntésével határozott.

Útfelújítás a budapesti Bartók Béla úton. Összeültek a kivitelezõ társaságok?
Útfelújítás a budapesti Bartók Béla úton. Összeültek a kivitelezõ társaságok?

Érdeklődésünkre Steiner Pál, a tanács elnöke (szocialista parlamenti és fővárosi képviselő) elmondta, a hatalmas, három és félmilliárdos „maradványösszeg” abból adódik, hogy a települések a tervezettnél kevesebbet használnak fel a Csepel-szigeti Gerincút M0-s autóút és Lórév közötti szakaszának építésére, annak XXI. kerületi folytatására, valamint a dél-budai tehermentesítő út harmadik szakaszának kialakítására, azaz az Andor utca szélesítésére. Az elnök hozzáfűzte, a közbeszerzési eljárások eredménye a jelentős megtakarítás, hiszen az ajánlattevők lényegében ennyivel olcsóbban elvégzik az előbb sorolt fejlesztéseket.

Azt is látni kell, hogy az elmúlt években fokozatosan csökkent a kifejezetten szilárd út építésére benyújtott pályázatok száma, míg 2007-ben még hetven, addig 2008-ban már csak 53, 2009-ben „csupán” 42 ilyen érkezett a fejlesztési tanácshoz, s például a tavaly befogadottaknak mintegy 80 százaléka meg is kapta a szükséges támogatást. Ugyanakkor mindeközben egyre több település küzd a meglévő utak felújításával. A KMRFT ezért úgy döntött, kibővíti a pályázati lehetőségeket, hogy az építés mellett az utak javításához is igényelhessenek támogatást az önkormányzatok.

A döntés mellett szólt az is, hogy a fennmaradt keretösszeget a tanács meglátása szerint amúgy sem lehetne teljes mértékben lekötni az eredeti kiírás szerint, ráadásul a rekonstrukcióra szánt hazai források már kimerültek.

Mivel az útfelújításokra szánt keretet 2011-ig kell felhasználni, ezért a Közép-magyarországi Régió Fejlesztési Tanácsa április végéig kiírja a felhívást, a pályázatokat pedig augusztus végéig lehet benyújtani. A tervezett felhívásban az útfelújításra maximálisan megpályázható összeget településenként négyszázmillió forintra emelik. Steiner Pál szerint elsősorban a leginkább érintett külső kerületek, s a kisebb falvak jelentkezésére számítanak.

Az elnök hozzáfűzte, az elosztásánál továbbra is igyekeznek megtartani a főváros és a vidék közötti, nagyjából ötven-ötven százalékos arányt. Ez persze a beérkezett pályázatok tartalmától és mennyiségétől is függ. Egy tender ugyanis akkor számít jónak, ha arra legalább háromszoros az igény.

A KMRFT egyébként tavaly több mint százmilliárd forint felhasználásáról döntött, ebből óvodákat, iskolákat újítottak fel, utakat építettek, környezetvédelmi és természetvédelmi, illetve kulturális célú beruházásokhoz, valamint városközpontok felújításához járult hozzá.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.